[FAQ] Gids voor het aanschaffen van bekkens

De titel spreekt voor zich. Alles wat onder een van de genoemde categorie valt mag hier besproken worden.

Berichtdoor Arjen » Ma 23 Feb 2004, 13:04

Het aanschaffen van bekkens V1.2:

Het aanschaffen van bekkens is geen simpele klus, want bekkens zijn het belangrijkste aspect waarop je een eigen klank kunt creëren. De klank van je drums kun je eenvoudig veranderen door ze anders te stemmen, andere vellen te monteren of andere stokken te gebruiken. De klank van bekkens is natuurlijk niet te veranderen. Je kunt andere stokken pakken, maar daarmee verander je de klank van de bekkens niet, je kunt alleen maar verschillende aspecten uit de klank accentueren. Het is dus van groot belang dat je goed weet wat je wilt bij het uitzoeken van nieuwe bekkens.

Als beginnend drummer is het natuurlijk onzin om gelijk de bekkenset voor je leven uit te zoeken. Je hebt nog niet echt een eigen smaak/mening ontwikkeld en je weet nog niet of drummen een tijdelijke hobby is, of dat je het de rest van je leven zult blijven doen. Een topbekkenset is dan ook totaal niet nodig. Als het drummen niet meer van tijdelijke aard is, dan kun je op zoek gaan naar middenklasse bekkens en in deze periode ontwikkel je ook je eigen smaak en mening wat betreft drums en bekkens. Ik denk dat het pas nut heeft om professionele bekkens aan te schaffen als er daadwerkelijk behoefte aan is. Bijvoorbeeld omdat je regelmatig gaat optreden of cd's/demo's op gaat nemen, alhoewel veel middenklasse bekkens daar ook niet misstaan. Het is af te raden om telkens een stapje hoger te gaan op de ladder van de bekkenserie's, dit wordt nl. een enorm kostbaar traject. Het is beter om door te sparen en echt een goede stap voorwaarts te maken. Dit lijkt een dure oplossing, maar wat heb je aan bekkens die je liever toch niet had gehad? Bekkens aanschaffen is wat dat betreft een investering.

Om er achter te komen wat voor type bekkens je zoekt, moet je gewoon de volgende vragen beantwoorden en dan wordt je vanzelf duidelijk in welke serie�s je moet gaan zoeken:

1 Wat is je budget? Deze vraag is vooral belangrijk als je nog niet zo lang drumt, of er nog niet echt serieus mee bezig bent. Daarna is het vaak beter om door te sparen voor de bekkens die je echt wilt. Bedenk hierbij ook dat het vaak slimmer is eerst te investeren in een goede basisset i.p.v. gelijk te gaan kijken naar allemaal effectbekkens. Met een goede basisset bedoel ik: een set hihats, een ride en 1 of misschien wel 2 crashes. Daar heb je meer aan dan een complete set bekkens van een instapserie. Splashes en China's zijn effectbekkens en een leuke aanvulling op een goede bekkenset, deze heb je als beginnende drummer echt nog niet nodig.

2 Wat is de muziekstijl die je meestal speelt? Het is natuurlijk niet slim om met flinterdunne bekkens in een speedmetalbandje te gaan zitten en met dikke platen metaal hoef je niet bij een jazztrio te gaan zitten.

3 Wat is je speelstijl? Hak je er op los, of speel je beheerst?

4 Wat is je smaak? Houd je van washy bekkens met veel boven- en ondertonen, of van bekkens met veel definitie en met een duidelijke stokaanslag. Wil je dikkere bekkens (deze klinken vaak wat hoger en met minder boven- en ondertonen), of juist dunne bekkens? (Die vaak wat lager klinken en minder definitie hebben). Wil je Brilliant of Natural finish? (Brilliant klinkt wat helderder). Dan heb je nog de grootte van de bekkens, kleine bekkens klinken vaak hoger dan grote bekkens, mits de dikte in ongeveer dezelfde verhouding is veranderd t.o.v. de grootte.

De legering is ook van belang. Brass bekkens kun je beter mijden, aangezien deze net zo goedkoop klinken als dat ze zijn. Je kunt beter kijken naar de B8 en B20-legeringen voor de middenklasse en professionele bekkens. Dit zijn de meest voorkomende legeringen, maar er zijn ook nog andere legeringen te vinden afhankelijk van de fabrikant.

Aan de hand van deze vragen kun je al heel wat serie's of zelfs hele merken wegstrepen. Nu gaat de zoektocht pas echt beginnen en moet je vooral bekkens uit gaan proberen. Dus luister veel naar bekkens en ga bij verschillende muziekwinkels langs om wat serie's te testen, dan wordt het al een stuk duidelijker. Weet ook dat geen bekken hetzelfde klinkt, want als je 10 dezelfde bekkens naast elkaar hangt, dan klinken ze alle 10 anders, of ze nu machinaal gemaakt zijn of niet. Je zult dus gewoon moeten zoeken naar het juiste bekken, het is dan ook raadzaam dat als je een serie uitgekozen hebt, je naar een winkel gaat waar deze ruim vertegenwoordigd is. Dat scheelt heel veel gedoe en teleurstellingen achteraf.

Als je niet in 1 keer een hele bekkenset aanschaft, dan is het ook heel wijs om je eigen bekkenset mee te nemen. Je kunt dan gelijk zien of een bekken in je bekkenset past of niet en dat maakt de keuze een stuk eenvoudiger. Het is dan ook zinloos om een bekken uit te proberen in een winkel en om hem vervolgens via internet in het buitenland te bestellen. Je weet niet hoe dat bekken klinkt en in welke staat het verkeerd en hou ook rekening met verzendkosten en invoerrechten, deze zijn niet misselijk van uit de V.S. of Canada.

Mocht je in een winkel bekkens gaan testen, neem dan je eigen stokken mee, of koop daar een setje. Laat je dus niet afschepen met een paar stokken waarvan de tip half versplinterd is, want daar word je niets wijzer van. Stokken hebben wel degelijk invloed op de klank die je hoort, een andere tip/houtsoort/gewicht/gewichtverdeling in de stok accentueerd andere boven- en ondertonen van een bekken, probeer maar eens uit op je eigen bekkens! Dus test bekkens gewoon met je eigen type stok.

Probeer met de winkel waar je de bekkens koopt een 'ruilafspraak' te maken. Je kunt dan afspreken om de bekkens voor een week of 1 a 2 uit te proberen. Je weet dan ook hoe de bekkens thuis klinken of met de band en dat voorkomt veel teleurstellingen, want wat in de winkel geweldig klinkt hoeft in werkelijkheid niet zo te zijn. Misschien klinkt dat bekken helemaal niet lekker in de band. Dit zou ik natuurlijk niet proberen bij een winkel waar je voor het eerst komt, maar als je ergens 'vaste klant' bent, dan doen ze waarschijnlijk niet zo moeilijk.

Als je 2ehands bekkens besluit te kopen, let dan goed op of deze niet beschadigd zijn. Dus geen scheuren, deuken of keyholes, want dat tast de klank aan en kan voor meer problemen zorgen. Een beginnende keyhole is in principe niet zo'n probleem het tast de klank niet aan en hoeft ook niet te gaan scheuren, maar het is niet echt ideaal natuurlijk. Daar kun je dan in ieder geval rekening mee houden met de prijs.

Afbeelding
(Op verzoek een pic van een keyhole)

Een scheur is echter dramatisch en deze moet je ook niet kopen. Niet alle scheuren zijn met het blote oog te zien, dus controleer met een vinger de rand van het bekken op oneffenheden. Een scheur is een scheur en deze zal ongetwijfeld verder scheuren. Niet kopen dus!!!

Je merkt het al, ik doe dus geen uitspraken over bepaalde merken of serie's, want als het goed is weet je nu zelf welke bij jou passen. Schroom ook niet om verschillende serie's door elkaar te gebruiken. Klank staat voorop en je wilt natuurlijk niet 6 min of meer dezelfde bekkens in je set. Natuurlijk wil je een set die bij elkaar past, maar dat betekend niet dat ze bijna hetzelfde moeten zijn. Je kunt het ook zoeken in contrasten en zo een heel rijk klankenpalet neerzetten. Bekkens zijn ideaal om verschillende sferen mee te creëren, probeer dat maar eens met 6 bekkens van hetzelfde type.

Als je dan toch met bakken geld aan het smijten bent, denk dan ook aan een fatsoenlijke bekkentas/koffer. Er is niets zo zonde om je bekkens weg te moeten gooien, omdat ze beschadigd zijn door onverantwoord vervoer. Een bekkentas van een paar tientjes is dan dus vele malen goedkoper. De meeste merken hebben een garantie op de bekkens voor het scheuren door spelen, maar deze verschillen per fabrikant, ff informeren dus.

Dit is in grote lijnen het grote bekkenverhaal, conclussie is dat alleen JIJ je bekkens uit kan zoeken, jij weet wat je zoekt en wat je budget is. Dus ga lekker op zoek naar de juiste serie en vervolgens de mooiste bekkens, daar word je veel wijzer van dan dat je ze koopt, omdat iemand anders vindt dat dat goede bekkens zijn. De bekkens zelf moeten je er van overtuigen dat het de juiste keuze is en niet iemand anders. Mocht je toch nog vragen hebben over bepaalde bekkens en of dat echt wel zo'n goed idee is (wat echt niet vreemd is als je nog niet zo lang drumt), stel ze gerust!!!! Er is altijd wel iemand die je wilt helpen, want we zijn allemaal zo begonnen. Ik hoop dat dit verhaal je in ieder geval een stuk verder heeft gebracht.

Aanvullingen en suggestie's zijn nog altijd welkom! Ik streef er naar om dit document zo compleet en duidelijk mogelijk te maken. Dus heb je op- of aanmerkingen, laat het me weten via een PB. Ik zal dan bekijken of het haalbaar of zinvol is om het toe te voegen of te veranderen.

Arjen Barnhoorn
Gebruikers-avatar
Arjen

Berichtdoor Big_Fat_Wombat » Do 31 Mrt 2005, 19:18

Mooie bekkengids: Bekkens
Tahnée - Adams - Zildjian - Iron Cobra - Pro Mark - LP - Apple - Coca Cola - Calvé Pindakaas - Milka & Côte d'Or Chocolade - Fiat - Albert Heijn Ranja
Gebruikers-avatar
Big_Fat_Wombat

Berichtdoor Arjen » Do 12 Mei 2005, 08:06

Even een kleine mededeling. Dit topic is bedoeld ter info en is geen plaats om vragen te stellen over bekkens of andere topics onder de aandacht te brengen, daar hebben we het hele subforum equipment al voor. Gelieve alleen te reageren als je relevante aanvullingen op het bovenstaande verhaal hebt. Bij voorbaat dank!
Gebruikers-avatar
Arjen

Berichtdoor Bam-Bam » Do 06 Okt 2005, 10:58

Een drietal berichten gedelete i.v.m. bovenstaande.
Dit is geen discussie topic!
Waar blijven die groupies? Ik speel me toch niet voor niets in 't zweet?
Gebruikers-avatar
Bam-Bam

Berichtdoor WHiZZi » Do 06 Okt 2005, 11:01

Modbreak: LET OPEven een kleine mededeling. Dit topic is bedoeld ter info en is geen plaats om vragen te stellen over bekkens of andere topics onder de aandacht te brengen, daar hebben we het hele subforum equipment al voor. Gelieve alleen te reageren als je relevante aanvullingen op het bovenstaande verhaal hebt. Bij voorbaat dank!
I used to own this ...[br]
www.whizzi.nl - Over mijn vrouw en mij |
Twitter
* Lignum Drums * Sabian * Masterworks Cymbals * Balbex * Yamaha *
Gebruikers-avatar
WHiZZi
Beheerder

Berichtdoor babse » Ma 11 Sep 2006, 14:44

“De klank van je drums kun je eenvoudig veranderen door ze anders te stemmen, andere vellen te monteren of andere stokken te gebruiken. De klank van bekkens is natuurlijk niet te veranderen. Je kunt andere stokken pakken, maar daarmee verander je de klank van de bekkens niet, je kunt alleen maar verschillende aspecten uit de klank accentueren”
Tegenstrijdigheidje: Door andere stokken te gebruiken ga je dus toch ook niet de klank van je drums veranderen, maar er eveneens andere aspecten uit de (huidige) klank mee accentueren?
Het verhaal van de stemmingen en vellen (of zelfs ook nog ophanging) gaat wel op natuurlijk.

“met dikke platen metaal hoef je niet bij een jazztrio”
Uitzonderingen: Er zijn toch heus wel ferme jazzrides van 2,8KG en meer?

“Schroom ook niet om verschillende serie's door elkaar te gebruiken”
Aanvulling: verschillende serie’s, en merken. (veel beginners denken mss te vaak dat ze alles van hetzelfde merk ‘moeten’ hebben?)
Gebruikers-avatar
babse

Berichtdoor digitalius » Zo 11 Mrt 2007, 11:36

Ik ben eigenwijs geweest. Ik heb gebruikte Zildjians A Custom via internet gekocht zonder ze van te voren te beluisteren. Een klinkt er redelijk, het andere niet. Ik heb het "defecte"
bekken, een 17", door iemand met verstand van zaken laten beoordelen en hij vertelde mij dat de harde klappen metaalmoeheid in de buitenste ring hebben veroorzaakt. Door er een 15" of 14" van te maken kan er nog iets van het bekken gered worden.
Dus: koop nooit ongezien en onbeluisterd en laat je desnoods door iemand bijstaan die er (nog) meer verstand van heeft.
midlife starter
digitalius

Berichtdoor dudo » Vr 30 Mrt 2007, 09:38

ik wil even iets wijzigen want als jet met een stok speelt met een tip of zonder tip heb je al een andere klank ook als je speelt met timpani stokken of zelf marching bas stokkken krijg je een "zwaardere" klank
when rock stops the world wil end

boem boem tjak
Gebruikers-avatar
dudo

Berichtdoor tino_90 » Zo 01 Jul 2007, 16:17

Modbreak: Gelieve deze vraag dus, zoals boven reeds gevraagd, ergens anders te stellen.
tino_90

Berichtdoor mosterman » Za 04 Aug 2007, 18:06

Modbreak: Lezen blijft blijkbaar moeilijk, maar ook aan jou het vriendelijk verzoek om in dit topic geen vragen te stellen. Daar hebben we zat andere topics voor. Afbeelding op het forum overigens.
mosterman

Berichtdoor Metalmike » Do 03 Apr 2008, 19:03

Een hele mooie gids voor beginners, ik heb nog een tip: Als je op youtube naar filmpjes van drummers kijkt die jouw stijl spelen, moet je eens vragen welke serie bekkens die heeft, dan kun je jezelf een beetje wegwijs maken welke series misschien goed zouden klinken. Ook kun je af en toe zelfs totaal nieuwe, onbekende, maar toch enorm goede merken ontdekken, heb ik ook gehad, Amedia bekkens, super goedkoop, en totaal geen slechte bekkens.
Groetjes Afbeelding
Metalmike

Terug naar Bekkens, Stokken en Vellen