Kun Je Moongel Gebruiken Ipv Dempring?

Alles waar lugs en/of vellen op zitten kan hier worden besproken.

Berichtdoor crossover » Do 11 Mrt 2004, 17:53

ja hoor, hier Afbeelding
Life is what happens to you while you're busy making other plans.
Gebruikers-avatar
crossover

Berichtdoor Pjetrow » Do 11 Mrt 2004, 17:59

Ik vind stemmen erg leuk Afbeelding ik stem altijd met een stem apparaatje en probeer dan mijn toms in de grondtonen van (het gemiddelde) nummer te stemmen. Dit lukt mij het best door eerst een noot lager te gaan zitten en dan heel langzaam omhoog stemmen.
Ik gebruik overigens wel een dempring op mijn snare. Ik heb zo'n fijne thunder met 6 lugs en die krijg ik met geen mogelijkheid een beetje normaal zonder dempring...
Inexplicably, bands go through drummers as fast as drummers go through groupies
Pjetrow

Berichtdoor metzunhanekam » Do 11 Mrt 2004, 18:06

quote:

Ik vind stemmen erg leuk Afbeelding ik stem altijd met een stem apparaatje en probeer dan mijn toms in de grondtonen van (het gemiddelde) nummer te stemmen. Dit lukt mij het best door eerst een noot lager te gaan zitten en dan heel langzaam omhoog stemmen.
Ik gebruik overigens wel een dempring op mijn snare. Ik heb zo'n fijne thunder met 6 lugs en die krijg ik met geen mogelijkheid een beetje normaal zonder dempring...
stem apparaatje? zo'n tension watcher?
metzunhanekam

Berichtdoor Pjetrow » Do 11 Mrt 2004, 18:07

Euh nee gewoon een standaard ding voor gitaren (dan wel eentje waar niet alleen een snoertje in kan Afbeelding). Ik heb ook wel eens geprobeert te zingen, maar je kent het spreekwoord: Schoenmaker blijft bij je leest!
Inexplicably, bands go through drummers as fast as drummers go through groupies
Pjetrow

Berichtdoor Drumkruk » Do 11 Mrt 2004, 19:17

ik heb tegenwoordig alleen nog moongel op mijn snare, maar ik heb ze een hele tijd op al mijn trommels gehad
----> <a href='http://www.base-ment.com' target='_blank'>BASE-MENT</a> <----<br>neem een kijkje op de site van mijn band... :D<br>
Gebruikers-avatar
Drumkruk

Berichtdoor Sandrum » Do 11 Mrt 2004, 19:24

Ik had eerst ook Moongel, maar niet goed schoon gemaakt <_< . Toen ben ik overgestapt naar dempringen, maar de laatste tijd doe ik gewoon zonder demping en eigenlijk vind ik dit toch het mooist klinken. Als je maar goed stemt Afbeelding .
Kijk nooit in het achterste van een hoestende koe...
Sandrum

Berichtdoor Arno » Do 11 Mrt 2004, 20:04

Ik ben zelf ook geen voorstander van dempen. En als het dan al moet, dan in ieder geval geen dempring. Een dempring haalt veel te veel van de mooie, warme tonen weg vind ik.

Ik demp meestal alleen mijn snare, omdat die vaak een janktoontje geeft, maar dan met een stukje tape.
Goed stemmen blijft nou eenmaal lastig, al baart oefening kunst natuurlijk Afbeelding
Pearl - Paiste - Evans - JECA - Balbex - Hardcase
Gebruikers-avatar
Arno

Berichtdoor Robin67 » Do 11 Mrt 2004, 20:25

quote:

Ik heb ook wel eens geprobeert te zingen, maar je kent het spreekwoord: Schoenmaker blijft bij je leest!
"Stem"apparaatje?
Éven zitten...
Robin67

Berichtdoor Drumkes » Vr 12 Mrt 2004, 10:17

quote:

Ik had eerst ook Moongel, maar niet goed schoon gemaakt <_< . Toen ben ik overgestapt naar dempringen, maar de laatste tijd doe ik gewoon zonder demping en eigenlijk vind ik dit toch het mooist klinken. Als je maar goed stemt Afbeelding .
Van moongel naar dempringen? Das een grote sprong terug in kwaliteit Afbeelding
Ik ben zanger!
Gebruikers-avatar
Drumkes

Berichtdoor Erwt » Vr 12 Mrt 2004, 10:45

quote:

Ik heb me set ook dus helemaal op nieuw moeten stemmen, die kerel waar ik hem van had had de vellen ongveer los in de base hangen en de 12 en 13 klonken hetzelfde.
De base zitten volgens mij reso's op als slagvel Afbeelding .
En als het geen reso's zijn zijn het no-name kutvellen (staat ook niks op).
Er komen dus zo snel mogelijk Evans vellen op, ik denk G2.
Op de toms liggen Emperor vellen, en op de floor ligt een Pinstripe.
Die klinken nu allemaal wel goed (ben der ook een uur mee bezig geweest, maar het loont!)
Ik krijg alleen de basedrums niet gelijk, komt volgens mij door de vellen.
Dat was toch die Sonor? Die kerel waar je hem van hebt, weet niet waar die lugs nou precies voor zijn. Ik ken hem.
Ludwig, Masterwork en Vic Firth...
Erwt

Berichtdoor Erwt » Vr 12 Mrt 2004, 10:53

Afbeelding

Overigens: hebben jullie dat ook? Dat je je kit gestemd hebt en dat ie waanzinnig klinkt. Op die plek. En dat je hem dan een uur later elders opbouwt en dat ie in die ruimte ineens nergens meer naar wil klinken? En dan heb je tien minuten voordat de soundcheck begint... Wat nu?
Erwt

Berichtdoor Drumkes » Vr 12 Mrt 2004, 10:58

quote:

Afbeelding

Overigens: hebben jullie dat ook? Dat je je kit gestemd hebt en dat ie waanzinnig klinkt. Op die plek. En dat je hem dan een uur later elders opbouwt en dat ie in die ruimte ineens nergens meer naar wil klinken? En dan heb je tien minuten voordat de soundcheck begint... Wat nu?
Ja dat heb ik ook (ik denk iedereen). Ik probeer ook meestal op de locatie zelf te stemmen, anders (zoals je zelf zegt) kun je weer opnieuw beginnen..
Ik ben zanger!
Gebruikers-avatar
Drumkes

Berichtdoor Gijs » Vr 12 Mrt 2004, 12:21

quote:

Dat was toch die Sonor? Die kerel waar je hem van hebt, weet niet waar die lugs nou precies voor zijn. Ik ken hem.

Kan hij een beetje drummen??
Hij zei dat dubbelbasen niet lukte omdat hij te oud werd, volgens mij lukt het hem niet omdat de vellen zo'n beetje los in de hoops hingen <_<
Iron Cobra upgrade: Quadbeaters.
Nu Semi-lomp, voor iedereen met IC problemen.
Iron Cobra Twist!
Gijs

Berichtdoor Erwt » Vr 12 Mrt 2004, 15:49

quote:

Kan hij een beetje drummen??
Hij zei dat dubbelbasen niet lukte omdat hij te oud werd, volgens mij lukt het hem niet omdat de vellen zo'n beetje los in de hoops hingen <_<
:censored:
Erwt

Berichtdoor Robin67 » Vr 12 Mrt 2004, 20:30

quote:

Afbeelding

Ja da's 'n wederkerend probleem. En dan moet je spelen in 'n ruimte waar de temp. ong. bij 't vriespunt ligt, ga je stemmen en dan wordt 't warmer....en warmer, tot je kit weer totaal ontstemd is. Sindsdien stem ik niet meer als 't koud is...
Éven zitten...
Robin67

Berichtdoor bboy » Vr 12 Mrt 2004, 22:30

quote:

Ja da's 'n wederkerend probleem. En dan moet je spelen in 'n ruimte waar de temp. ong. bij 't vriespunt ligt, ga je stemmen en dan wordt 't warmer....en warmer, tot je kit weer totaal ontstemd is. Sindsdien stem ik niet meer als 't koud is...
acclimatiseren he:P. moet ook altijd met de pauken bij de harmonie waar ik speel. maarre ik gebruik zelf ook moongel en vindt het egt fijn. ik ga ze trouwens nu ff wassen heb morgen drumdag en dan moeten ze mooi schoon zijn. mocht ik ze nodig hebben:P. tis ook ideaal als je op een andere kit moet spelen en niet veel tijd hebt om te stemmen.
niet drummen is dood en doodzonde
bboy

Berichtdoor Animal » Vr 12 Mrt 2004, 23:17

M'n tekst met betrekking tot demping van drums nog maar weer eens naar boven gehaald.

quote:

Ben altijd nog van mening dat met moongel cq. een beetje demping niets mis is.
Voor mij komt de optimale en karakteristieke klank van een ketel naar boven op het het moment dat de tom een zo lang mogelijke sustain produceert. Om dat dit niet bij alle speelstijlen werkbaar/gewenst is, gebruik ik demping om de sustain in te korten en dus niet om ongewenste boventonen weg te filteren. Verstemmen van het ondervel of één spanbout verkort ook de sustain maar doet m.i. toch enigzins afbreuk aan de optimaal haalbare klank van de ketel.
Erwt wrote:

quote:

Nee, daar heb ik nauwelijks last van, voorwaarde is wel dat ik de drums stem zoals ik in de eerste quote heb beschreven. Het enige wat ik nog moet doen is de moongel verplaatsen om de sustain te verlengen dan wel in te korten hetgeen afhankelijk is van de akoestiek (galm) van de ruimte waarin ik speel.
Het kost een paar centen, maar daar betaal je dan ook voor.
Gebruikers-avatar
Animal

Berichtdoor Erwt » Vr 12 Mrt 2004, 23:45

quote:

M'n tekst met betrekking tot demping van drums nog maar weer eens naar boven gehaald.

Erwt wrote:

Nee, daar heb ik nauwelijks last van, voorwaarde is wel dat ik de drums stem zoals ik in de eerste quote heb beschreven. Het enige wat ik nog moet doen is de moongel verplaatsen om de sustain te verlengen dan wel in te korten hetgeen afhankelijk is van de akoestiek (galm) van de ruimte waarin ik speel.

Maar geen last dan van temperatuursverschillen en schommelende luchtvochtigheid? Of zo goed gestemd dat alles evenveel lager/hoger wordt?

Ik moet bekennen dat ik in dit soort omstandigheden meestal snel een half of een heel plakje moongel inzet per vel. Op de door jou beschreven manier... Maar ik schrik soms van het feit dat mijn snare in de ene ruimte echt loopt te janken op een manier waar Chad Smith zelf een puntje aan zou willen zuigen, terwijl de andere ruimte hetzelfde ding ineens als een Pearl Kartonnen Doos Signature laat klinken. Ik ben weleens hard naar de drumwinkel gereden voor een ander vel, omdat ik dacht dat ik een maandagochtendexemplaar vel had, omdat ie zo anders klonk dan ik gewend was. (Overigens zeggen bandleden dan dat ze geen verschil horen. Dat ie 'altijd zo klinkt, toch?' X* )
Erwt

Berichtdoor Animal » Za 13 Mrt 2004, 00:48

Klankverschillen heb ik natuurlijk ook in verschillende ruimten, want ook dat is afhankelijk van de akoestiek van die betreffende ruimte. Die klankverschillen uiten zich echter niet in een "beter" of "slechter"geluid, maar wel in een ander geluid.
Ik heb al vaker geschreven dat ik het "fijn stemmen" altijd in mijn geluidscabine doe, en als de trommel daar goed klonk ie dat overal deed. Ik denk dat daar de reden ligt dat ik de problemen, zoals als jij beschrijft met de snare, niet (meer) heb.
Kennelijk is de akoestiek in de cabine erg kritisch en heeft dat een positieve invloed op de nauwkeurigheid van stemmen.
Het kost een paar centen, maar daar betaal je dan ook voor.
Gebruikers-avatar
Animal

Berichtdoor Erwt » Za 13 Mrt 2004, 01:09

Dat is goed mogelijk. Ik stem hier thuis in een te kleine ruimte en in de oefenruimte in een te gedempte ruimte. Thuis zet ik mijn kit dan ook vaak even in de tuin. (Maak je meteen weer eens een praatje met de buren Afbeelding ) Maar dat zijn weer zulke uitersten dat het ook weinig zegt.

Misschien is dat nieuwe Evans vel op die snare toch niet zo'n goed idee geweest... Afbeelding
Erwt

Berichtdoor Georgio » Za 13 Mrt 2004, 09:05

wat gebeurt er als je op zo'n plakje moongel slaat? Afbeelding
Gebruikers-avatar
Georgio

Berichtdoor Pim » Za 13 Mrt 2004, 09:39

quote:

wat gebeurt er als je op zo'n plakje moongel slaat? Afbeelding
tok Afbeelding
Balbex. Drumsticks for the demanding.
Pim

Berichtdoor Robin67 » Za 13 Mrt 2004, 12:44

Nu ik dit weer 's heb gelezen:

quote:

Ben altijd nog van mening dat met moongel cq. een beetje demping niets mis is.
Voor mij komt de optimale en karakteristieke klank van een ketel naar boven op het het moment dat de tom een zo lang mogelijke sustain produceert. Om dat dit niet bij alle speelstijlen werkbaar/gewenst is, gebruik ik demping om de sustain in te korten en dus niet om ongewenste boventonen weg te filteren. Verstemmen van het ondervel of één spanbout verkort ook de sustain maar doet m.i. toch enigzins afbreuk aan de optimaal haalbare klank van de ketel.
Ga ik ook maar moongel aanschaffen. Lijkt me toch 'n simpeler methode dan 'n kit met goed geluid te moeten herstemmen om de sustain aan te passen. Afbeelding
Éven zitten...
Robin67

Berichtdoor Erwt » Za 13 Mrt 2004, 14:25

Moongel is handig... Stop het doosje alleen wel op een plek waar je het in het donker kan terugvinden. En met een beetje warm water en afwasmiddel heb je ze zo weer schoon. (het wil nogal stof en pluisjes aantrekken dat spul). Ik heb alle plakjes trouwens in 2-en geknipt. (Niet doormidden, maar in een iets groter en een iets kleiner stuk) Daardoor kun je nog makkelijker met het geluid spelen (en je kunt meer vellen bewerken) Het is fijn spul, al ben ik het dus altijd kwijt...
Erwt

Berichtdoor Hobbit78 » Za 13 Mrt 2004, 14:33

Hallo,

Ik wil altijd een open geluid uit m'n toms halen, dus ik heb nog nooit gebruik gemaakt van moongel of dempringen of weet-ik-wat-allemaal.
Ik wil alleen mijn configuratie laten weten, misschien kan hier iemand daar wat mee.

Op de toms (10-12-14) heb ik clear-genera2 van Evans liggen. Op de onderkant de vellen die orgineel door DW worden gebruikt.

Op mijn snare een coated-genera2 van Evans en op de onderkant een ondervel van Evans.

Mijn kick licht op de voorkant een orgineer DW vel met een gat van ongeveer 10cm en op de slag-kant een Evans clear-genera?. Deze staat vrij los maar klinkt als een tiet.

Elk optreden moeten deze vellen gestemd worden, niet alleen op karakter maar ook op toonhoogte. Veel mensen weten niet dat een drumstel op toon moet worden gestemd.
Als ik alles opgebouwd heb, dan zorg ik eerst voor het karakter, als dat goed is dan stem ik middels de slagvellen alles op toon. Dit doe ik samen met de bassist. Je pakt een basis toon en gaat daar van uit.

Ik vind een drumstel een grote investerering, of het nou 600euro kost of 5000euro. Het blijft veel geld. Ik doe daar alles voor om er een goed geluid uit te krijgen.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

Groetjes Hobbit.
Hobbit78

VorigeVolgende

Terug naar Drums, Snares & Toms