Vocht, hoe op te lossen?

Het universele forum voor de slagwerker

Vocht, hoe op te lossen?

Berichtdoor WHiZZi » Zo 21 Nov 2010, 17:08

Hoi allen :)

Sinds het begin van deze maand heb ik een mooi huis gekocht in het mooie Helmond. Hier heb ik het geluk (nouja, het huis is onder andere om deze reden gekocht) van een geheel vrijstaande garage (en een oprit waar 3 autos kunnen staan). Uiteraard wordt dit een studio/drumhok en momenteel maak ik daar al gebruik van (de buren horen het gewoonweg niet, ideaal dus).

Qua geluid is het op zich dus geen probleem en dat is niet iets wat op korte termijn opgelost moet worden. Daarentegen het vocht probleem wel. Het is dus een garage, enkelwandige muur met op diverse plekken gaten naar buiten en een betonnen vloer. De ingang van de garage (buiten de electrische garagedeur) zat vroeger een deur, maar hier is nu een apart (houten) schuurtje aan gebouwd die wel afgesloten wordt met een deur.

Nou is het in de garage net zo vochtig als buiten. Uiteraard ga ik nog een deur plaatsen tussen de 2 schuurtjes in zodat dat gedeelte in ieder geval wordt opgelost. Mijn concrete vragen:
- Vochtvreters, heeft dat zin ? Ik heb geen last van condens, het is gewoon vochtig en dat merk ik nu vooral aan het karton wat natter aanvoelt.
- Ik heb ook gelezen over simpel stro op de grond leggen. Ik vind dat geen probleem, maar helpt dit?
- Kan ik ook iets tegen de muren plakken voor het vochtprobleem. Wat is dan het beste (eventueel ook geluidswerend, maar vooral vochtwerend) en waar kan ik het kopen?

Ik ben benieuwd :). Ik wil graag mijn Lignum een veilig plaatsje geven zonder dat het hout gaat rotten ;)
I used to own this ...[br]
www.whizzi.nl - Over mijn vrouw en mij |
Twitter
* Lignum Drums * Sabian * Masterworks Cymbals * Balbex * Yamaha *
Gebruikers-avatar
WHiZZi
Beheerder

Re: Vocht, hoe op te lossen?

Berichtdoor paQ » Zo 21 Nov 2010, 17:31

Stoken ventileren ontvochtigen

Dat zijn de Kernwoorden

Delonghi heeft een mooie compacte ontvochtiger.
Verder isoleren, ventileren en stoken (in warme lucht kan meer vocht)
nondorser

Professionele In Ear Monitors en gehoorbescherming op maat
http://www.cinepaq.nl
Gebruikers-avatar
paQ

Berichtdoor Nlz » Zo 21 Nov 2010, 18:51

Je zou aan dampwerende folie kunnen denken, echter, dat wordt normaalgesproken tussen een binnen- en buitenlaag gebruikt (spouwmuren bijvoorbeeld) maar wellicht iets om in je achterhoofd te houden als je aan de gang moet om geluidstechnisch te isoleren.
Good judgement comes from experience, experience comes from bad judgement.
Pearl EXR in Strata White - Masterwork Custom 14" hats, 16&18" crash & 20" rockride
http://www.nlz-art.nl
Gebruikers-avatar
Nlz

Berichtdoor Netlef » Zo 21 Nov 2010, 20:32

Zigge-zagge-zigge-zagge.... (wie vult 't 'm aan, voor de Brabo's onder ons)

Anyway, WHiZZi: van harte met je nieuwe huis! Garage aan/ bij het huis is ook mijn droom voor ooit nog ns een keer. Ik moet 't nu doen met een garagebox op 't pleintje achter het huis (ook niet verkeerd, maar geen elektra e.d. en dus ook geen drumhok.) Vrijstaand in de tuin is (sowieso qua geluidsoverlastbeperking) helemaal ideaal.

Paq heeft 't m.i. eigenlijk al aardig samengevat. De beste manier om met vocht af te rekenen is verwarmen. Niet voor niets blaast een föhn WARME lucht en leggen we natte kleren na een regenbui over de (hete) verwarming.
Ventileren is daarbij ook een must. Niet alleen om te voorkomen dat zich schimmel gaat vormen, maar verse lucht is ook wel zo prettig; zéker als je nog moet gaan drummen (lichamelijke inspanning, zuurstofrijke lucht wel zo prettig).

Dampwerende folie heeft geen zin bij een enkel steense muur. Vochtvreters (wegwerp of apparaten) schieten ook niet echt op als je niks aan de constructie verandert; zou een beetje dweilen met de kraan open zijn (kieren e.d).

Als je 't goed wil aanpakken maak je er dus een geïsoleerde garage/ studio van met verwarming (kan uiteraard ook electrisch, met bijv. petroleumradiatortjes); 't liefst met een thermostaatje om te zorgen dat 't altijd bijv. +15 blijft ofzo. Warmte-isolatie wordt dan weer iets om goed in de gaten te houden. Let daarbij ook op dak-isolatie. Garagedeur kan ook een item zijn, maar een sectionaal-deur (zo één met horizontale panelen met scharnieren die omhoog kan rollen zeg maar) is van zichzelf aardig geïsoleerd (alu platen met schuim er tussen). Een stalen kanteldeur heeft wel isolatie nodig. En dan evt. nog de kieren tussen garagedeur en muur (bij sectionaal-deuren meestal met rubbers mooi afgedicht).
Als je niet op geluidsisolatie hoeft te letten scheelt 't al een hoop in de kosten en moeite.

Laat je in ieder geval goed voorlichten mocht je het zelf gaan doen. En als het zo ver komt/ is, wel ff wat fotootjes posten hè. Succes!
Netlef

Berichtdoor WHiZZi » Zo 21 Nov 2010, 20:48

Stap 1 ben ik nu mee bezig en dat is een deur tussen het houten buiten schuurtje en de garage. Hier zat vroeger een deur, alleen is die deur nu naar het houten schuurtje gegaan. Dus stap 1 zal een fatsoenlijke deur worden die vermoedelijk al een hoop kou buiten houdt.

Als tweede ga ik tapijt leggen of in ieder geval iets anders dan een betonnen vloer. De garage is vrijstaand in zoverre, dat op 2 muren (achter en zij) een andere garage aansluit (waar beide een auto in staat). An sich komt daar dus niet veel kou door en is het de muur aan de buitenkant en vermoedelijk de grond.

Als ik nu warm probeer te krijgen, staat er een electrisch straalkacheltje en een electrisch olie verwarming op volle toeren te draaien om het in 30 min op een graad of 17 te krijgen. Ik denk ook dat het "vochtig" dus door het gebrek aan een deur en een betonnen vloer komt en hooguit aan 1 muur..

Komende week maar eens die deur verhangen en toch een paar cheap ass vochtvreters plaatsen. Daarna zal ik nog eens kijken hoe het zit qua vocht.. Ik zal ook wat pics maken.. ;)
Twitter
Gebruikers-avatar
WHiZZi
Beheerder

Berichtdoor ddrsonor » Ma 22 Nov 2010, 07:17

WHiZZi schreef:Stap 1 ben ik nu mee bezig en dat is een deur tussen het houten buiten schuurtje en de garage. Hier zat vroeger een deur, alleen is die deur nu naar het houten schuurtje gegaan. Dus stap 1 zal een fatsoenlijke deur worden die vermoedelijk al een hoop kou buiten houdt.

Als tweede ga ik tapijt leggen of in ieder geval iets anders dan een betonnen vloer. De garage is vrijstaand in zoverre, dat op 2 muren (achter en zij) een andere garage aansluit (waar beide een auto in staat). An sich komt daar dus niet veel kou door en is het de muur aan de buitenkant en vermoedelijk de grond.

Als ik nu warm probeer te krijgen, staat er een electrisch straalkacheltje en een electrisch olie verwarming op volle toeren te draaien om het in 30 min op een graad of 17 te krijgen. Ik denk ook dat het "vochtig" dus door het gebrek aan een deur en een betonnen vloer komt en hooguit aan 1 muur..

Komende week maar eens die deur verhangen en toch een paar cheap ass vochtvreters plaatsen. Daarna zal ik nog eens kijken hoe het zit qua vocht.. Ik zal ook wat pics maken.. ;)

Die deur en tapijt zullen zeker al helpen, maar die "cheap ass vochtvreters" gaan niet werken..... Ik heb zelf ook een losstaande ruimte van 6x4 (dubbel steens met spouw en daar weer een "doos" in). In de winter wordt dit bijverwarmd met een elec. kacheltje wat de ruimte minimaal op 12 graden houdt. Ga ik repeteren of lesgeven, gaat de kachel wel hoger, natuurlijk.

Voor de rest inderdaad een d'longhi ontvochtiger (met opvangbak i.p.v. afvoerslang) die "continue" (apparaat slaat aan bij bepaalde waarde) aan staat. Het vochtigheidspercentage schommelt hierdoor het hele jaar rond de 50%. Met hoge temperaturen haal ik er wel een litertje water of 4 per week uit.......
Gebruikers-avatar
ddrsonor

Berichtdoor dunDaan » Ma 22 Nov 2010, 10:10

Vreet dat niet enorm veel energie ??
Iedereem is verhuisd naar http://www.drum-forum.nl, een forum dat wél werkt
Gebruikers-avatar
dunDaan

Berichtdoor ddrsonor » Di 23 Nov 2010, 07:33

dunDaan schreef:Vreet dat niet enorm veel energie ??

Volgens mij valt dat wel mee, ik kan het me niet zo herinneren. Ik heb deze "combi" al bijna 10 jaar. Belangrijkste is toch dat je spullen o.k. blijven.
Gebruikers-avatar
ddrsonor

Berichtdoor Addicted » Di 23 Nov 2010, 15:50

Is het geen idee om isolatiewol tegen de muren te zetten en dat af te werken met gipswanden en eventueel iets met de vloer te doen? Zorgen dat er fatsoenlijke deuren in zitten, ramen isoleren, ventilatie en met een thermostaat de temperatuur constant houden.
Het is toch een ruimte waar je veel tijd door gaat brengen waarschijnlijk.
We zijn verhuisd: [url=http://www.drum-forum.nl]www.drum-forum.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Addicted

Berichtdoor gert » Di 23 Nov 2010, 19:15

Whizzi,

Al een geluk dat ik lees dat je de Lignum er nog niet hebt staan.
ik ben al jaren bezig met vochtcontrole en kijk dagelijks minstens 5 keer naar de vochtmeter.

tapijten,isolatie om een ruimte confortabel te maken is zeker ok maar zal je vocht niet omlaag halen.
je hebt op zijn minst verwarming nodig die constant op een laag pitje staat, niet enkel tijdens de momenten dat je aanwezig bent.
ten tweede is een ontvochtigingstoestel in jou geval sterk aan te raden . dus geen bakjes met korrels want dat is geld weggooien !!!!
ik heb hier een DE LONGHI ontvochtiger van ongeveer een 300 euro staan in mijn showroom die ik meestal nodig heb tijdens periodes wanneer de verwarming niet of te weinig aanslaat.
Als zo'n periodes lang duren krijg je binnen vochtwaarden van 80% en hoger. in een onverwarmde garage bvb is het nu met gemak 90 of zelfs 100% en dat is echt niet goed voor een muziekinstrument.
Ik adviseer nu altijd aan mijn klanten :
een constante vochtigheid van tussen de 45% -max 70 % aanhouden.
Een vochtmetertje koop je in de gamma voor 10 euro.

de eerste week zal de ontvochtiger hard moeten werken en zal je de meter niet direct zien zakken, echter daarna gaat ie omlaag en kan je het toestel op een lage stand zetten zodat ie maar af en toe aanslaat, op die manier kan je het vocht mooi op peil houden en je Lignumset er met een gerust hart neerzetten.
dit is trouwens niet alleen zo voor mijn drumsets maar ook voor alle andere drums en muziekinstrumenten !!!
ENKEL EEN DODE ZALM ZWEMT MET DE STROMING MEE !
Gebruikers-avatar
gert

Berichtdoor Netlef » Di 23 Nov 2010, 20:06

dunDaan schreef:Vreet dat niet enorm veel energie ??
Als je niet isoleert wel ja. Daarom dus: zorgen voor isolatie (muren én dak!) en zo zorgen dat de warmte die je inbrengt niet meteen door de enkel-steense muur en het dak weg "lekken".

Addicted schreef:Is het geen idee om isolatiewol tegen de muren te zetten en dat af te werken met gipswanden...
Puik idee, maar dan wel de dampwerende folie waar Nlz al aan dacht niet vergeten. Anders kan er schimmel in gaan zitten.

Iets dergelijks als ddrsonor heeft
ddrsonor schreef:...(dubbel steens met spouw en daar weer een "doos" in). In de winter wordt dit bijverwarmd met een elec. kacheltje wat de ruimte minimaal op 12 graden houdt.
lijkt mij toch de absolute voorkeur hebben. Zéker als er een waardevol muziekinstrument dat gevoelig is voor grote temperatuurswisselingen en vocht in komt te staan.
Maar je moet er ook maar allemaal budget voor hebben natuurlijk :Y

WHiZZi schreef:... Als ik nu warm probeer te krijgen, staat er een electrisch straalkacheltje en een electrisch olie verwarming op volle toeren te draaien om het in 30 min op een graad of 17 te krijgen
Houdt daarbij wel in de gaten dat je enkel de lucht in die ruimte in die korte tijd op die temperatuur krijgt. De voorwerpen die erin staan (je drumstel!) neemt die temperatuur veel langzamer aan (hout en metaal) en zal in die korte tijd dus zo goed als niet drogen/ ontvochtigen.
Laatst gewijzigd door Netlef op Di 23 Nov 2010, 20:22, in totaal 2 keer gewijzigd.
Dat wel natuurlijk...
Netlef

Berichtdoor Nlz » Di 23 Nov 2010, 20:19

Dat is inderdaad ook hoe ik die folie bedoelde, icm met een voorzetwandje, omdat je anders ook zo suf tegen de achterkant van die folie zit te loeren... ;)
Good judgement comes from experience, experience comes from bad judgement.
Pearl EXR in Strata White - Masterwork Custom 14" hats, 16&18" crash & 20" rockride
http://www.nlz-art.nl
Gebruikers-avatar
Nlz

Berichtdoor Jelle » Wo 24 Nov 2010, 02:32

Het bouwen van een klimaatscabine is wellicht een optie. Qua bouw hetzelfde idee als geluidscabine, alleen dan lichter en (dus) goedkoper.

De hele garage fatsoenlijk isoleren en verhitten is natuurlijk het mooiste maar dat zal flink in de papieren lopen.

Een garage zonder fatsoenlijke isolatie verhitten en ontvochtigen is dweilen met de kraan open...
Jelle

Berichtdoor WHiZZi » Do 25 Nov 2010, 00:39

Komend weekend ga ik een deur scoren zodat dat grote gat dicht zit. Daarna zal ik zo'n ontvochtiger-apparaat kopen en de verwarming wat meer laten werken. Ik merk wel dat het vochtgehalte niet zo heel erg is als ik initieel dacht, het is voornamelijk dat het koud is (en hierdoor vochtig?). Zodra de temperatuur op een wat normalere hoogte is, voelt alles droog aan (en dat verhitten gebeurt dus nu echt met de "kraan open" ).

Volgende week komt er iemand kijken die in zijn garage (zelfde huis) drumlessen geeft. Hij had nog wel tips om deze type garage beter te krijgen dan ze standaard zijn. We zullen zien :)

Ik hou iedereen op de hoogte in ieder geval met foto's uiteraard als het enigzins klaar is.
Gebruikers-avatar
WHiZZi
Beheerder

Berichtdoor ddrsonor » Do 25 Nov 2010, 07:37

WHiZZi schreef:Komend weekend ga ik een deur scoren zodat dat grote gat dicht zit. Daarna zal ik zo'n ontvochtiger-apparaat kopen en de verwarming wat meer laten werken. Ik merk wel dat het vochtgehalte niet zo heel erg is als ik initieel dacht, het is voornamelijk dat het koud is (en hierdoor vochtig?).

Goed bezig!

Vocht maakt echt meer kapot dan je lief is.... schaf een temp/vocht meter aan.... (meten is weten....)
Gebruikers-avatar
ddrsonor

Berichtdoor WHiZZi » Za 27 Nov 2010, 21:42

Vandaag even wat spullen gekocht. Allereerst een temperatuur+vochtmeter. Deze gaf het enorme getal van 54% vochtigheid en +4.1 graden aan temperatuur. Dit viel in ieder geval wel mee.

In ieder geval staat er nu een ontvochtiger apparaat speciaal voor de garage. Die trok het vrij snel naar 51% vochtigheid. Ondertussen stond er ook een verwarming te branden en deze staat met een timer aan zodat de temp wat meer continue is.

Morgen het Lignumpje er maar eens neerzetten.
Twitter
Gebruikers-avatar
WHiZZi
Beheerder

Berichtdoor paQ » Za 27 Nov 2010, 22:50

Ti's koud en droog
Dan kijk ik niet raar op van die 54%
nondorser

Gebruikers-avatar
paQ

Berichtdoor Netlef » Zo 28 Nov 2010, 09:46

WHiZZi schreef:Vandaag even wat spullen gekocht. Allereerst een temperatuur+vochtmeter. Deze gaf het enorme getal van 54% vochtigheid en +4.1 graden aan temperatuur. Dit viel in ieder geval wel mee.
In ieder geval staat er nu een ontvochtiger apparaat speciaal voor de garage. Die trok het vrij snel naar 51% vochtigheid. Ondertussen stond er ook een verwarming te branden en deze staat met een timer aan zodat de temp wat meer continue is.

Een gezonde relatieve luchtvochtigheid bedraagt 50 à 60 procent.
Dat wel natuurlijk...
Netlef

Berichtdoor Netlef » Zo 28 Nov 2010, 09:59

WHiZZi schreef:Vandaag even wat spullen gekocht. Allereerst een temperatuur+vochtmeter. Deze gaf het enorme getal van 54% vochtigheid en +4.1 graden aan temperatuur. Dit viel in ieder geval wel mee.

Ohhw, maar dan valt het (nu iig) reuze mee; zo schrikbarend is dat dus niet. Tussen de 40 en 60% is prima. Sterker nog: Een gezonde relatieve luchtvochtigheid bedraagt 50 à 60 procent. Voor mens en dier dan. Voor (opslag van) apparatuur en meubels (antiek, drumstellen!) mag het wel iets lager zijn, maar dan speelt (voor het ideaal plaatje) ook de temperatuur mee.
De kunst is dus om zowel temperatuur als luchtvochtigheid tussen bepaalde bandbreedtes in te houden. Met een "lekke" schuur wil je in de winter dus wat stoken (temperatuur niet te laag laten worden en vochtigheid niet te hoog) en 's zomers dus vooral ontvochtigen.
Dat wel natuurlijk...
Netlef

Berichtdoor paQ » Zo 28 Nov 2010, 10:36

Maar het is 4 graden.
Zodra het warmer wordt gaat er meer vocht in de lucht. Tenzij je weer gaat stoken.

Wat ik wil zeggen: laat je niet misleiden door het gemeten vochtigheidspercentage.
nondorser

Gebruikers-avatar
paQ

Berichtdoor Jelle » Zo 28 Nov 2010, 12:07

Ik zou wel eens willen weten of hoe groot het verschil is tussen vochtigheid binnen en buiten. Als het buiten ook 54% is, wat goed zou kunnen, zal het binnen wellicht ook 98% zal zijn als dat buiten zo is.

Als je 's zomers binnen 21 °C meet is dat toch ook geen reden om aan te nemen dat het wel goed zit met de verwarming/isolatie...
Jelle

Berichtdoor Netlef » Zo 28 Nov 2010, 20:36

Ligt eraan wat je met "binnen" bedoeld. Schuurtje of garage zal niet veel afwijken van wat het buiten is (hoewel er waarschijnlijk wel sprake zal zijn van een vertraging, afhankelijk van mate van ventilatie/ "lekheid"), maar als "binnen" in de woonkamer is waar de verwarming lekker brandt, dan maakt het in ieder geval 's winters wel degelijk (een wereld van) verschil.

En die 54% die Whizzi op een bepaalde dag gemeten heeft, zegt ook niet zo veel. Twee dagen later kan er buiten goed 70% heersen, maar of het dan meteen in de garage ook zo vochtig is, is nog maar de vraag. Maar zoals al eerder gepost hier: meten = weten (als je weet wat je meet).

Jelle schreef:Als je 's zomers binnen 21°C meet is dat toch ook geen reden om aan te nemen dat het wel goed zit met de verwarming/isolatie...
Nee, maar da's ook een heel ander verhaal hè. Als 't 's zomers een dag of twee lekker 25°C buiten is, is het in mijn schuurtje (plat dak, bitumen dakbedekking (zwart)) net een sauna, maar dan nog knetters vochtig ook.
Dat wel natuurlijk...
Netlef

Berichtdoor Drumlarsos » Zo 02 Jan 2011, 13:12

Ik heb sindskort een luchtbevochtiger in de repetitie''schuur'' gezet, omdat het in sommige tijden maar 28/32% was. Dit is natuurlijk helemaal niet goed, voor de drums en piano.

Nu ik hem op auto 55% heb gezet, zit het wel weer goed qua luchtvochtigheid. Maar ineens komt overal, dus ook op mijn lak, een witte laag soort stof te zitten. Ik heb het gevoel dat dit geen schimmel is, maar wat kan dit wel zijn? Het lijkt me haast iets van een kalk-achtige substantie.
Weten jullie wat dit kan zijn?

:)
/ Gretsch catalina ash/ Yamaha steelsnare / 20''Masterwork Jazz master ride / 18'' Avedis Shizzle crashride / 16' Medium thin Avedis crash / 13'' K/Z Zildjian hihats / Vater New orleans jazz sticks
Gebruikers-avatar
Drumlarsos

Berichtdoor RuudNoordhof » Zo 02 Jan 2011, 16:07

Zit er een dak op die schuur?
You do mind about your make up but you better make your mind up now
Gebruikers-avatar
RuudNoordhof

Berichtdoor Drumlarsos » Zo 02 Jan 2011, 17:01

RuudNoordhof schreef:Zit er een dak op die schuur?

Hé shit, dat ik nou nog niet aan die verrekte sneeuw heb gedacht, ik dacht al waarom lost het op in water :wacko:

Maar nu ff serieus :P
/ Gretsch catalina ash/ Yamaha steelsnare / 20''Masterwork Jazz master ride / 18'' Avedis Shizzle crashride / 16' Medium thin Avedis crash / 13'' K/Z Zildjian hihats / Vater New orleans jazz sticks
Gebruikers-avatar
Drumlarsos

Volgende

Terug naar Algemeen