Kun Je Moongel Gebruiken Ipv Dempring?

Alles waar lugs en/of vellen op zitten kan hier worden besproken.

Re: Kun Je Moongel Gebruiken Ipv Dempring?

Berichtdoor Hobbit78 » Do 09 Aug 2012, 20:25

niels68 schreef:Ik lees het een en ander over stemmen. In welke toonsoort stemmen jullie je kit dan? Ik praat liever over spannen van de vellen.

Sommige merken hebben de juiste toonsoort voor die ketel in de ketel staan, althans bij DW.
Bij andere merken zul je dit een beetje op gevoel moeten bepalen. Maar ik denk dat je wel snapt dat je in een 10 inch tom niet de toonhoogte van de 18 inch floor kunt halen :rolleyes:

Wat ik doe;

1. ik zet m'n tom op een handdoek zodat resonance vel gedempt is.
2. ik leg het nieuwe vel (Remo Emperor clear) op de tom en draai de schroeven met de hand aan.
3. Begin daarna met een sleutel de schroeven aan te draaien. Dit doe ik kruislings en draai de schroeven met 2 halve slagen om de beurt aan.
4. Langzaam komt het vel op spanning. Tik met je wijsvinger bij iedere schroef op het vel, zo'n 1,5cm van de rand. Je hoort een toon.
5. probeer bij alle schroeven de toon naar dezelfde toon te draaien. Zorg dat je ook in de buurt komt van de gewenste toonhoogte.
6. Fine-tune nu voorzichtig naar de exacte toon. Als het goed is, krijg je een mooie egale toon.
7. Draai je tom om, met het slagvel op de handdoek.
8. Doe nu hetzelfde met je resonance vel. Waarschijnlijk heb je deze al op je tom liggen. Draai hem wat losser, en tune hem opnieuw zoals je bij je slagvel hebt gedaan. Belangrijk voor een mooie sustain is dat je hem naar dezelfde toonhoogte stemt als je slagvel.

Wat ik vaak bij de 14" en 16" floors doe, is het resonance vel iets lager tunen dan het slagvel. Dan krijg je dat ze omlaag pitchen als je er op slaat. Dat is een kwestie van smaak.

Hier nog wat interessante linkjes met informatie van de pro's;-)
Filmpje is crap, maar dit is mijn manier van stemmen: http://www.youtube.com/watch?v=pH_RoUQyv5A
Artikel op Drummagazine.com http://www.drummagazine.com/features/post/before-the-beat-drum-setup-amp-tuning-basics/

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Bij vragen, gewoon stellen.

Cheers.
Hobbit78

Vorige

Terug naar Drums, Snares & Toms