drumles ja oder nein

Het universele forum voor de slagwerker

Re: drumles ja oder nein

Berichtdoor fregle » Do 28 Okt 2010, 14:34

Addicted schreef:Ik weet vrijwel zeker dat het vooral te wijten is aan het huidige niveau van kennis en ontwikkeling op dit gebied.
Iemand die niet echt bezig is met koken zal zijn eigen prakje snel lekker vinden en een topkok niet op waarde in kunnen schatten. Totdat zijn smaak verder ontwikkeld, meer finesses en combinaties duidelijk worden, dan komt ineens het besef dat hij/zij dat niveau nog lang niet heeft bereikt.

Jij doet het huishouden?
''Volgens de natuurkunde is muziek niets anders dan een "begrepen golfbeweging".''
Nette Tama Rockstar te koop! €325 incl. hardware of €250 als shellset
Gebruikers-avatar
fregle

Berichtdoor Addicted » Do 28 Okt 2010, 14:38

:lol:
Deels. In een studentenhuis wordt dat verdeeld. :Y
Maar het ging om de metafoor (thanks Nlz).
We zijn verhuisd: [url=http://www.drum-forum.nl]www.drum-forum.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Addicted

Berichtdoor Sleight » Do 28 Okt 2010, 15:31

jaja ik snap wel wat je bedoelt met die metafoor
maar ik bedoelde ook, dat het gewoon beter gaat steeds, het lijkt dan inderdaad vergeleken met een echte professional nergens op, maar het gaat wel steeds beter
je moet toch langzaam beter worden, in 1x van noob naar pro gaat niet :p
ik snap ook wel dat mijn gitaarspel nog nergens op lijkt, maar het wordt gewoon wel beter

ik weet alleen ff niet meer waarom ik nou zonet ineens over mijn gitaarspel begon dus ik kan niet zo goed meer uitleggen wat ik ermee bedoelde
iniedergeval is wel duidelijk dat het toch niet zoveel uitmaakt denk ik :D
Sleight

Berichtdoor Drumlarsos » Do 28 Okt 2010, 17:11

en bovendien houd mijn drumleraar me scherp, en blijf ik gemotiveerd... als je geen les hebt ben ik bang, hoe graag je het ook wilt, de motivatie snel zal weg ebben, omdat je ''niet snel genoeg'' dat ene ritme onder de knie krijgt(we kennen dat allemaal wel denk ik) :P
/ Gretsch catalina ash/ Yamaha steelsnare / 20''Masterwork Jazz master ride / 18'' Avedis Shizzle crashride / 16' Medium thin Avedis crash / 13'' K/Z Zildjian hihats / Vater New orleans jazz sticks
Gebruikers-avatar
Drumlarsos

Berichtdoor Technobeat » Do 28 Okt 2010, 20:15

Autorijden ziet er op het eerste gezicht ook makkelijk uit , maar toen ik voor de eerste keer les had zat ik met bezweete handen aan het stuur .
DAT viel ff tegen , koppelen - schakelen - sturen EN dan nog alle medeweggebruikers in de gaten houden .

En zo is het ook met leren drummen ....................
DRUMMEN : A way of living .

Roland Drums : Limited Edition .
Gebruikers-avatar
Technobeat

Berichtdoor Hatseklats » Vr 29 Okt 2010, 12:52

Absoluut les nemen, en als ik je 1 advies mag geven:
luister naar je eigen spel. En bedoel ik ècht luisteren. Alles wat je achter je drumstel doet maakt verschil in hoe je klinkt; hoe je je stokken vasthoud, hoe je slaat, waar je slaat, of je goed zit, waar je aan denkt, echt alles.
Pas als je de verschillen hoort kun je er keuzes in maken, en dat is voor een belangrijk deel waar het om gaat. Waarom klinkt de ene drummer anders dan de andere, zelf als ze hetzelfde spelen op hetzelfde drumstel? Stel je dit soort vragen en luister.
Gebruikers-avatar
Hatseklats

Berichtdoor Sleight » Wo 01 Dec 2010, 17:25

Ok, ik heb nu een paar lessen gehad en toch wel veel daarvan geleerd ja :p
Ik vroeg me nog iets af, waar ik waarschijnlijk wel meerdere meningen voor kan gebruiken.
Hoe studeren jullie liedjes in? En hoe coveren jullie ze op optredens enzo.
Coveren jullie die gewoon letterlijk/bijna letterlijk zoals je ze op de studioversies van liedjes kunt horen, of coveren jullie dan met een eigen swing eraan, met geïmproviseerde fills of zelfs met geïmproviseerde beats?

En liedjes instuderen begint lijkt mij met weten hoe het gaat. Iets spelen vanaf papier lukt mij nu wel, als ik maar gewoon lang genoeg oefen, en als het natuurlijk niet meteen een veel te hoog niveau is :p
Maar ik vind het vrij moeilijk om erachter te komen hoe zo'n ritme nou precies gaat. Als je met youtube een cover bekijkt kun je vaak de bass niet zien, en bij moelijkere liedjes gaat het soms gewoon zo snel dat ik het na 100x kijken nog niet op papier krijg. Met drumtabs werkt wel een beetje, maar ik vind het nogal moeilijk om nou vanuit die notepad dingetjes de precieze timing te krijgen. En drumlessons zijn zelfs voor bekende liedjes amper te vinden.
Dus hoe leren jullie die liedjes eigenlijk?
Sleight

Berichtdoor dunDaan » Wo 01 Dec 2010, 17:41

Zeker in het begin van je drumcarrière zal het neerkomen op liedjes gewoon 100x te beluisteren en te focussen op de drums. Op die manier leer je hoe de drums klinken in een nummer, en leer je dat te ontleden.
Je kunt ook het nummer wat je probeert in te studeren tijdens je drumles aan bod laten komen. Je leraar zal je vast kunnen vertellen wat je goed en wat je niet goed doet.

Wat betreft het coveren: als drummer zijnde heb je mijns inziens het voordeel dat je niet elke noot precies hoeft te spelen zoals het in het origineel zit. Je hebt wat meer vrijheden dan de melodische mensen.
Echter, het moeilijkste daaraan is dat je wel moet zorgen dat je de "groove & feel" van het nummer behoudt; als een nummer vrij standaard is moet je dat zo houden om het niet te verkloten. Da's een kwestie van muzikaliteit (en smaak), en dat krijg je helaas alleen door veel te luisteren, naar anderen, maar ook zeker naar jezelf (niets werkt zo verhelderend dan naar opnames van je zelf te luisteren; dan hoor je het beste wat wel en wat niet werkt in een bepaald nummer.)
Iedereem is verhuisd naar http://www.drum-forum.nl, een forum dat wél werkt
Gebruikers-avatar
dunDaan

Vorige

Terug naar Algemeen