Ik Wil Verder In De Muziek...

Het universele forum voor de slagwerker

Re: Ik Wil Verder In De Muziek...

Berichtdoor Dezain » Wo 18 Mei 2011, 15:32

WDrums schreef:
Dezain schreef:Moet je al noten kunnen lezen voordat je naar het Conservatorium kan?
Ik ben nog maar 14 (bijna 15 in ieder geval), dus ik heb nog de tijd om die eventueel nodige noten te leren lezen.

En soflège leren ze je daar toch ook wel?
Ik krijg dat ook volgend jaar wanneer ik in het 4e zit (aangezien ik door ga met muziek in mijn vakkenpakket). Ik weet alleen dat Havo/Vwo dit wel krijgt, en het VMBO en LBO niet.

He,

Heb je ook drumles? Noten lezen isdenk ik wel een pre als je het zo magzeggen. of je moet zo verschrikkelijk goed zijn dat ze daar doorheen kijken, maar ik zou er als ik jou was wel tijd aan besteden. het is zo makkelijk en het maakt een wereld voor je open.

Ik denk niet dat je solfège krijgt op het vwo.. tenminste bij mij op school niet. Als dat wel het geval is, zal het niet heel uitgebreid zijn. JE moet toch op een behoorljik niveau kunnen luiateren voordat je daar naar binnen kunt. Maar als je een muziekleraar hebt, gaat dit vele malen sneller en dat is ook zo met noten lezen.

Vergeet ook niet het theoretische aspect op papier.. het kunnen noteren van toonladders, alle voortekens kennen, en intervallen kunnen noteren op papier en benoemen vanaf papier..

Ik denk dat je er zeker goed aan zult doen als je gewoon een theorie leraar zoet voor 10 lessen o.i.d.

Ik ben nog maar 14 hè, almost 15. :)

Dus ik zal nog wel ff de tijd hebben om alles te leren, etc. Dat moet haast wel lukken.
Wat bedoel je met noteren van toonladders? En voortekens kennen?

En hier bij het Havo/VWO krijg je wel soflège, maar erg minimaal ja. Meer praktijk opdrachten, vooral zingen.

Kun je ook wanneer je naar conservatorium gaat ALLEEN slagwerk doen, dus niks wat met zingen enzo te maken heeft? Is niet echt helemaal mijn ding eigenlijk.
Experience is the name people give to their mistakes.
Gebruikers-avatar
Dezain

Berichtdoor Nlz » Wo 18 Mei 2011, 15:39

Ik zou me als ik jou was eens laten informeren op een open dag van een conservatorium, aangenomen dat ze die daar ook gewoon hebben.
Good judgement comes from experience, experience comes from bad judgement.
Pearl EXR in Strata White - Masterwork Custom 14" hats, 16&18" crash & 20" rockride
http://www.nlz-art.nl
Gebruikers-avatar
Nlz

Berichtdoor robert-jan » Wo 18 Mei 2011, 15:41

Dezain schreef:
Kun je ook wanneer je naar conservatorium gaat ALLEEN slagwerk doen, dus niks wat met zingen enzo te maken heeft? Is niet echt helemaal mijn ding eigenlijk.

Hoi,

Als je drums gaat doen,moet je ook alle theoretische vakken doen die iedereen doet .
Het toelatingsexamen theorie is in principe hetzelfde..ze houden een klein beetje rekening met drummers en zangeressen die normaal gesproken niet zo met akkoorden bezig zijn,maar er wordt wel van je verwacht dat je noten kan lezen,begrijpt ( kan horen) wat drieklanken/septiemakkoorden zijn.
Het is dus zeker slim om 1 of 2 jaar (10 lessen is veel te weinig) voordat je toelating gaat doen ook theorie lessen gaat volgen.(muziekschool bijv)
het is doodsaai,dat weet ik,maar geloof me je gaat er echt veel aan hebben.
Mapex Drums Masterwork-cymbals Balbex sticks
http://www.xxldrums.com
Gebruikers-avatar
robert-jan

Berichtdoor Dezain » Wo 18 Mei 2011, 15:46

Zo saai lijkt me dat niet in ieder geval.
Heb je zelf conservatorium gedaan?

Dus je kan ook speciale 'drums' richting kiezen? Ik weet nog niet zeker of het wat voor mij is hoor, maar het lijkt me zeker nog een open kans, aangezien muziek mij al sinds kleins af aan heeft geinteresseerd, en ik nog geen idee heb wat ik eigenlijk wil doen later.

Dusja, drumleraar of i.d lijkt me toch wel echt kicken. :)
Gebruikers-avatar
Dezain

Berichtdoor robert-jan » Wo 18 Mei 2011, 15:53

Ja,ik ben in 2000 afgestudeerd in Amsterdam..

je moet wel duidelijkheid voor jezelf scheppen..
het gaat niet werken onder het motto ,het lijkt me wel leuk..je moet er echt voor gaan,nu al..spijkerhard studeren en gaan.. anders heb je gewoon geen kans van slagen.. klinkt hard,maar dat is wel wat het is.
Gebruikers-avatar
robert-jan

Berichtdoor Dezain » Wo 18 Mei 2011, 16:53

Nee, snap ik ik, maar ben ook nog jong hè.

Hoe oud ben je als ik vragen mag?
En kun je bijv. op je 20-30 ook nog toegelaten worden op het conservatorium?

Wie hier heeft allemaal een conservatorium opleiding 'Drums' gedaan?
Gebruikers-avatar
Dezain

Berichtdoor robert-jan » Wo 18 Mei 2011, 17:29

Ik ben ..38.. :mellow:
Het kan zeker ik uiteindelijk ook pas op m'n 23 ste begonnen..
Sommige conservatoria hebben wel een max leeftijd,dat zou je eens moeten checken..maar 20-23 is zover ik weet geen probleem.
Gebruikers-avatar
robert-jan

Berichtdoor Dezain » Wo 18 Mei 2011, 18:59

Ja, zag het. Max. leeftijd is 30 bij de meeste, tenzij je docent/componist/etc opleiding gaat doen, dan mag het daar nog iets boven zitten.

Bedankt!

Zal dit zeker met mijn muziek docent en ouders overleggen!
En waarschijnlijk ook weer op drumles gaan. :)

Wie heeft hier allemaal op het forum eigenlijk conservatorium gedaan? Of doet het?
Veel of toch relatief weinig?
Gebruikers-avatar
Dezain

Berichtdoor McDrummer4live » Za 21 Mei 2011, 10:04

ik ga volgend jaar conservatorium doen...
iedereen zegt wel dat je daar ontzettend goed voor moet zijn, maar dat moet je absoluut niet overschatten.

Ik speel bij zowel bands als orkesten en heb wel eens cursussen gevolgd op het conservatorium in Zwolle,
en geloof me, en worden daar op klassiek piano mensen aangenomen die nog maar net Vader Jacob kunnen spelen.
Maar die juri daar kijkt niet alleen naar wat je kunt spelen, maar ook naar karakter en motivatie en of je de mogelijkheid hebt om te groeien. Je moet gewoon laten zien dat je echt denkt dat je goed kunt worden en dan heb je al veel meer kans. Ik doe straks lichte muziek: slagwerk, met bijvakken piano en directie....

en als je havo hebt gedaan heb je ook meer kans om aangenomen te worden...

Dit zijn mijn bevindingen en wat conservatoriumstudenten mij hebben verteld
Een drummer speelt gelukkig niet uit de maat, en ook niet vals(Dit doet de rest van de band)
Gebruikers-avatar
McDrummer4live

Berichtdoor RuudNoordhof » Za 21 Mei 2011, 10:12

McDrummer4live schreef:ik ga volgend jaar conservatorium doen...
iedereen zegt wel dat je daar ontzettend goed voor moet zijn, maar dat moet je absoluut niet overschatten.

Ik speel bij zowel bands als orkesten en heb wel eens cursussen gevolgd op het conservatorium in Zwolle,
en geloof me, en worden daar op klassiek piano mensen aangenomen die nog maar net Vader Jacob kunnen spelen.
Maar die juri daar kijkt niet alleen naar wat je kunt spelen, maar ook naar karakter en motivatie en of je de mogelijkheid hebt om te groeien. Je moet gewoon laten zien dat je echt denkt dat je goed kunt worden en dan heb je al veel meer kans. Ik doe straks lichte muziek: slagwerk, met bijvakken piano en directie....

en als je havo hebt gedaan heb je ook meer kans om aangenomen te worden...

Dit zijn mijn bevindingen en wat conservatoriumstudenten mij hebben verteld

Ben je al toegelaten? Waar ga je studeren?
You do mind about your make up but you better make your mind up now
Gebruikers-avatar
RuudNoordhof

Berichtdoor LeonHeld » Za 21 Mei 2011, 11:15

En is het HBO of MBO. Je hebt namelijk ook de MBO muziekopleiding en daar word je toegelaten als je vader jacob kunt spelen inderdaad
Make It Count
DW & SJC Drums(:
Gebruikers-avatar
LeonHeld

Berichtdoor robert-jan » Za 21 Mei 2011, 11:25

Conservatorium is HBO..en aangenomen worden terwijl je net vader jacob kan spelen is een fabeltje.

Er is inderdaad niveau verschil tussen conservatoria,maar je moet echt wel iets kunnen.
Verder moet je goed bedenken wat je wil,je kan denken ik ga naar een conservatorium waar ik het misschien wat makkelijker heb,maar er komt ook een tijd na het conservatorium.Dan moet je je geld gaan verdienen en vis je uit dezelfde vijver waar al die anderen ook zitten..ook diegene die er niet makkelijk over dachten.
Gebruikers-avatar
robert-jan

-

Berichtdoor StarclassicBB » Za 21 Mei 2011, 17:38

-
Laatst gewijzigd door StarclassicBB op Di 23 Aug 2011, 00:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
StarclassicBB

Berichtdoor RuudNoordhof » Za 21 Mei 2011, 18:24

LeonHeld schreef:En is het HBO of MBO. Je hebt namelijk ook de MBO muziekopleiding en daar word je toegelaten als je vader jacob kunt spelen inderdaad

Inderdaad onzin. Er zijn mbo muziekopleidingen waar keihard wordt gewerkt en waar erg goeie muzikanten zitten. Goeie doorstroom naar het conservatorium denk ik.

Trouwens, het tegengestelde bestaat ook, hbo waar je vrij weinig doet. Maar dat is dan ook geen conservatorium.
Gebruikers-avatar
RuudNoordhof

Berichtdoor Sander93 » Di 24 Mei 2011, 16:14

robert-jan schreef:Als je drums gaat doen,moet je ook alle theoretische vakken doen die iedereen doet .
Het toelatingsexamen theorie is in principe hetzelfde..ze houden een klein beetje rekening met drummers en zangeressen die normaal gesproken niet zo met akkoorden bezig zijn,maar er wordt wel van je verwacht dat je noten kan lezen,begrijpt ( kan horen) wat drieklanken/septiemakkoorden zijn.
Het is dus zeker slim om 1 of 2 jaar (10 lessen is veel te weinig) voordat je toelating gaat doen ook theorie lessen gaat volgen.(muziekschool bijv)

Wat die theorie betreft, ik heb zelf net mijn D-examen theorie gehaald (nu nog praktijk binnenkort), met als hoofdsinstrument de kleine trom. Daar heb ik natuurlijk ook allemaal muziektheorie moeten leren, dezelfde stof als ook de strijkers en blazers moesten leren. Ik heb die lessen gevolgd en het examen ruim gehaald, maar vanaf mijn A tot en met mijn D-diploma heb ik me af lopen vragen wat ik als slagwerker, drummer toch vooral, er nou aan heb een zigeunertoonladder te kunnen herkennen, of het verschil te weten tussen een overmatige none en een verminderde decime. Al die muziektheorie was leuk en aardig, maar ik vroeg me de hele tijd wat ik daar aan had.

Ik vroeg dat ook aan mijn slagwerkdocent, en hij zei in alle eerlijkheid dat hij gedurende zijn loopbaan nog nooit in aanraking was gekomen met een zigeunertoonladder, om maar een voorbeeld te noemen.

Daarom vind ik de opmerking dat je er echt veel aan zult hebben heel interessant, want ik vraag me echt af wat dat dan precies is en wat ik aan die kennis heb. (Afgezien van de algemene behoefte kennis te vergaren :P) Met andere woorden, ik zie het praktisch nut er niet zo van in. :sorry: Ik hoop dat jij of iemand anders dat me zou kunnen uitleggen. ;)
Sander93

Berichtdoor RuudNoordhof » Di 24 Mei 2011, 16:17

Sander93 schreef:
robert-jan schreef:Als je drums gaat doen,moet je ook alle theoretische vakken doen die iedereen doet .

Wat die theorie betreft, ik heb zelf net mijn D-examen theorie gehaald (nu nog praktijk binnenkort), met als hoofdsinstrument de kleine trom. Daar heb ik natuurlijk ook allemaal muziektheorie moeten leren, dezelfde stof als ook de strijkers en blazers moesten leren. Ik heb die lessen gevolgd en het examen ruim gehaald, maar vanaf mijn A tot en met mijn D-diploma heb ik me af lopen vragen wat ik als slagwerker, drummer toch vooral, er nou aan heb een zigeunertoonladder te kunnen herkennen, of het verschil te weten tussen een overmatige none en een verminderde decime. Al die muziektheorie was leuk en aardig, maar ik vroeg me de hele tijd wat ik daar aan had.

Ik vroeg dat ook aan mijn slagwerkdocent, en hij zei in alle eerlijkheid dat hij gedurende zijn loopbaan nog nooit in aanraking was gekomen met een zigeunertoonladder, om maar een voorbeeld te noemen.

Daarom vind ik de opmerking dat je er echt veel aan zult hebben heel interessant, want ik vraag me echt af wat dat dan precies is en wat ik aan die kennis heb. (Afgezien van de algemene behoefte kennis te vergaren :P) Met andere woorden, ik zie het praktisch nut er niet zo van in. :sorry: Ik hoop dat jij of iemand anders dat me zou kunnen uitleggen. ;)

Als je klassiek slagwerk gaat studeren heb je het sowieso nodig, om bijvoorbeeld akkoorden te herkennen. Ik vind het juist beroerd, ik heb m'n D al een jaar binnen, maar de theorie is me niks van bijgebleven. Ik baal ervan dat ik in die 11 jaar dat ik nu les heb, nooit meer heb gedaan aan melodisch slagwerk dan alleen een partijtje instuderen.
Gebruikers-avatar
RuudNoordhof

Berichtdoor Robo » Ma 04 Jul 2011, 19:40

Ik heb nooit op het conservatorium gezeten, ik heb wel jaren geleden les gehad bij drumschool Cleuver. Dat was ongeveer 5 jaar, toen les gehad bij Andre Kemp en daarna les gehad van Dennis Tydeman in Zoetermeer. Ik ben wel een keer uitgenodigt bij een paar muziekkanten van het Conservatorium, om in hun beginnende band te komen spelen. Want ze vonden mij wel goed, maar ze twijfelde ook om de andere kandidaat. Toen heb ik bedankt en gezegt neem die andere drummer maar, ze wilde meer de jazz kant op gaan en dat ligt me niet. Ik hou ervan om echt goed te knallen op het podium. Maar idd de toelatingseisen zijn niet echt hoog, je moet rete goed noten kunne lezen en ook bepaalde toonladders kunnen horen en uit elkaar houden. Tip ga gewoon naar de webpagina van deze mensen en test of je er doorheen komt, ik heb dat vorige maand nog gedaan erg leuk moet ik zeggen.
Robo

Vorige

Terug naar Algemeen