Onderhoud Van Je Drumstel

Alles waar lugs en/of vellen op zitten kan hier worden besproken.

Berichtdoor bboy » Do 22 Jul 2004, 14:48

Nou ik heb ff proberen een stukje te schrijven over het onderhoud van je drumstel. Ik ben er zelf niet zo’n pro in. Maar dit is mijn eerste faq eigenlijk. Ik hoop dat er wat mensen mee geholpen zijn. En tips om het te verbeteren zijn altijd welkom. Ik zal mijn post dan editten.

Onderhoud van je drumstel

De ketels
Als je je ketels wilt poetsen. Gewoon een warm sopje gebruiken. Doek niet zeiknat. (da wordt alleen maar een troep dan) ik hoor van verschillende mensen dat glassex ook goed werkt. Dit heb ik zelf nog nooit geprobeerd. Voordat je gaat schoonmaken kun je het beste de vellen en de spanranden van je trommels afhalen. De randen van de ketels zijn niet gelakt/ beplakt met wraps. Zorg dus niet dat deze erg nat worden. Als deze nat worden gaat het hout werken. En verandert de klank van je drumkit. Als je je vellen er toch hebt afgehaald kun je kijken of ze nog goed zijn.
Daar voor kijk je met je ogen langs de rand van het vel. Als het vel mooi recht is. Is het nog goed. Als er een soort kuil in het vel ligt zijn ze aan vervanging toe. De vellen zijn ook aan vervangen toe als ze vol met deuken zitten. (denk eraan. Deuken in het vel komen meestal doordat een vel niet goed gestemd is)

De hardware. De hardware kun je het beste ook schoonmaken met een gewoon sopje. Als je de hardware hier echter niet goed mee schoon krijgt. Kan je ook chroompoets gebruiken. Gebruik hier echter weinig van. Hoe minder chroompoets hoe makkelijker je het uit kunt poetsen. Je hardware absorbeert namelijk de chroompoets niet. Het is een dun laagje wat eroverheen valt. Dus gebruik met mate.

Dan hebben we nog de bekkens.
Voor bekkens is er speciale bekkenpoets. Neem echter wel bekkenpoets van hetzelfde merk als de bekkens. De bekkens zijn namelijk van typische legeringen en de bekkenpoets is daar op aangepast. Als je de logo’s op je bekkens wilt beware zul je er om heen moeten poetsen. De bekkenpoets schuurt namelijk als het ware een laagje van je bekken af. En dan is het weg logo. Persoonlijk vind ik dit niet erg. Maar de echte merkenfreaks waarschijnlijk wel. Een bekken hoeft echt niet altijd te blinken. Als je in de spotlights staat blinken ze toch wel. Veel poetsen raad ik niet aan omdat bekkenpoets ook nog eens erg duur is. En ten tweede elk uur dat je poets kun je niet drummen. Het voordeel van bekkens poetsen en de merkjes er mooi op laten zitten is dat ze nog erg makkelijk tweedehands verkocht kunnen worden.

Pedalen.
De pedalen van je drumstel vergen niet veel onderhoud. Het is vooral belangrijk. Dat de kettingen vuilvrij blijven. Let dus op bij buitenoptredens dat er niet veel zand op komt of iets dergelijks. Als dit toch gebeurd de ketting even schoonborstelen. Je kunt de kettingen als ze stroef lopen. Invetten/oliën als ze zwaar lopen. Je moet de kettingen voorzichtig invetten. Dus niet een hele kwak erop. Die olie plakt alleen maar op je voetblad. En met veel olie heb je weer grote kans dat je wrijving krijgt van de olie onderling. Ik zou zeggen 1 keer in het jaar goed invetten. Dit zorgt ook dat de kettingen niet kunnen gaan roesten als ze nat worden. Van regen bij buitenoptredens of bij de ruigere optredens van het bier. Zorg wel dat je vuile kettingen niet invet. Als je een vuile ketting invet blijft het vuil in het vet zitten en gaat dan schuren. En dan verneuk je je pedalen.
niet drummen is dood en doodzonde
bboy

Berichtdoor puttenvr » Do 22 Jul 2004, 15:42

Chroom kun je ook reinigen met staalwol. Gebruik wel de fijnste (0000)
Gebruikers-avatar
puttenvr

Berichtdoor DuBwah » Do 22 Jul 2004, 16:11

Gelakte ketels kun je ook weer netjes laten schijnen met meubelwax. Afbeelding
DuBwah

Berichtdoor Stokmans » Vr 23 Jul 2004, 19:54

Goed bezig, bboy!

Nog een kleine aanvulling:

Hardware:
het beste onderhoud is preventief. Dus niet wachten tot je vlekjes op je spanranden of andere hardware krijgt, maar ze zo af en toe even oppoetsen. Is beter voor het materiaal dan er met een 'agressief' middel als chroompoets of staalwol overheen gaan.

Bekkens:
Door aanrakingen met je handen laat je een laagje vet achter op het bekken. Dit vet kan corrosie op je bekken veroorzaken wat op gegeven moment (na verloop van jáááren, maar toch...) de sterkte van je bekken kan aantasten. Poetsen helpt, desnoods gewoon afwassen, beetje dreft (of Aldi huismerk voor de arme student) en niet te hard raggen met de borstel en dan is in ieder gevaal de ergste troep, waaronder ook biervlekken, er weer af Afbeelding

Pedaal:
Controlleer ook regelmatig of alle schroeven en dergelijke vastzitten. Trillingen, die nog wel eens voorkomen bij pedalen en de rest van je drumstel (...), kunnen je halve kit na verloop van tijd uit elkaar doen vallen. Alles weer netjes aandraaien.

Zorg er verder voor dat alle bewegende delen van je pedaal vet zijn. Delen die vet zijn gaan niet roesten en zijn goed schoon te houden.

Als laatste: vervoer je je materiaal (wat dan ook), verpak het goed! Beschadigingen tijdens het vervoer zijn snel opgelopen en soms heel lastig op te lossen...
Stop staring at my bottom!
Gebruikers-avatar
Stokmans

Berichtdoor dutchdrumdude » Za 24 Jul 2004, 09:22

Zweet van je handen is de grootste vijand van mooi blinkende ketels, hardware en bekkens. Daarom doe ik altijd opbouwen en afbreken met handschoenen aan: je bent wel regelmatig het middelpunt van spottende bandleden totdat hun spullen onder de vingervlekken en corosie zitten en daardoor minder waard zijn. Afbeelding

Onlangs ruilde ik bij Drums Only een ride om waar ik al 5 jaar op gespeeld heb, Uli vroeg of hij wel uit de verpakking is geweest. Ik heb er zeer regelmatig op gespeeld en na het spelen de stokaanslag eraf geveegd en nooit met blote handen vastgepakt. Gevolg: hij nam een NIEUWE A custom medium ride uit de doos en ruilde deze ZONDER bijbetaling om voor een A custom projection ride....... Afbeelding
dutchdrumdude

Berichtdoor Howitzer » Za 30 Okt 2004, 21:53

dus bekkens poetsen met bekkenpoets of dreft/aldi dreft? dus een beetje product op een vochtig sponsje doen en dan erover gaan? ahja met de ronde mee of glijk een cd, van binnen naar buiten? Afbeelding

ik heb een ride, en die zit wat bruinachtig, hoe kan ik hem terug blinkend krijgen, ik houd namelijk niet van zo'n vuil cymbaal Afbeelding (ieder zijn smaak natuurlijk)

ik doe men kettels meestal met zo'n stofwisdoekje, dit is wel enkel voor als er wat stof op ligt

en om alles altyd met handschoenen vast te nemen lijkt me ook wel een goed id, maar wat voor handschoenen heb je dan in je gedachten??
Gebruikers-avatar
Howitzer

Berichtdoor Bram » Za 30 Okt 2004, 22:50

quote:

dus bekkens poetsen met bekkenpoets of dreft/aldi dreft? dus een beetje product op een vochtig sponsje doen en dan erover gaan? ahja met de ronde mee of glijk een cd, van binnen naar buiten? Afbeelding

ik heb een ride, en die zit wat bruinachtig, hoe kan ik hem terug blinkend krijgen, ik houd namelijk niet van zo'n vuil cymbaal  Afbeelding (ieder zijn smaak natuurlijk)

ik doe men kettels meestal met zo'n stofwisdoekje, dit is wel enkel voor als er wat stof op ligt

en om alles altyd met handschoenen vast te nemen lijkt me ook wel een goed id, maar wat voor handschoenen heb je dan in je gedachten??

chirurg handschoenen.

die ze in ziekenhuizen hebben,
gewoon bij de drogist verkrijgbaar.
Gebruikers-avatar
Bram

Berichtdoor DaanDrumz » Zo 31 Okt 2004, 08:25

Dat wordt een gedoe met handschoenen als je tijdens een nummer een crash wil dempen (choken) Afbeelding.
Nee maar leuke faq Afbeelding misschien is het een idee dat bboy steeds die eerste post edit met de aanvullingen van anderen die hij er ook in wil hebben. Dan kan iedereen die het topic opent gelijk een overzichtelijke onderhoud-gids zien.
Gebruikers-avatar
DaanDrumz

Berichtdoor MusiQmaN » Zo 31 Okt 2004, 20:05

ekkens alleen afnemen, ojah nagel lak remover werkt er goed, klein btje op een doekje, en perfect Afbeelding
Yamaha Drums & DTX | Zildjian cymbals| Remo drumheads | Vic Firth drumsticks | Latin Percussion | Apple | Ears4U
MusiQmaN

Berichtdoor Tijntjuh » Zo 31 Okt 2004, 20:13

is nagellak remover niet nogal aggresief voor je bekkens dan?
[url]www.mirdyn.com[/url] Melodic Death Metal from Deventer
Gebruikers-avatar
Tijntjuh

Berichtdoor MusiQmaN » Zo 31 Okt 2004, 20:33

natuurlijk moet je geen kilos en ieder dag gebruiken

een drupje eens in de paar maanden is genoeg.

En nee het tast de klank nniet aan.
Yamaha Drums & DTX | Zildjian cymbals| Remo drumheads | Vic Firth drumsticks | Latin Percussion | Apple | Ears4U
MusiQmaN

Berichtdoor Arjen » Zo 31 Okt 2004, 21:52

quote:

natuurlijk moet je geen kilos en ieder dag gebruiken

een drupje eens in de paar maanden is genoeg.

En nee het tast de klank nniet aan.
Ik zou het toch niet graag doen, dat goedje bijt toch.
Gebruikers-avatar
Arjen

Berichtdoor groovemaster » Di 02 Nov 2004, 23:08

quote:

Chroom kun je ook reinigen met staalwol. Gebruik wel de fijnste (0000)
staalwol op chroom :oo
groovemaster

Berichtdoor Georgio » Di 02 Nov 2004, 23:12

quote:

staalwol op chroom :oo

Verklaar nader?

Ik gebruik het regelmatig bij opknappertjes. Afbeelding
Gebruikers-avatar
Georgio

Berichtdoor Eelco » Di 02 Nov 2004, 23:35

Wilde ik ook net vragen, als je met staalwol (hoe fijn dan ook) over chroom gaat, wordt het dan niet dof na verloop van tijd?
Eelco

Berichtdoor Bram » Wo 03 Nov 2004, 15:38

quote:

Verklaar nader?

Ik gebruik het regelmatig bij opknappertjes. Afbeelding

ik ben net teug van de formido f staalsponsjes gehaalt (hetzelfde spul als staal wol)

kben net aant het poetsen werkt echt goed.
roestplekjes blijf je nog wel houden maar dat is gewoon om dat de chroom er op die plekjes af is.
Gebruikers-avatar
Bram

Berichtdoor supermachiel » Do 04 Aug 2005, 14:03

ff weer omhoog schoppen,

ik heb gister ff mn pedaal schoongemaakt lagers opnieuw gevet ( dus echt ALLES helemaal uit elkaar gehaald )

en mn drumplek ff gestofzuigd..
ook belangerkijk Afbeelding tussen je rims en je vellen kunnen nog wel eens stukjes zaagsel van je stokken zitten... dat heb ik dus ook weg-gezogen...

nog meer aanvullingen? anyone?
Gebruikers-avatar
supermachiel

Berichtdoor Stokmans » Do 04 Aug 2005, 15:12

Ja, als je toch bezig bent: haal ook alle vellen er af, maak alle randen en bearing edges schoon en controleer of alle schroeven nog goed vastzitten.

Oh ja, regelmatig schoonmaken (vooral bij bewegende delen zoals pedalen) voorkomt dat bijv. zandkorrels enorme gaten vreten in harde waar!
Gebruikers-avatar
Stokmans

Berichtdoor supermachiel » Do 04 Aug 2005, 15:54

ik heb het ding net 2 maand, dan ga ik niet nu al ALLES (!) uit elkaar halen ....
dan kan je wel bezig blijven...
Gebruikers-avatar
supermachiel

Berichtdoor Baske » Vr 05 Aug 2005, 08:37

Nagelak remover bijt niet hoor. Tis niet een sterk zuur of base. Het zorgt ervoor dat alle vetten erin oplossen, en daardoor zal je bekken weer mooi glanzen.
Pearl, omdat ik het waard ben! U toch ook?
Gebruikers-avatar
Baske

Berichtdoor WHiZZi » Vr 05 Aug 2005, 09:15

hmm.. Dit is wel een mooi topic en nog handig ook..

*plakt vast*
I used to own this ...[br]
www.whizzi.nl - Over mijn vrouw en mij |
Twitter
* Lignum Drums * Sabian * Masterworks Cymbals * Balbex * Yamaha *
Gebruikers-avatar
WHiZZi
Beheerder

Berichtdoor Stokmans » Vr 05 Aug 2005, 10:34

quote:

supermachiel schreef op 04 augustus 2005 @ 16:54:
ik heb het ding net 2 maand, dan ga ik niet nu al ALLES (!) uit elkaar halen ....

Aan de andere kant is je set waarschijnlijk machinaal gemonteerd en kan er wel eens een schroefje over het hoofd gezien zijn met aandraaien (elke machine heeft kuren...) Als je tijd genoeg hebt is het niet eens zo'n gek idee hoor.

Bij en top-set zou ik het niet zo snel doen (hogere verwachtingen), maar bij mijn middenklassertje wel. Ik speel stevig tot hard en heb al wel eens een schroef redelijk los gehad...

Het kost misschien veel tijd, maar als je een keer vellen vervangt, kost het aandraaien je nog geen 5 minuten, dan ligt de set toch uit elkaar!

Verder: Aanslag op je hoops voorkomen: regelmatig even een doekje er over heen halen!

quote:

dan kan je wel bezig blijven...

Ja, leuk toch Afbeelding

En dan nog mijn vraag: Ik heb een koperen snare en wilde deze eigenlijk met een bus koperpoets te lijf gaan. Echter werd ik gewaarschuwd dat je dan een soort van beschermlaag kunt aantasten waardoor je in het vervolg nog sneller aanslag op je snare krijgt. Iemand bekend met dit verhaal?
Gebruikers-avatar
Stokmans

Berichtdoor puttenvr » Vr 05 Aug 2005, 10:41

quote:

Stokmans schreef op 05 augustus 2005 @ 11:34:
[...]

En dan nog mijn vraag: Ik heb een koperen snare en wilde deze eigenlijk met een bus koperpoets te lijf gaan. Echter werd ik gewaarschuwd dat je dan een soort van beschermlaag kunt aantasten waardoor je in het vervolg nog sneller aanslag op je snare krijgt. Iemand bekend met dit verhaal?

Het kan zijn dat er inderdaad een laklaag op zit
Probeer eerst eens gewoon te poetsen
Gebruikers-avatar
puttenvr

Berichtdoor HAMMAR » Vr 05 Aug 2005, 12:21

Als er geen laklaag opzat, waz hij vast al groen uitgeslagen.
Ben benieuwd hoe Arjen's messing snare er nu uitziet, die was ook kaal, maar dan gestraald.
The one and only Ian Paice!
HAMMAR

Berichtdoor Stokmans » Vr 05 Aug 2005, 12:38

Heb hem inderdaad gewoon gepoetst, en dat gaat ook goed, maar er zijn een paar uitgeslagen stukjes die ik gehoopt met koperpoets enigzins op te knappen.

Aan de andere kant zou ik verwachten dat koperpoets ook weer een beschermend laagje achterlaat...
Gebruikers-avatar
Stokmans

Volgende

Terug naar Drums, Snares & Toms