Single bass vs. Double bass

Het universele forum voor de slagwerker

Re: Single bass vs. Double bass

Berichtdoor UnBorn Lord » Di 19 Jan 2010, 11:06

Toch zie je vaak ook bij grotere pop optredens en andere concerten waar je geen dubbelbas verwacht een dubbel pedaal staan, of vaak een dubbele bas.

- Drummert van Michael Jackson bijvoorbeeld.
- Laatst kwam ik tijdens het zappen de een of andere 'zondag-morgen-gospel-mis' tegen waar een dubbelbassige kit stond opgesteld.
- En zo ben ik er vaker tegengekomen op plaatsen waar ik dat niet had verwacht.

Een keer een fill 'inkleuren' met een dubbelleboem kan ik alle muziekstijlen passen ;)
I'm the Red-Eyed UnBorn Lord
Pearl MCX - Amedia - Paiste - Balbex
Gebruikers-avatar
UnBorn Lord

Berichtdoor Kallinos » Di 19 Jan 2010, 12:48

ThunderFuck schreef:
Ik ga eigenlijk niet helemaal akkoord met deze stelling, maar misschien bedoel je 99% van de muziek die jij luistert? Want ik ken veel muziek waar het me alles behalve mogelijk lijkt met één basdrum dit aan te kunnen, oké er zullen sommigen zijn, maar denk dat dat eerder zeldzaam is.

Nee, in mijn geval is het 100%, maar goed, dat is niet relevant. :) Ik denk dat ik dichter bij de 'waarheid' zit dan jij. Maar kom, waar discussiëren we hier over? Als je het wil kunnen, koop er dan één. Zoniet, koop er dan geen. Zou ik het aanraden aan iemand die niet weet of het 'hoort' bij je ontwikkeling als drummer? Neen, tenzij je het graag wil kunnen.
Gebruikers-avatar
Kallinos

Berichtdoor Joris » Di 19 Jan 2010, 13:48

Kallinos schreef:Maar kom, waar discussiëren we hier over? Als je het wil kunnen, koop er dan één. Zoniet, koop er dan geen.
Gebruikers-avatar
Joris

Berichtdoor Cicerodrummer » Di 19 Jan 2010, 17:06

Nu ga ik het even over het dubbele bass hebben, niet over dubbelbass pedaal.
Een dubbele bass is onpraktisch, want je moet 2 bassdrums tillen, en zie ze maar eens hetzelfde te krijgen! Bovendien is het voor je setup minder handig, vind ik, want je hihat staat erg verweg (bij de meesten dan :ph34r ). En hoe vaak gebruik je hem nou, metal uitgezonderd?? Je kan beter een dubbel pedaal kopen, want dat is en goedkoper en praktischer.
Het hele dubbel bass ding is alleen onstaan door LOOKS
Bovendien is dubbel bass uitgevonden door een jazzdrummer (naam ff kwijt, kom ik later op terug!)
nu terug naar dubbelbass in het algemeen
Als je naar de "tour of my equipment" video's op youtube kijkt zie je dat ieder amerikaans kind een dubbel bass pedaal heeft, en daar retesnel op wil spelen voordat ze uberhaupt een ghost note kunnen spelen. De enige muziek waar dubbelbass "noodzakelijk" is is metal, en nee, geen hardrock, want luister naar AC/DC en je hoort nooit dubbelbass.
Dubbelbass is leuk om mee te oefenen, maar mensen overdrijven het vaak!

Tot zover mijn mening O-)
"To give anything less than your best,
is equal to not giving anything at all"
Gebruikers-avatar
Cicerodrummer

Berichtdoor mangoie » Di 19 Jan 2010, 18:28

Twee aparte bassdrums zouden voor een veel evenwichtiger speel gevoel moet zorgen, omdat de pedalen direct verbonden zijn, in tegenstelling tot slave-pedalen bij dubbele pedalen (volgens mij werd er ergens in dit forum hier nog over gediscussieerd). Sommige drummers zeggen ook dat het geluid beter is... maar dat weet ik niet. :P

Over het gebruik: ik ben wel een redelijke dubbel basser. Niet echt een koning erin ofzo, maar gebruik het wel veel bij metal nummers. Ik speel nu ook in een tijdelijke band die vooral pop achtige rock speelt (poprock??) waarin ik af en toe een dubbele pedaal gebruik. Gewoon voor climax fills en climax stukjes. Cobus gebruikt het ook in sommige van zijn covers. Dubbele bass is dus echt wel breed toe te passen, maar hou het wel subtiel. :D

Het spelen van de hi-hat, en een slave-pedal is, bij mij in ieder geval, totaal anders. Omdat de hihat om meer controle vraagt speel ik daar heel-down, terwijl bij snelle dubbele bass stukken echt wel heel-up nodig is. Ik ben het er wel mee eens dat beginners niet meteen zo'n dubbel pedaal moeten kopen, laat ze eerst maar een worstelen met single pedaal.

En Cicero, ik ben niet helemaal van mening dat 2 bassdrums alleen voor de looks worden gebruikt, maar deze drummer is toch wel het ultieme bewijs voor je stelling:http://www.youtube.com/watch?v=4cujdvrgRXc&feature=PlayList&p=B212460C1A210D85&playnext=1&playnext_from=PL&index=37
U mad?
Gebruikers-avatar
mangoie

Berichtdoor hoefnix » Di 19 Jan 2010, 20:37

Mischien een rare vraag, maar worden er ook wel eens 2 verschillende maten bassdrums gebruikt om ook in klank verschil te maken?
Gebruikers-avatar
hoefnix

Berichtdoor Addicted » Di 19 Jan 2010, 20:46

Ik denk dat de voornaamste reden is waarom drummers bij acts als Maddona, Michael Jackson en veel van dergelijke artiesten met een dubbelbasskit spelen.
We zijn verhuisd: [url=http://www.drum-forum.nl]www.drum-forum.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Addicted

Berichtdoor Cicerodrummer » Di 19 Jan 2010, 20:50

Wat een muziek zeg, en die drum sound vond ik best lelijk!
Hij had inderdaad gewoon een dubbelpedaal moeten gaan kopen :P
Gebruikers-avatar
Cicerodrummer

Berichtdoor willem4130 » Di 19 Jan 2010, 21:13

Addicted schreef:Ik denk dat de voornaamste reden is waarom drummers bij acts als Maddona, Michael Jackson en veel van dergelijke artiesten met een dubbelbasskit spelen.

Precies. Dan is het weer functioneel :)
Noble and Cooley 8x7, 10x8, 12x9, 14x12, 22x20 - DW maple snare 13x5 - Zildjian A/K custom, K/Z dyno beat hihats - Pearl eliminator pedals - tama & pearl hardware - Vic Firth - remo&evans
Gebruikers-avatar
willem4130

Berichtdoor mangoie » Di 19 Jan 2010, 21:20

hoefnix schreef:Mischien een rare vraag, maar worden er ook wel eens 2 verschillende maten bassdrums gebruikt om ook in klank verschil te maken?

Derek Roddy gebruikt EN 2 bassdrums EN een double bass pedal hier

Je moet er maar van houden... |)
U mad?
Gebruikers-avatar
mangoie

Berichtdoor 3ske » Di 19 Jan 2010, 21:29

hoefnix schreef:Mischien een rare vraag, maar worden er ook wel eens 2 verschillende maten bassdrums gebruikt om ook in klank verschil te maken?

Dave Weckl gebruikt ook 2 verschillende maten van bassdrums in z'n setup: een 22" met gat in het resonansvel voor een iets 'dodere' sound in pop/rock (en dergelijken) met dubbelpedaal en een 18" met gesloten resonansvel, opgesteld aan de buitenzijde van de floortoms en aangestuurd door een dubbelpedaal voor een meer jazzy sound. In dat opzicht wordt het gebruik van 2 bassdrums wel degelijk functioneel en te verantwoorden (als je zelf niet met alles moet gaan zeulen en het zonder drumroadie moet doen).
Just play what's missing in the music, even when this means there's nothing to play at all !!!
3ske

Berichtdoor Cicerodrummer » Wo 20 Jan 2010, 17:05

Helemaal mee eens, maar de meeste drummers zul je toch met 2 dezelfde bassdrums zien!
Gebruikers-avatar
Cicerodrummer

Berichtdoor Joris » Wo 20 Jan 2010, 17:36

Cicerodrummer schreef:Het hele dubbel bass ding is alleen onstaan door LOOKS

Bovendien is dubbel bass uitgevonden door een jazzdrummer (naam ff kwijt, kom ik later op terug!)
nu terug naar dubbelbass in het algemeen

In 2 zinnen 2 verschillende meningen, wat bedoel je nou?

Cicerodrummer schreef:Helemaal mee eens, maar de meeste drummers zul je toch met 2 dezelfde bassdrums zien!

Wat probeer je duidelijk te maken?

Het blijft allemaal een kwestie van smaak en voorkeur. Ik gebruik 2 bassdrums omdat ik anders elk jaar en nieuwe drive shaft voor tussen m'n dubbel pedaal kan kopen omdat er binnen de kortste keren weer te veel speling op zit. Daarbij komt dat het lekkerder speelt en ik vind het juist een prettigere opstelling met 2 bassdrums, meer symmetrie.
Gebruikers-avatar
Joris

Berichtdoor Joris » Wo 20 Jan 2010, 17:37

Oh ja ik trigger ze ook allebei met precies hetzelfde geluid, om het verhaal nog even compleet te maken.
Gebruikers-avatar
Joris

Berichtdoor MusiQmaN » Wo 20 Jan 2010, 18:29

Diverse afwijkende dubbelbassdrum setups qua redenering ga ik met 3ske mee. Een andere sound zonder dat je naar triggers hoeft te grijpen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(ander kleurtje)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door MusiQmaN op Wo 20 Jan 2010, 18:40, in totaal 2 keer gewijzigd.
Yamaha Drums & DTX | Zildjian cymbals| Remo drumheads | Vic Firth drumsticks | Latin Percussion | Apple | Ears4U
MusiQmaN

Berichtdoor hoefnix » Wo 20 Jan 2010, 18:35

Kijk, daar ziet ik het nut van in :)
Bij die laatste 2 moet je volgens mij wel lenig zijn om bij de tweede bd pedaal te kunnen.
Gebruikers-avatar
hoefnix

Berichtdoor groovin' » Wo 20 Jan 2010, 18:39

Mario Goossens speelt ook met een 2e bassdrum, een 26", voor als het even wat luider, vetter moet.

Wat mezelf betreft, ik heb ooit een IC dubbelpedaal gehad, maar die na een paar jaar verkocht, en nu heb ik een enkele. Als het tijd is voor een showtje in een fill speel ik gewoon dubbelslagen met m'n rechtse voet.
Gretsch Renown Maple 22-12-16, Tama Superstar 22-12-16, Ludwig BB 14x 6.5, Zildjian K & A Custom, Gibraltar, Remo
http://www.vi.be/asmountainscamecloser
http://www.myspace.com/thewellbredhippoes
Gebruikers-avatar
groovin'

Berichtdoor Cicerodrummer » Wo 20 Jan 2010, 18:43

Joris schreef:
In 2 zinnen 2 verschillende meningen, wat bedoel je nou?

Wat probeer je duidelijk te maken?

Het blijft allemaal een kwestie van smaak en voorkeur. Ik gebruik 2 bassdrums omdat ik anders elk jaar en nieuwe drive shaft voor tussen m'n dubbel pedaal kan kopen omdat er binnen de kortste keren weer te veel speling op zit. Daarbij komt dat het lekkerder speelt en ik vind het juist een prettigere opstelling met 2 bassdrums, meer symmetrie.

Ok die Jazzdrummer die daarmee is begonnen (Louie Bellson, als ik me niet vergis) deed het eerst ook alleen om de looks. Dat 2 bassdrums meer symmetrie geeft dan een dubbel pedaal is natuurlijk onzin. Je kan je dubbel bass pedaal net zo instellen en neerzetten als 2 bassdrums. Je bassdrum staat dan gewoon schuin. Je rechterbassdrum staat zoals je hem neer zou zetten als bij een gewone dubbelbass setup en je slave zet je op de plaats van de linker bassdrum neer. Voordeel is dat je hihat dan dichter bij staat.
In jou geval Joris, speel jij het grootste deel van de tijd retesnelle metal, waardoor inderdaad je cardanas sneller "op" raakt. Dan is in dit geval 2 bassdrums een betere oplossing.

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat je de meeste drummers met 2 identieke bassdrums ziet spelen, en als ze niet te maken hebben met slijtende cardanassen, ze alleen maar om de looks die 2 drums hebben. Als je 2 andere bassdrums hebt (of 4, of 6, Terry Bozzio :F ) dan is het gewoon een manier om meer sounds te creeren, al betwijfel ik hoe vaak je die gebruikt, maar dat is mijn mening :F
Gebruikers-avatar
Cicerodrummer

Berichtdoor Animal » Wo 20 Jan 2010, 21:38

Wat een naäpers die Yamaha drummers .. :P

Afbeelding
Het kost een paar centen, maar daar betaal je dan ook voor.
Gebruikers-avatar
Animal

Berichtdoor Flexoni » Wo 20 Jan 2010, 21:45

En van welke endorser heeft Pearl die kit gemaakt? :P
Shine Custom Drums & Percussion | Sabian | Pearl | Protection Racket | Drumplates
Gebruikers-avatar
Flexoni

Berichtdoor MusiQmaN » Wo 20 Jan 2010, 21:56

Wat valt er na te apen van jou kit? De dubbelbass bestaat al tig jaar.

:p
Yamaha Drums & DTX | Zildjian cymbals| Remo drumheads | Vic Firth drumsticks | Latin Percussion | Apple | Ears4U
MusiQmaN

Berichtdoor Joep » Wo 20 Jan 2010, 21:59

Flexoni schreef:En van welke endorser heeft Pearl die kit gemaakt? :P

Bij Animal werkt het andersom. Hij sponsort Pearl ipv andersom.
Wat mij betreft kun je die set nietvaak genoeg posten. Is het goud nu na 6 jaar (ofzo) nog net zo mooi als in het begin?
Witte Sonor Hilite Exclusive.
Zoek witte Sonor Hilite 15" tom en 12"x5" snare.
Gebruikers-avatar
Joep

Berichtdoor Animal » Wo 20 Jan 2010, 23:02

:) en zo is het.

Het goud ziet er nog als nieuw uit en om nou te beweren dat ik een poetser ben, neuh...
Het kost een paar centen, maar daar betaal je dan ook voor.
Gebruikers-avatar
Animal

Berichtdoor Flexoni » Wo 20 Jan 2010, 23:20

Hahaha! Ik moet zeggen dat je geweldige kits hebt.
Ik las op PDF nog veel onbeantwoorde vragen over het goud, maar het houd zich dus goed! Mooi!
Shine Custom Drums & Percussion | Sabian | Pearl | Protection Racket | Drumplates
Gebruikers-avatar
Flexoni

Berichtdoor Tanco » Do 21 Jan 2010, 10:26

Flexoni schreef:Hahaha! Ik moet zeggen dat je geweldige kits hebt.
Ik las op PDF nog veel onbeantwoorde vragen over het goud, maar het houd zich dus goed! Mooi!

Als zo'n set alleen binnen staat en nouwelijks op of afgebroken wordt blijft het goud prima ja..
Gebruikers-avatar
Tanco

VorigeVolgende

Terug naar Algemeen