Gehoorbescherming DEEL 2

Het universele forum voor de slagwerker

Berichtdoor Bam-Bam » Vr 16 Dec 2005, 10:24

Hier Deel 1

Om e.e.a. leesbaar te houden hier het tweede deel van gehoorbescherming.

Hier nog even de uitgebreide reactie van Cliniclown aan het einde van deel 1. Zeker de moeite waard om nog een keer de aandacht op te vestigen.

quote:

de Cliniclown schreef op 15 december 2005 @ 18:37:
Vandaag, 13 december 2005, ben ik op bezoek geweest bij RSAudio. De persoon achter dit bedrijf is een van de weinige mensen die tegelijk audicien en professioneel muzikant is. Hij heeft een wereldwijd netwerk en heeft o.a. twee maanden meegelopen bij het bedrijf in Amerika dat de in-ear heeft uitgevonden (voor Stevie Wonder). Deze man heeft me een hoop uitgelegd over het gehoor, en daar zal ik jullie ook deelgenoot van maken.

De opbouw van het oor:
Voor veel mensen is die wel bekend, maar in het kort: het trommelvlies vangt het geluid op, de middengehoorsbeentjes (hamer, aambeeld, stijgbeugel) dempen dit geluid, en de trilhaartjes in het slakkenhuis zenden deze trillingen naar de hersens. Lawaaidoofheid, de doofheid waar muzikanten dus geheid last van krijgen, ontstaat in het slakkenhuis. Het slakkenhuis is een in elkaar gedraaide koker vol vloestof waar in het midden een (zenuw)stam doorheen loopt. Deze stam is weer voorzien van kleine haartjes, de trilhaartjes. Wanneer deze haartjes in beweging komen, geven zij via de stam een signaal door naar de hersenen.
De trilhaartjes staan in een bepaalde volgorde: de haartjes die de hoogste frequenties registreren staan vooraan en hoe verder je naar achter gaat, hoe lager de frequenties die opgevangen worden. Dit betekent dus dat je hoge tonen hoort met je voorste trilhaartjes.

De invloed van lawaai:
De trilharen staan normaal rechtop. Je hoort dan ook het beste. Wanneer het lawaai echter toeneemt, gaan de trilharen steeds meer plat liggen. Je hoort dan slechter. Dit begint bij de voorste trilharen; die incasseren de grootste klappen. Je hoort na zo'n aanslag op je oren de haren die beschadigd zijn. In het begin is dit dus een hoge piep. Je merkt verder dat hoge tonen uiteindelijk weg gaan vallen, dat alles doffer begint te klinken.
Tot een bepaalde leeftijd kunnen trilharen zich weer min of meer herstellen. Dit gebeurt wanneer je je oren goed de tijd geeft om te herstellen. Wanneer je je oren echter continu bloot stelt aan te hard lawaai, krijgen de trilharen geen tijd om te herstellen en zullen ze plat blijven liggen of uiteindelijk afbreken. De schade is tot op zekere leeftijd en tot op zekere hoogte dus te herstellen, mits je je oren geregeld voldoende rust gunt, maar er komt een moment waarop iedere schade onomkeerbaar is. Langzaam maar zeker zullen de trilharen, beginnend bij de voorkant, uitgeschakeld worden. Alles wat je hoort wordt steeds doffer, totdat je uiteindelijk niets meer zult horen.

Bescherming:
Er is een redelijk duidelijk onderscheid tussen goede en slechte dempers. Goede dempers zorgen ervoor dat het frequentiebeeld niet verschuift. Je hoort dan dus echt hetzelfde als zonder oordoppen, alleen zachter. Slechte dempers daarentegen dempen bepaalde frequenties harder dan anderen. Behalve dat het aan de filter kan liggen, vervormen sowieso alle niet op maat gemaakte doppen alle geluid. Doorgaans betekent dit dat er juist in het hoge gebied veel gedempt wordt en je alles dus doffer hoort. Hierdoor mis je bij een 'normaal' volume in bandformatie doorgaans teveel om lekker samen te kunnen spelen. Het gevolg is dat je automatisch harder gaat spelen omdat je een hoop dingen toch wilt blijven horen. Blijf daarom als muzikant gewoon af van alle soorten 'universele' oordoppen. Je speelt je oren er gewoon mee kapot.
Goede oordoppen zijn op maat gemaakt en van zacht materiaal waardoor ze comfortabel zitten, maar bovenal geen geluid lekken. Dit laatste is zeer belangrijk omdat het meewerkt aan behoud van het natuurlijke karakter van het geluid. Daarbij zorgen goede doppen niet alleen voor een heldere klank, je kunt er zelfs beter mee horen dan wanneer je zonder oordoppen zou spelen. De reden is simpel: bij te hard geluid gaan de trilharen liggen en worden daardoor minder gevoelig. Wanneer je oordoppen draagt, is de kracht op de trilharen minder en blijven ze meer overeind staan. Ze zijn dan dus gevoeliger en je hoort daardoor daadwerkelijk beter.

Filters:
Wanneer je doppen uitgerust zijn met filters, bepalen die uiteraard ook in hoeverre het geluid vervormt wordt of niet. Neem dat mee in je overweging bij het gebruik van bepaalde filters. Laat je goed voorlichten, en neem niet automatisch de doppen meeste lawaai-reductie.

Tot slot:
Belangrijk is dat je weet waar je mee bezig bent. Als muzikant heb je standaard een probleem met het geluid. Probeer dat dan eerst te minimaliseren. Leer als muzikant en als band gewoon zacht te spelen. Dat is een uitdaging, maar het is voor jezelf en je publiek op de langere termijn een zegen. Je zult nooit je volume dermate laag kunnen krijgen dat je ongestraft uren lang per dag muziek kunt maken, maar daar hebben we dan oordoppen voor. Draai de zaken niet om door ze aan te schaffen om maar zo hard mogelijk te kunnen spelen.

Een paar handige dingen om te weten:
De ARBO heeft vastgesteld dat je per dag 8 uur lang in een lawaai van 80dB mag verkeren. Iedere toename van 3dB halveert de tijd dat je het aan mag horen: 83dB mag je dus vier uur aanhoren, 86dB twee uur, enzovoorts. Om een idee te krijgen bij deze cijfers: een normaal gesprek ligt iets boven de 70dB, een acoustische gitaar met de vingers bespeeld rond de 90dB, een piano op een meter afstand op 110dB en een orkest op 10 meter op 130dB.
Waar blijven die groupies? Ik speel me toch niet voor niets in 't zweet?
Gebruikers-avatar
Bam-Bam

Berichtdoor RoOoYtJuH » Za 17 Dec 2005, 18:02

Ik heb nu nog van Alpine dingen, ze werken opzich wel goed, maar ze dempen toch te veel denk ik.

Dus ik ga binnenkort van die dingen op maat laten maken, aangezien ik ook DJ ben heb ik dat ook wel nodig Afbeelding
RoOoYtJuH

Berichtdoor Rikje » Za 17 Dec 2005, 19:53

Ik heb die ook, maar ze bevallen me eigenlijk totaal niet. Het dempgedeelte is geweldig, ik kom zonder piep de oefenruimtes uit wat ook wel nodig was aangezien de piep steeds langer aan begon te houden. Maar ik mis het geluid dat ik had zonder de oordoppen. In onze oefenruimte staan 2 Marshall halfstacks, en daar komt echt een vet geluid. Maar niet als je die oordopjes in hebt, distortion klinkt dan gewoon als clean en dat is iets waar ik me erg aan stoor. Zal later als ik een beetje geld genoeg heb wel eigen oordopjes aan laten maken, maar ik weet neit hoe dat zit met groeien van je oor. Ik ben nu 17 dus het meeste groeiwerk heb ik wel achter de rug, maar ik wil niet investeren in die op maat gemaakte oordopjes en ze dan over een jaar moeten vervangen omdat ze niet meer passen. Dus als iemand me daar iets over zou kunnen vertellen zou ik dat helemaal te gek vinden. Wat ik ook nog zou willen weten, hierboven staat dat je je oren genoeg rust moet geven na teveel lawaai enzo, maar hoe lang is voldoende? Een uur? Twee uur? Bij voorbaat dank Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rikje

Berichtdoor Flafla » Zo 18 Dec 2005, 12:23

Naar het schijnt blijft de gehoorgang continu van vorm veranderen gedurende je ganse leven en zijn op maat gemaakte oordopjes +/- 3 jaar bruikbaar.

Iets anders, zijn er mensen die ook de Vic Firth Isolation koptelefoon gebruiken en die last hebben van het draagcomfort? Ik heb over de demping en kwaliteit van het geluid door de koptelefoon zeker geen klagen, maar het systeem waarmee je de koptelefoon aanpast aan je hoofd vind ik niet goed. Als ik 2 uur gedrumd heb doen m'n oren echt pijn doordat de doppen afzakken en met het volle gewicht op m'n oren rusten. Iemand ervaring mee? Ik heb al geprobeerd die doppen vast te tapen maar die kwamen na een tijd terug los.
Pearl Reference Scarlet Fade - Pearl Ultracast snare - Zildjian en Paiste
Gebruikers-avatar
Flafla

Berichtdoor Rikje » Zo 18 Dec 2005, 19:50

Dat is dus echt superduur om iedere 3 jaar van die dingen te laten maken! Maf dat ik daar nog nooit iemand over gehoord heb...
Gebruikers-avatar
Rikje

Berichtdoor Arjen » Zo 18 Dec 2005, 20:06

Wat kun je beter missen: 10 cent per dag, of je gehoor?

Ik stel deze vraag om deze reden:
Mij is verteld dat oordopjes ongeveer 4 jaar meegaan. Op maat gemaakte oordopjes kosten zo ongeveer rond de ¤140,- dus rekent u even mee? ¤140 gedeelt door 1461 dagen (is 4 jaar iclusief schrikkeldag Afbeelding )= ¤ 0,095 per dag en dan ben je hoogstwaarschijnlijk over tientallen jaren nog in staat om van muziek te genieten. Als ik dan moet kiezen tussen die 10 cent per dag, of dat ik het risico loop over 10 jaar niet meer te kunnen spelen omdat ik doof ben, dan is die keuze voor mij heel snel gemaakt. Is dat superduur???
Gebruikers-avatar
Arjen

Berichtdoor crossover » Zo 18 Dec 2005, 20:09

ik denk dat iedereen die keuze zou maken, maar helaas kan niet iedereen 140 euro ophoesten in één maal.
maar ik ben ook meer en meer aan het twijfelen, ik heb het geld wel, maar het is toch erg veel. (ja ik weet het, het is het geld waard maar toch)
Life is what happens to you while you're busy making other plans.
Gebruikers-avatar
crossover

Berichtdoor Alwin » Zo 18 Dec 2005, 20:53

Ik heb ook al een tijdje oordoppen. Op maat gemaakte van earmo. Maar nou merk ik tijdens het spelen vaak dat er juist dan een piepgeluid ontstaat in de doppen of in m'n oren. Na het drummen heb ik absoluut geen last van mijn oren, dus het lijkt me niet schadelijk, maar wel een beetje hinderlijk.
Maar hebben meer mensen die oordoppen gebruiken hier last van?
Alwin

Berichtdoor Guido » Zo 18 Dec 2005, 20:58

Ik heb vorige week een paar dagen m'n linkeroor dicht gehad... Toen hoorde ik ook vrijwel constant een piep, nadat ik het had laten uitspuiten was er niks meer te merken van een piep
Delta Romeo Uniform Mike Mike Echo Romeo
Gebruikers-avatar
Guido

Berichtdoor bledrym » Zo 18 Dec 2005, 21:46

Ik gebruik van die alpine gehoorbescherming van 30 euro.. die werken ook wel lekker vind ik!
There's.. someoneonthewing!.. some..thing!
Gebruikers-avatar
bledrym

Berichtdoor Rogier. » Zo 18 Dec 2005, 21:56

Als het helemaal stil is hoor ik ook een piepje. Maar toch draag ik altijd van die alpine oordoppen bij het drummen en ook bij concerten. Dempen die dan niet genoeg of wat?
Gebruikers-avatar
Rogier.

Berichtdoor reuffneck » Zo 18 Dec 2005, 22:12

quote:

Rogier. schreef op 18 december 2005 @ 21:56:
Als het helemaal stil is hoor ik ook een piepje. Maar toch draag ik altijd van die alpine oordoppen bij het drummen en ook bij concerten. Dempen die dan niet genoeg of wat?

het is moeilijk te zeggen of die goed genoeg dempen of niet
welk filter heb je er in zitten?
en heb je ze altijd al ingehad, of heb je eerst een tijd zonder gedrumd en toen pas oordoppen gekocht?
ik hoor ook als het stil is voordurend een ruis in me oren, omdat dat niet weg ging heb ik op maat gemaakte oordoppen gekocht, zodat het niet erger werd (moet er nog steeds aan wennen ze mee te nemen naar concerten, vergeet ze telkens :p)
dus vertel is wat meer Afbeelding
Gebruikers-avatar
reuffneck

Berichtdoor Rogier. » Zo 18 Dec 2005, 23:03

Eerst een half jaar zonder gespeeld. Nu toch al 4.5 jaar met ongeveer. Heb die gele filter erin zitten.
Maar volgens mij is m'n gehoor nog gewoon ok, behalve dan die piep als het helemaal stil is.
Gebruikers-avatar
Rogier.

Berichtdoor Drummer » Ma 19 Dec 2005, 10:06

Het is al vaker gezegt en ook door mijn persoon. Je oren zijn heel belangrijk voor een drummer. Als je deze niet 'bewaard' dan kun je ziek worden als je drumt. En dan is het... had ik maar...
The ABC For Drummers: Amedia bekkens - Balbex drumstokken - Cympad
Gebruikers-avatar
Drummer

Berichtdoor Kriebeltje » Ma 19 Dec 2005, 13:43

Ja ik moet nog steeds gehoorbescherming aanschaffen, maar het komt er maar niet van. Realiseer me ook wel dat het heel belangrijk is, maar heb er nu het geld ook niet voor...
Carpe Diem e Memento mori
Gebruikers-avatar
Kriebeltje

Berichtdoor PremierElite » Ma 19 Dec 2005, 13:52

Meestal gebruik ik thuis gewoon zo'n bouwvak doppen, kun je er altijd makkelijk overheen zetten, kan er nog oordopjes onder doen en lekker met muziek mee spelen.

Over de geluidsvervorming, ja het is er wel, je kunt niet het best verwachten voor een tientje, maar niet dusdanig, dat t echt een klote geluid vormt, ik heb er geen last van.

Binnekort komen er wel wat fatsoenlijke dempers, die ik ook kan gebruiken bij de repetitie van de band Afbeelding
Als ik zeg Zowie, zeggen jullie?
Gebruikers-avatar
PremierElite

Berichtdoor dudelisius » Ma 19 Dec 2005, 14:18

Mijn koptelefoon die ik gebruik om de metronoom goed te horen, of als ik muziek meespel, die werkt tevens heel goed als bescherming. Hij sluit goed af, de muziek hoeft niet hard, en ik kan mezelf heel goed horen drummen, en heb nadien geen gepiep in mn oren. 20,- bij de feedback, niet duur, maar wel effectief!
On-der-te-ke-ning
Gebruikers-avatar
dudelisius

Berichtdoor Bam-Bam » Ma 19 Dec 2005, 15:16

quote:

dudelisius schreef op 19 december 2005 @ 14:18:
Mijn koptelefoon die gebruik om de metronoom goed te horen, of als ik muziek meespel, die werkt tevens heel goed als bescherming. Hij sluit goed af, de muziek hoeft niet hard, en ik kan mezelf heel goed horen drummen, en heb nadien geen gepiep in mn oren. 20,- bij de feedback, niet duur, maar wel effectief!
En staat ook cool op een podium Afbeelding

Ik wil goede otoplastieken, liefst met een lineaire demping en de mogelijkheid in de toekomst (eenvoudige) in-ear te gaan gebruiken in combinatie met die otoplastieken.

Ik heb beide topics doorgeworsteld en e.e.a. geinformeerd bij Alpine. Omdat ik hier toch een iets ander beeld kreeg van de mogelijkheden hier even een kleine opsomming.

De in-ear van Alpine (ES-10, ongeveer ¤80,-) is alleen in combinatie te gebruiken met de "gewone" otoplastieken welke ook gebruikt worden door o.a. motorrijders.
Daarbij kun je kiezen voor verschillende dempingsfilters die je ook als set kunt aanschaffen of kunt laten vervangen indien gewenst.
Wil je gebruik gaan maken van in-ear moet je dit wel aangeven bij het aanmeten want dan houden ze er rekening mee. Later aanpassen is niet meer mogelijk.
Kosten van deze otoplastieken zijn ¤131,- of als je zegt dat je motorrijder bent en de bon van de site inlevert, ¤90,-. Je moet dan wel naar Soesterberg om deze aan te laten meten want laat je dit bij je lokale oorboer doen krijg je geen korting en mag je zelfs nog een toeslag betalen voor het aanmeten.

Dan zijn er otoplastieken bij Alpine verkrijgbaar met een lineaire demping.
Ook daar kun je kiezen uit verschillende dempingsfilters maar deze zijn niet zelf te vervangen. Wil je later een ander filter moet je deze naar Alpine sturen of brengen en ben je de otoplastieken ongeveer vijf dagen kwijt. Voor deze aanpassing mag je overigens wel betalen want dit doen ze niet gratis.
Bij deze otoplastieken is het niet mogelijk om de in-ear van Alpine te gebruiken.
Kosten van deze otoplastieken zijn ¤159,-

Mijn vraag aan Alpine otoplastieken gebruikers is, welke heb je?
En aan gebruikers van andere merken, is het mogelijk deze te combineren met een (eenvoudige) in-ear?
En dan gaat het vooral om otoplastieken in de prijsklasse waar ik het hierboven over heb. Dus otoplastieken met een prijskaartje onder de ¤200,-, de in-ear zelf even niet meegerekend.
Gebruikers-avatar
Bam-Bam

Berichtdoor Stokmans » Ma 19 Dec 2005, 15:41

Al gedacht aan Exinore?

Ook otoplastieken (zelfs met mogelijkheid om filter te vervangen door 'speakers' voor in-ear monitoring), harde en zachte. Met mogelijkheid van verzekering. Ik heb ze inmiddels een jaar en ben er zeeeer tevreden mee! (filters kun je ook zelf vervangen, en als je binnen een bepaalde tijd toch andere filters wil, worden deze kostenloos vervangen dacht ik)

Kost zo'n 150 euro
Stop staring at my bottom!
Gebruikers-avatar
Stokmans

Berichtdoor Bam-Bam » Ma 19 Dec 2005, 15:45

quote:

Stokmans schreef op 19 december 2005 @ 15:41:
Al gedacht aan Exinore?

Ook otoplastieken (zelfs met mogelijkheid om filter te vervangen door 'speakers' voor in-ear monitoring), harde en zachte. Met mogelijkheid van verzekering. Ik heb ze inmiddels een jaar en ben er zeeeer tevreden mee! (filters kun je ook zelf vervangen, en als je binnen een bepaalde tijd toch andere filters wil, worden deze kostenloos vervangen dacht ik)

Kost zo'n 150 euro
In eerste instantie dacht ik juist aan de Alpine omdat die relatief makkelijk uit te breiden zijn met in-ear..... dacht ik. Maar dus niet de otoplastieken met lineaire demping.

Naar Exinore ga ik zeker kijken. Die hebben dan wel een lineaire demping?

Edit: die hebben dus een lineaire demping. Eerst kijken dan vragen Bam-Bam Afbeelding
Gebruikers-avatar
Bam-Bam

Berichtdoor reuffneck » Ma 19 Dec 2005, 18:31

quote:

Rogier. schreef op 18 december 2005 @ 23:03:
Eerst een half jaar zonder gespeeld. Nu toch al 4.5 jaar met ongeveer. Heb die gele filter erin zitten.
Maar volgens mij is m'n gehoor nog gewoon ok, behalve dan die piep als het helemaal stil is.

hm ik had ook altijd de gele er in zitten, maar het zou dus kunnen dat je het eerste half jaar je oren al zo grondig heb verneukt dat er een piep in komt :p
draag je ze ook bij concerten/optredens?
en als je wil weten hoe goed je gehoor nog is, zou ik ze eens laten testen bij de dokter, heb ik ook gedaan, en dat viel me behoorlijk tegen Afbeelding

quote:

Stokmans schreef op 19 december 2005 @ 15:41:
Al gedacht aan Exinore?

Kost zo'n 150 euro

die dingen heb ik dus ook, zwaar relaxt Afbeelding, ook die verzekering er bij dat als je ze kwijt raak dat ze kosteloos 1 keer vergoed worden.
weet jij toevallig hoe en wat het kost om er een speakertje in te laten zetten
en zou je die speakers dan ook bijv. op een mp3speler aan kunnen sluiten?
dat lijkt me wel handig :p

quote:

EXINORE Walkman oorstukje®
Vallen de standaard speakertjes van uw walkman, discman, mp3 speler of mobiele telefoon constant uit uw oren? Groeneveld Elcea biedt de oplossing: een EXINORE walkman oorstukje®. Dit is een op maat gemaakt oorstukje waar het speakertje van uw geluidsbron in geklikt wordt. Resultaat: een perfect zittend oorstukje waarbij de geluidskwaliteit één op één wordt overgebracht.

van de site

dat is wel chill, even vragen binnekort wat dat mag kosten en of dat er nog gewoon in te plakken is Afbeelding.
Gebruikers-avatar
reuffneck

Berichtdoor Arno » Ma 19 Dec 2005, 18:58

quote:

Arjen schreef op 18 december 2005 @ 20:06:

Is dat superduur???
Sommige dingen... onbetaalbaar!! Afbeelding
Pearl - Paiste - Evans - JECA - Balbex - Hardcase
Gebruikers-avatar
Arno

Berichtdoor dudelisius » Ma 19 Dec 2005, 19:48

@ Bam-Bam; Ik speel niet op het podium, het ziet er ook best debiel uit, maar wat maakt dat uit als je thuis zit?
On-der-te-ke-ning
Gebruikers-avatar
dudelisius

Berichtdoor Bam-Bam » Ma 19 Dec 2005, 20:12

quote:

dudelisius schreef op 19 december 2005 @ 19:48:
@ Bam-Bam; Ik speel niet op het podium, het ziet er ook best debiel uit, maar wat maakt dat uit als je thuis zit?
Niks!
Ik probeerde alleen aan te geven dat het geen optie is als je wel regelmatig optredens doet. Afbeelding

quote:

quote:

EXINORE Walkman oorstukje®
Vallen de standaard speakertjes van uw walkman, discman, mp3 speler of mobiele telefoon constant uit uw oren? Groeneveld Elcea biedt de oplossing: een EXINORE walkman oorstukje®. Dit is een op maat gemaakt oorstukje waar het speakertje van uw geluidsbron in geklikt wordt. Resultaat: een perfect zittend oorstukje waarbij de geluidskwaliteit één op één wordt overgebracht.

van de site

dat is wel chill, even vragen binnekort wat dat mag kosten en of dat er nog gewoon in te plakken is

Volgens mij is dit een apart gegoten geheel en geen bescherming. Tenminste, als ik het goed begrepen heb op die site.

Welke demping hebben jullie exinore otoplastieken?
Als ik de grafiek bekijk zou de 15dB demping het meest lineair zijn.
Lijkt me dus ideaal.
Gebruikers-avatar
Bam-Bam

Berichtdoor Rikje » Ma 19 Dec 2005, 20:22

quote:

Arjen schreef op 18 december 2005 @ 20:06:

Ik stel deze vraag om deze reden:
Mij is verteld dat oordopjes ongeveer 4 jaar meegaan. Op maat gemaakte oordopjes kosten zo ongeveer rond de ¤140,- dus rekent u even mee? ¤140 gedeelt door 1461 dagen (is 4 jaar iclusief schrikkeldag Afbeelding )= ¤ 0,095 per dag en dan ben je hoogstwaarschijnlijk over tientallen jaren nog in staat om van muziek te genieten. Als ik dan moet kiezen tussen die 10 cent per dag, of dat ik het risico loop over 10 jaar niet meer te kunnen spelen omdat ik doof ben, dan is die keuze voor mij heel snel gemaakt. Is dat superduur???

Ik blijf een Nederlander he Afbeelding . Maar je hebt gelijk hoor Arjen, het is geen geld voor het behouden van een goed gehoor.
Het punt met de Alpine is dat de zang enorm uitversterkt wordt, en de gitaren allen clean klinken. De demping is voor de rest prima, maar het geluid wordt wel vervormd en daar irriteer ik me gewoon aan. Daarom gaan "custom" oordopjes er ook zeker aankomen, maar eerst zorgen voor een flink dik spaarvarken.
Gebruikers-avatar
Rikje

Volgende

Terug naar Algemeen