Isolatie

Het universele forum voor de slagwerker

Berichtdoor gert » Zo 16 Mei 2004, 14:02

ik heb hier al een paar vragen gezien over geluidsisolatie.

even mijn ervaring vertellen met accorub , fabrikaat van de firma www.isola.be

in ons vorig huis had ik een slaapkamer ingericht met 10cm dikke matten op de muur en plafond, op de muren verder afgewerkt met gipsplaat maar dit raad ik niemand aan want is kwa acoustiek heel slecht,fout van mij, hout is veel beter.

en de vloer zwevend met 5 cm met twee lagen spaanderplaat erover en ervoor gezorgd dat die platen de bestaande muur niet raken.
alsook de deur, de raam was met een los paneel geïsoleerd. (beiden 10cm)

mijn zoontje kon in de kamer naast die studio gaan slapen terwijl er keihard gespeeld werd. het geluid was nog wel hoorbaar maar ging buiten mee op in het imgevingslawaai bv als er een vrachwagen voorbij kwam gereden maakte dat meer lawaai in de woonkamer dan drummen in die drumstudio.
mijn stereo keihard zetten in die studio was volledig onhoorbaar buiten., dan moest je je oor tegen de deur leggen.

ik heb destijds heel de markt afgezocht naar de goedkoopste en tevens beste oplossing. en kwam bij hen uit.
ondertussen heb ik vernomen dat accorub nog verbeterd is tegen toen maar ook wat duurder, maar tevens heb je minder dikte nodig, waar ik toen 10cm gebruikte zou ik nu maar 8cm meer nodig hebben.

ik heb accorub al heel veel tegengekomen in proffesionele studio's met verbluffende resultaten.

in de toekomst zal ik het waarschijnlijk opnieuw gebruiken voor een showroom/studio te bouwen.

het zou kunnen dat er in Nederland ook een verdeler van is.

GERT
ENKEL EEN DODE ZALM ZWEMT MET DE STROMING MEE !
Gebruikers-avatar
gert

Berichtdoor Arno » Zo 16 Mei 2004, 14:13

Klinkt interessant. Ben benieuwd, maar het zal hier in nederland ook vast wel verkrijgbaar zijn.
Pearl - Paiste - Evans - JECA - Balbex - Hardcase
Gebruikers-avatar
Arno

Berichtdoor Big_Fat_Wombat » Zo 16 Mei 2004, 16:27

idd intressant, alleen jammer dat er geen prijzen staan... of lees 'k er overheen? Afbeelding
Tahnée - Adams - Zildjian - Iron Cobra - Pro Mark - LP - Apple - Coca Cola - Calvé Pindakaas - Milka & Côte d'Or Chocolade - Fiat - Albert Heijn Ranja
Gebruikers-avatar
Big_Fat_Wombat

Berichtdoor JDieh » Zo 16 Mei 2004, 16:33

Oke Gert, bedankt voor je uitleg heb ik veel aan Afbeelding
Kan je mssn wat over de prijs vertellen die je toen der tijd kwijt was?
JDieh

Berichtdoor Steffen » Zo 16 Mei 2004, 16:37

Of hier? Ik ben zelf ook erg benoieuwd naar de prijzen van dat goedje. en plafond? daar ook iets mee gedaan?
Kunst is een betere weg naar waarheid dan logica.
Steffen

Berichtdoor JDieh » Zo 16 Mei 2004, 16:57

Ja gert dit klinkt erg goed vooral dat het zo goed geisoleerd is, wat je erover zei Afbeelding

1 vraagje: heb je zelf een zwevende vloer gemaakt? heb je dit laten doen?
JDieh

Berichtdoor gert » Zo 16 Mei 2004, 17:17

ik heb een mail gestuurd voor de actuele prijs te vragen.
verwacht geen discount prijs, geluidsisolatie blijft een dure aangelegenheid maar ietwat haalbaarder dan andere systemen volgens mij.

ik plaats direct hier de prijs als ik het verneem.
ik heb hen ook verteld over deze topic.
het is misschien een idee om hen rechtstreeks op dit forum te krijgen , zal es vragen.

die zwevende vloer had ik zelf gemaakt, heel simpel :
isolatiematten ,daarop een laag platen van 18mm, dan nog eens een laag platen 18mm maar de naden overlappen zodat je een stabiele vloer krijgt.
zorgen dat je 3 cm van de bestaande muur afblijft met de platen anders geven die de trilling door en heb je een "acoustische lek" zoals ze dat noemen.

het plafond was ook 10 cm isolatie maar dan tegels van 50x50 voor gemakkelijk te werken.

GERT
Gebruikers-avatar
gert

Berichtdoor Murgen » Zo 16 Mei 2004, 18:07

Vloerbedekking is neem ik aan wel kamerbreed, toch? Zoiets ga ik hier ook doen, vloer, trapgat enzovoort.
Drumming is a state of mind
Gebruikers-avatar
Murgen

Berichtdoor JDieh » Zo 16 Mei 2004, 18:33

ok dan gert je helpt me enorm met dit topic Afbeelding

We krijgen namelijk een nieuw huis waar ik ook van plan ben dit te gaan doen.

Hoe zit het trouwens met de ventilatie in die kamer? Kan je dr gewoon lang zitten of lucht je het om de zoveel tijd? Of heb jee een soort ventilatie systeempje ofzo? (mssn slaat deze vraag wel nergens op hoor maar ik vroeg het me af of dat nodig is Afbeelding )
JDieh

Berichtdoor Murgen » Zo 16 Mei 2004, 19:43

quote:

ok dan gert je helpt me enorm met dit topic Afbeelding

We krijgen namelijk een nieuw huis waar ik ook van plan ben dit te gaan doen.

Hoe zit het trouwens met de ventilatie in die kamer? Kan je dr gewoon lang zitten of lucht je het om de zoveel tijd? Of heb jee een soort ventilatie systeempje ofzo? (mssn slaat deze vraag wel nergens op hoor maar ik vroeg het me af of dat nodig is Afbeelding )
Da's een hele goeie vraag!
Gebruikers-avatar
Murgen

Berichtdoor gert » Zo 16 Mei 2004, 19:45

Jdieh,
nee heel goei vraag trouwens.
ventilatie is heel belangrijk, mijn studio was niet geventileerd.
ik ging op een gegeven moment es met twee ander muzikanten voor twee uur de studio in en wa kwamen alle drie met koppijn buiten omdat er geen zuurstoftoevoer was.

ook daar is een gepaste oplossing voor :
een gewoon gat in de muur is uitgesloten, doch als je geluid breekt kan het wel. geluid gaat namelijk altijd rechtdoor.
maak in een hoek en plaats, indien mogelijk buitenaan, zoniet binnenin een vierkante buis ,ook geisoleerd aan de binnenkant,die direct een hoek van 90 graden maakt, . die buislengte is misschien ook belangrijk, kunnen we achterhalen.
volgens mij minstens één meter.

in de tegenovergestelde hoek zet je dezelfde construktie. voor afvoer van bevuilde lucht .
logischerwijze zou die bovenaan moeten zijn maar dan bestaat de kans dat je alle warmte buitentrekt.
(dit hangt misschien af of je studio volledig binnenshuis is of losstaand in de tuin. moet ik nog uitvogelen..)
zet op een van de twee een klein ventilatortje en klaar is kees

wil je schimmels en vocht voorkomen is dit een absolute must en zeker niet duur.
je prestaties zullen er ook beter mee zijn omdat je altijd in de frisse lucht zit.
zelfs in een lekker warm hok kan schimmel ontstaan omdat er geen luchtstroom is.

GERT
Gebruikers-avatar
gert

Berichtdoor Big_Fat_Wombat » Zo 16 Mei 2004, 20:06

afvoer moet bovenaan, en dan 't liefst 2 hoeken van 90 graden, een omhoog en een opzij, in de afvoerbuis ventilatortje zetten...

Aanvoer kan ergens laag, bijvoorbeeld naar buiten toe, ook hier bochtje erin ventilator niet
Tahnée - Adams - Zildjian - Iron Cobra - Pro Mark - LP - Apple - Coca Cola - Calvé Pindakaas - Milka & Côte d'Or Chocolade - Fiat - Albert Heijn Ranja
Gebruikers-avatar
Big_Fat_Wombat

Berichtdoor MusiQmaN » Zo 16 Mei 2004, 20:12

Yamaha Drums & DTX | Zildjian cymbals| Remo drumheads | Vic Firth drumsticks | Latin Percussion | Apple | Ears4U
MusiQmaN

Berichtdoor Big_Fat_Wombat » Zo 16 Mei 2004, 23:41

er bestaan trouwens veel misverstanden over geluidsisolerende eigenschappen van verschillende materialen, zoals eierdozen en de eierdoos motief schuimplaten helpen voornamelijk voor acoustic in de ruimte, rondgezang enzo. Net als Glaswol en steenwol e.d. die bedoeld zijn voor warmte isolatie laten geluid door, dit zijn vezels die relatief ruim van elkaar afstaan. echte Geluidsisolatie platen zijn geperst waardoor de een heel dicht volume hebben en minder door laten.

Iets wat ook zou moeten helpen is zware contructies gebruiken, gipsbetonblokken voor een muur gebruiken is niet slim. Dit zijn hele lichte blokken, en iets dat licht is trilt veel sneller mee dan een zware contructie. een verlaagd, verzwaard plafond (d.m.v stoeptegels of betonblokken) zou moeten helpen

en dit alles volgens het NSG (Nederlandse Stichting Geluidshinder)
Gebruikers-avatar
Big_Fat_Wombat

Berichtdoor RoWa2004© » Zo 16 Mei 2004, 23:45

Zoals ik al is eerder in een topic vermelde. Ik heb vorig zomer een stuk of 40 platen geperst schuim gekregen. Deze waren 10 cm dik. In de winkel zijn ze 5 cm dik. Ik had eerst ook eierdozen, maar dat helpt (zoals verteld) alleen voor de akoestiek.

Voor die schuimplaten heb ik niks voor hoeven betalen, die lagen bij een ander voor oud vuil op zolder.

Kijk zo ziet het eruit. Het maakt het er wel dan niet mooier op.. maar dat maakt me geen zak uit. Het gaat om het spelen.

Afbeelding
RoWa2004©

Berichtdoor gert » Ma 17 Mei 2004, 08:08

dat moet een soort accorub zijn zo te zien.
dat materiaal alleen geeft een heel droge sound binnen.
heb ook zo een tijdje gespeeld, voordeel is dat jezelf beter hoord zweven als het niet strak zit, ik heb pas strak leren drummen in die ruimte, voorheen zat ik in een galmkamer en dacht dat ik strak kon spelen maar had het lelijk mis.

men schrijft ook altijd voor om geluidsisolatie in sandwich principe te gebruiken : dus ; muur // isolatie // hout.
op die manier geeft de isolitie zijn maximum.

stoeptegels is wel origineel en goedkoop nog ook.

wat die eierkartons betreft...
ik heb es een boek gelezen over geluidsisolatie dat de twee grote verschillen zijn :
geluid isoleren
geluid asorberen, waar bijna alle materiaal goed genoeg voor is en die piramidematten veel te duur voor zijn.

GERT
Gebruikers-avatar
gert

Berichtdoor Murgen » Ma 17 Mei 2004, 08:30

FF voor de gezondheid van de drummer. Zeker glaswol en steenwol zou ik afwerken met plaat om te voorkomen dat je de hele tijd vezels zit te happen :oo

Lijkt me heel erg belangrijk!.
Gebruikers-avatar
Murgen

Berichtdoor JDieh » Ma 17 Mei 2004, 23:00

Ok dan zorg ik voor ventilatie. De kamer waarin ik kom te spelen moet nog wel gebouwd worden op het bestaande dakterras. Dus dan kunnen we bij de bouw van de kamer al rekening houden met de ventilatiegaten das een stuk handiger Afbeelding

Oke dus de toevoer van frisse lucht beetje laag houden? en de afvoer+ventilator hoger aan de andere kant?

En hoe groot moeten die ventilatie buizen zijn? moet ik ze dan ook in de kamer isoleren met dezelde matten?

en nog een vraagje Afbeelding (haha sorry hoor maar ik probeer zoveel mogelijk erachter te komen hoe het exact moet): Die 2 lagen 18 mm platen die je op de grond legt, wat voor platen zijn dit precies? Afbeelding
JDieh

Berichtdoor Big_Fat_Wombat » Ma 17 Mei 2004, 23:10

ik heb eens isolatie boekjes aangevraagt op ww.nsg.nl Afbeelding
Gebruikers-avatar
Big_Fat_Wombat

Berichtdoor gert » Di 18 Mei 2004, 11:55

ja verse lucht alleszins onderaan !
afvoer weet ik niet zeker, normalerwijze bovenaan maar let op met warmteverlies als je daar ook een uitwaardse ventialtor op zet.

grootte van de buizen ?...12 cm of zo, lijkt me wel genoeg.

de vloerplaten, mag gewoon spaanderplaat zijn.

GERT
Gebruikers-avatar
gert

Berichtdoor gert » Di 18 Mei 2004, 12:05

ik heb zonet prijs gekregen van accorub :

4.34 euro ex 21% btw per cm dikte /per vierkante meter.
voor buitenshuis is 5 cm voldoende dus dit bedrag x 5 + 21% btw

tellen maar.

GERT
Gebruikers-avatar
gert

Berichtdoor HAMMAR » Di 18 Mei 2004, 12:20

Zo! da's nie weinig zeg!!, maar bedankt Gerd, nuttige info!

HAMMAR
The one and only Ian Paice!
HAMMAR

Berichtdoor JDieh » Di 18 Mei 2004, 22:12

Ok dan gert harstikke bedankt! wat zou je adviseren voor binnenshuis? 8 a 10 cm?

Ja tword indd wel prijzig maar vele andere oplossingen zijn dat ook. Ik bedoel je hebt zon Cabine deze zijn ook prijzig en ik zou tog graag met andere muzikanten jammen enzo. En in een hele kamer heb je tog meer ruimte. En als je een bedrijf een kamer-in-een-kamer constructie laat bouwen ben je veel meer kwijt!

En aan Gert's ervaringen te zien werkt dit materiaal wel heel goed!
JDieh

Berichtdoor Victor Dark Intentions » Di 18 Mei 2004, 22:37

Nog een tip van mij:
Een erg groot deel van je geluid wat naar buiten gaat gaat via de vloer. Ik heb op mijn kamertje in de gehele vloer een soort van verhoging;
Industriële isolatiematten van 10cm dik (had mazzel daarmee, bedrijf naast dat van m'n vader levert dat soort matten) met een rubberen plak erin die gesandwicht wordt tussen glaswol. Daaroverheen heb ik meubelplaat getimmert en daaroverheen zit weer een laag zeil (van dat kwantumspul Afbeelding ).
Tegen de muur tegenover m'n kit heb ik gordijnrails opgehangen en een dik gordijn wat we nog op zolder hadden liggen gehangen.

Met de ramen dicht kan ik nu eigenlijk spelen zolang ik wil omdat het geluid van de drums opgevangen wordt. Het buurjongetje (wiens kamer aan de kamer waar m'n kit staat grenst) zegt alleen nog maar een beetje gesuis van m'n bekkens te horen.

Dus check ff bij zo'n isolatiebedrijf in je buurt want vaak leveren zij matten van 2 bij 3. Als ze dus na een klus 'afval' hebben gooien ze dit niet altijd weg en kan je het bijna voor niks meenemen.
Gebruikers-avatar
Victor Dark Intentions

Berichtdoor JDieh » Wo 26 Mei 2004, 13:20

Ik heb na veel speurwerk in Nederland (leverde niks op) eens ff naar Belgie gebeld. En kreeg een hele aardige man aan de telefoon die mij adviseerde de matten op de muur te lijmen en er dan Gyproc platen op te doen. Volgens mij zijn dit ongeveer de platen waarover Gert zegt dat je deze niet moet doen. Die man bij Acorub zegt dus van wel! Afbeelding
help me... Afbeelding
JDieh

Volgende

Terug naar Algemeen