Single bass vs. Double bass

Het universele forum voor de slagwerker

Single bass vs. Double bass

Berichtdoor grietens » Za 16 Jan 2010, 00:29

Hej,

Ik drum nu een kleine 7 jaar denk ik en heb altijd met enkel bassdrumpedaal gespeeld. De dubbelpedaal heeft me nooit aangesproken en ik betrap mezelf er soms zelfs op dit "voor watjes" te vinden, al weet ik zelf niet helemaal waarom. Wat me opvalt is dat meeste drummers na enkele jaren toch overschakelen naar dubbelbasspedaaltje. Ik ben benieuwd of er nog van die koppigen zijn als mij of is het eerder een beetje raar dat ik die transitie niet maak?

Wat zijn jullie gevoelens en bedenkingen hierrond ?

Jochem
grietens

Re: Single bass vs. Double bass

Berichtdoor Flexoni » Za 16 Jan 2010, 00:34

Hé,

Vroeger wou ik ook altijd een dubbelpedaal omdat dit stoer was. Ik betrapte me er echter op de slave nauwelijks te gebruiken. Daarom heb ik hem verkocht en weer een single gekocht..
Is niet raar ofzo.
Shine Custom Drums & Percussion | Sabian | Pearl | Protection Racket | Drumplates
Gebruikers-avatar
Flexoni

Berichtdoor grietens » Za 16 Jan 2010, 01:10

Mja een mens zou er gaan gaan twijfelen. In mijn omgeving (poppunk drummers / hardcore drummers ....) is het dubbele bassen nogal in . en dus voel i km een buitenbeetje. Maar wat ik zou gebruiken van die dubbele bass kan ik ook met enkele of toch bijna ... :D
grietens

Berichtdoor loutjuh1991 » Za 16 Jan 2010, 10:31

Ha Grietens,

Ik heb ongeveer een beetje etzelfde gehad als jij ...
na een aantal jaren (6/7 ofso ook) ging ik me tog afvragen, is dubbelbass egt alleen maar blastbeats.

ik heb toen veel filmpjes bekeken @ youtube en bij een vriend er op ge rotzooid voordat ik er egt over na dacht, want ja, voor een goeie ben je zo paar honderd euro kwijt.

op den duur ging ik een nieuwe kit kope, en toen heb ik toch eens staan kijken naar de twinpedalen en toen heb ik toch maar een Pearl eliminator genome (twin).

Ik gebruik hem nu redelijk vaak, en ik heb geen spijt van mijn aankopen.

Ik hou niet eens van heavy metal, dus ik zie ook niet alleen maar 16e te spelen @ 200bpm
daar oefen ik niet eens op.

wat doe ik er dan mee? Versierinkjes etc.
ik vind het leuk om af en toe even een quintool er door te gooien ofso.
Ook ik een groove kan het leuk klinken

dubbelbass hoeft geen punk/rock/hardrock/ metal te zijn.

grt.
loutjuh1991

Berichtdoor repelsteeltje » Za 16 Jan 2010, 10:36

Mee eens, daarbij doe je normalerwijs een single stroke roll op je snaredrum toch ook niet met 1 hand. Kijk, om meteen als beginner met dubbel bass te beginnen en daardoor eventueel verdere ontwikkeling van je ene been te beperken. Maar op den duur vind ik er niet zoveel mis aan om met twee voeten sneller te zijn, en daardoor beide benen/voeten de ontwikkelen. Als jij op die manier je ritmes, fills e.d. kan versieren prima toch. Ik gebruik het ook niet voor lange stukken metal ritmes, al zie ik ook niet echt in wat daar fout aan is (afgezien van hoe t klinkt natuurlijk, en of het je smaak is..)
Mapex Saturn - Masterwork cymbals - Black Panther & Worldmax snares
Gebruikers-avatar
repelsteeltje

Berichtdoor Animal » Za 16 Jan 2010, 11:04

Toen ik begon met drummen waren dubbele bassdrumpedalen, als ze al waren uitgevonden, niet/nauwelijks verkrijgbaar :) . Ik heb daarom hoofdzakelijk een enkel pedaal gebruikt, in de muziekgenres die ik door de jaren heen heb gespeeld is het hebben van een dubbelpedaal ook geen noodzaak. Toch heb ik een jaar of 7 geleden een dubbelpedaal gekocht, deels voor de fun maar ook om het drumspel van de linkervoet qua onafhankelijkheid en souplesse beter/verder te ontwikkelen, hier heb je ook voordeel van bij het bespelen van de hi-hat (of een koebel die je bespeelt met je linkervoet). Op hoge snelheid 16de spelen is voor mij niet de uitdaging, het smaakvol/muzikaal inzetten van een db-pedaal wel.
Ik zou een beginnende drummer adviseren met een enkel pedaal te beginnen (is al lastig genoeg :) ) , maar toch niet al te lang wachten met het aan de slag gaan met een (goedkoop) db-pedaal.
Het kost een paar centen, maar daar betaal je dan ook voor.
Gebruikers-avatar
Animal

Berichtdoor ThunderFuck » Za 16 Jan 2010, 11:25

Aangezien ik zelf Heavy Metal speel heb ik een dubbele pedaal altijd wel handig gevonden, voor gewoon de 16de begeleiding en ook gewoon voor fill-ins kan je dan zo mooi opvullen met basdrum.
Mapex V-serie - Sabian - Vic Firth/Pro Mark - Remo

http://www.gitaron.be
Gebruikers-avatar
ThunderFuck

Berichtdoor Kallinos » Za 16 Jan 2010, 13:00

Animal schreef:Ik zou een beginnende drummer adviseren met een enkel pedaal te beginnen (is al lastig genoeg :) ) , maar toch niet al te lang wachten met het aan de slag gaan met een (goedkoop) db-pedaal.

Hmmm... ik heb nooit ingezien waarom je een db-pedaal zou moeten hebben, tenzij je het écht zelf graag wilt of zo. 99% van de muziek vereist helemaal geen db. Het wordt ook te veel smaakloos toegepast. Het kan leuk als toevoeging van je spel. Maar om beginnende drummers aan te raden om er een te kopen, zover zou ik niet gaan.

Ik heb ooit een dubbelpedaal gekocht, en dat heb ik gewoon opgesplitst in twee enkelpedalen voor mijn twee kitjes. Ik zie niet in waarom ik ze ooit nog zou verbinden. Er zijn zoveel muzikale en technische mogelijkheden met een enkel pedaal.
Gebruikers-avatar
Kallinos

Berichtdoor Joris » Za 16 Jan 2010, 13:16

Beetje doelloos topic dit, gewoon doen wat je zelf wilt.

Ik zeg overal 2 bassdrums.
Gebruikers-avatar
Joris

Berichtdoor Sander93 » Za 16 Jan 2010, 13:35

2 bassdrums vind ik lelijk :P
Sander93

Berichtdoor Operc » Za 16 Jan 2010, 13:49

Ik heb ook niet zo de behoefte aan een db-pedaal en speel toch ook al jaar of 10 (ok, dat is niet te horen, maar goed :P ) Ik denk dat ik er zelf ook erg lui van zou worden, want waarom 2/3 16en proberen te timen met 1 voet als het met 2 ook kan? Daarnaast speel ik geen muziek waar het een vereiste is, en dan wil ik graag zo houden :P
Operc

Berichtdoor Sander93 » Za 16 Jan 2010, 17:17

Ik speel ook alleen dubbelbass om mijn linker voet te ontwikkelen. Niet per see om te gaan dubbelbassen in een band ofzo.
Sander93

Berichtdoor dunDaan » Za 16 Jan 2010, 19:23

Joris schreef:Beetje doelloos topic dit, gewoon doen wat je zelf wilt.

Ik zeg overal 2 bassdrums.

"Ik zeg overal 2 bassdrums"
Nee dat is een waardevolle en onderbouwde toevoeging wil je zeggen ... :o
Iedereen moet/mag inderdaad doen wattie zelf wil, en waarom mensen een bepaalde keuze maken kan voor anderen weer een eye-openener zijn, dus om nou te zeggen doelloos ........

Onderdanks dat ik zelf tegenwoordig voornamelijk pop/rock speel heb ik wel al jaaaaren een dubbelpedaal, meestal gewoon om de boel wat op te leuken tijdens fills enzo. Het is vaak moeilijk een passende balans te vinden tussen wat smaakvol is of niet (en daar kan iedereen natuurlijk ook weer een eigen mening over hebben |) ), mede afhankelijk van wat voor soort muziek je speelt.
Om je onafhankelijkheid te ontwikkelen is het zeker niet verkeerd, of je het nodig hebt is een ander verhaal.
Iedereem is verhuisd naar http://www.drum-forum.nl, een forum dat wél werkt
Gebruikers-avatar
dunDaan

Berichtdoor rtniels » Za 16 Jan 2010, 19:53

Kallinos schreef:Ik heb ooit een dubbelpedaal gekocht, en dat heb ik gewoon opgesplitst in twee enkelpedalen voor mijn twee kitjes.

Jammer dat mijn slave-pedaal geen klem heeft voor aan een basdrumhoepel te bevestigen, anders deed ik het ook. Mijn dubbelpedaal wordt zelden of nooit gebruikt. Vind het nogal storend als je samenspeelt met andere muzikanten. Maakt alles veel te druk naar mijn mening
Gebruikers-avatar
rtniels

Berichtdoor Animal » Za 16 Jan 2010, 21:15

Sander93 schreef:Ik speel ook alleen dubbelbass om mijn linker voet te ontwikkelen. Niet per see om te gaan dubbelbassen in een band ofzo.

Precies :Y
Gebruikers-avatar
Animal

Berichtdoor Animal » Za 16 Jan 2010, 21:16

dunDaan schreef:
Om je onafhankelijkheid te ontwikkelen is het zeker niet verkeerd, of je het nodig hebt is een ander verhaal.

@Kalinos
Door maar een gedeelte van mij te quoten haal je het uit de juiste context :) .
Gebruikers-avatar
Animal

Berichtdoor hoefnix » Za 16 Jan 2010, 22:13

Animal schreef:

linkervoet ontwikkelen kan toch ook met de hihat?
Waarom gebruik je daarvoor een dubbelbas, lijkt me nogal een dure oplossing om daar een pedaal voor aan te schaffen.
Gebruikers-avatar
hoefnix

Berichtdoor Stubborn » Za 16 Jan 2010, 22:15

Een hihat voelt toch anders aan als een pedaal, aan de andere kant, je traint toch je enkel.
Drums are meant to produce noise..
Gebruikers-avatar
Stubborn

Berichtdoor Sander93 » Za 16 Jan 2010, 22:52

Maar bij mij gaat het niet alleen om m'n linkervoet, maar ook om het dubbelbassen zelf. Dat kan niet met een hihatpedaal. Ik doe het nooit in de muziek die ik speel, maar het gaat er bij mij om dat ik het voor mezelf kan en dat ik mezelf ontwikkel als drummer. En je kan er leuke dingen mee doen, en daar gaat het uiteindelijk om. (cliché :P)
Sander93

Berichtdoor Animal » Zo 17 Jan 2010, 12:01

hoefnix schreef:
linkervoet ontwikkelen kan toch ook met de hihat?

Nee, niet helemaal, het verschil in feel tussen hi-hat en bassdrumpedaal is (te) groot, geeft hetzelfde gevoel alsof je met twee heel verschillende type drumstokken aan het spelen bent. Ook is de hi-hat qua bouwwijze/trapmechanisme dusdanig anders dat het niet direct geschikt is voor heel hoge snelheden.
Gebruikers-avatar
Animal

Berichtdoor hoefnix » Zo 17 Jan 2010, 13:39

Ok, ik ben overtuigd (een niet dubbel basser :) )

Morgen mijn setup even naar linkshandig om bouwen zodat ik links en rechts net zou goed kan trainen. :lol:
Gebruikers-avatar
hoefnix

Berichtdoor Animal » Zo 17 Jan 2010, 18:30

hoefnix schreef:Morgen mijn setup even naar linkshandig om bouwen zodat ik links en rechts net zou goed kan trainen. :lol:

Is voor de ontwikkeling van je techniek nog helemaal niet zo'n slecht idee, zelf heb ik een tijdje gespeeld met een opstelling waarop ik zowel linkshandig als rechtshandig kon spelen.
Gebruikers-avatar
Animal

Berichtdoor ThunderFuck » Ma 18 Jan 2010, 17:05

Kallinos schreef:"99% van de muziek vereist helemaal geen db."

Ik ga eigenlijk niet helemaal akkoord met deze stelling, maar misschien bedoel je 99% van de muziek die jij luistert? Want ik ken veel muziek waar het me alles behalve mogelijk lijkt met één basdrum dit aan te kunnen, oké er zullen sommigen zijn, maar denk dat dat eerder zeldzaam is.
Mapex V-serie - Sabian - Vic Firth/Pro Mark - Remo

http://www.gitaron.be
Gebruikers-avatar
ThunderFuck

Berichtdoor willem4130 » Ma 18 Jan 2010, 17:27

ThunderFuck schreef:
Ik ga eigenlijk niet helemaal akkoord met deze stelling, maar misschien bedoel je 99% van de muziek die jij luistert? Want ik ken veel muziek waar het me alles behalve mogelijk lijkt met één basdrum dit aan te kunnen, oké er zullen sommigen zijn, maar denk dat dat eerder zeldzaam is.

Ik denk dat het in dat geval waarschijnlijker is dat het meer te maken heeft met de muziek waar jij naar luistert. Ik denk dat Kallinos' standpunt wel juist is. De voornaamste muziek stijlen waar dubbel bass in voorkomt zijn metal of harde rock. Dat is natuurlijk maar een klein stukje uit het enorme scala van muziek dat er bestaat. Daarnaast moet je ook niet onderschatten hoe snel sommige drummens zijn met 1 voet. Kijk maar eens wat filmpjes van Nat Townsley jr of John Blackwell bijvoorbeeld. De laatstgenoemde heeft wel dubbel bass maar doet heel veel ook gewoon single.

Zelf heb ik wel dubbel bass maar gebruik het maar heel zelden. Vind persoonlijk dat Vinnie Colaiuta het op een hele coole manier gebruikt dus ik heb wat fills met dubbel bass erin van hem 'gejat'.

Ik ben wel heel erg gewend dat als ik op mijn remote hihat of ride speel mijn hihat na elke tel mee te laten lopen. Mijn linkervoet is op zich dus best wel snel en ik kan ook heel-toe met links (gebruik ik ook altijd voor mijn rechtervoet) maar ik ben het absoluut met Animal eens dat de feel tussen een hihat- en basspedaal compleet verschillend is. Ik moet echt even switchen qua gevoel als ik met links mijn basspedaal bespeel ipv mijn hihat anders klopt het qua timing niet en loopt het dubbel bassen niet lekker.
Noble and Cooley 8x7, 10x8, 12x9, 14x12, 22x20 - DW maple snare 13x5 - Zildjian A/K custom, K/Z dyno beat hihats - Pearl eliminator pedals - tama & pearl hardware - Vic Firth - remo&evans
Gebruikers-avatar
willem4130

Berichtdoor dunDaan » Ma 18 Jan 2010, 22:09

ThunderFuck schreef:

Precies. Ik kan me bijna geen deathmetal band voorstellen waarin geen dubbel bass wordt gebruikt. Maar het is inderdaad voor een groot gedeelte afhankelijk van de muziek soort die je speelt / luistert. Lang niet alle genres hebben DB persé nodig, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.
Iedereem is verhuisd naar http://www.drum-forum.nl, een forum dat wél werkt
Gebruikers-avatar
dunDaan

Volgende

Terug naar Algemeen