Versterking Elektr. Drumstel

Maakt je E-kit een geluid als een electrische gitaar of wil je weten welke e-kit klinkt als een koekenpan? Hier is de plek om het te vragen

Berichtdoor Metalhead » Za 11 Dec 2004, 22:37

Hallo mensen,
Ik ben nieuw hier en ben mij aan het verdiepen in het elektronische drummen.
Voordat ik een set ga aanschaffen wil ik een aantal dingen weten.

1)Moet ik als ik er 1 aanschaf een aparte drumversterker aanschaffen of voldoet een verterker van een normale stereoinstallatie (voorversterker en naversterker in 1)?
2)Als ik er 1 zou kopen is de Roland TD 3 Kit een goede keuze?
3)Kan ik als ik hem heb aangeschaft uitbreiden met bijvoorbeeld aparte bekkens of toms of een dubbele bass?

bij voorbaad dank Afbeelding
[i]Sometimes I try to masturbate long words into a conversation. Even if I dont know what they mean. [/i]
Gebruikers-avatar
Metalhead

Berichtdoor puttenvr » Za 11 Dec 2004, 23:01

1. onderschat de versterking van een elektronisch drumstel niet. In de geluiden zitten niet zozeer moeilijk te versterken freqenties maar trancienten (klappen, het ruisen van een snare) die nogal moeilijk te versterken zijn. Een krachtige installatie, met liefst eigen versterkers (bi-amping) voor het hoog en laag en een flinke SPL output (aantal decibels gemeten op 1m afstand) is gewenst. Het aantal watt doet er wat minder toe. Rekenvoorbeeldje:

100 watt geeft 100 db
200 watt geeft 103 db
400 watt geeft 106 db
800 watt geeft 109 db

2. ja, de td-3 roland klinkt vrij goed. Echter, de ervaring leert dat Roland drums vrij matige dynamiek en gevoeligheid hebben

3. volgens mij is de td-3 niet echt fors uitbreidbaar maar een dubbele bass (2 pads op 1 ingang) moet altijd lukken
Gebruikers-avatar
puttenvr

Berichtdoor Metalhead » Za 11 Dec 2004, 23:11

Dankuwel!
Nog even ter verduidelijking, een standaard versterker is dus wel mogelijk? ik heb een gewoon JVC ding.

En zou het mogelijk zijn om hem op een gitaarversterker aan te sluiten? (zomaar een vraag)
[i]Sometimes I try to masturbate long words into a conversation. Even if I dont know what they mean. [/i]
Gebruikers-avatar
Metalhead

Berichtdoor Bram » Za 11 Dec 2004, 23:11

2. de ervaring leert dat Roland drums vrij matige dynamiek en gevoeligheid hebben

daar ben ik het niet mee eens rob.
het is idd zo bij de goedkope modules maar bij de td 10 en td 20 is dat gewoon prima.
ik heb zelf een td 10 en die is heel goed met prima dynamiek en de gevoeligheid is instelbaar tot super gevoelig (dan triggerd die al als je een speld op een pad laat vallen...ik heb het zelf geprobeerd met een speld)

en wat betreft dubbel bass kan je het best een e kit kopen met een basedrumpad waar een twinpedaal op kan.Afbeelding<< deze gebruik ik op mn e kit maar zo'n pad zit ook standaard op een td 3 kit maar dan van roland

3. volgens mij is de td-3 niet echt fors uitbreidbaar maar een dubbele bass (2 pads op 1 ingang) moet altijd lukken[/quote]

de td 3 heeft geen extra uitgangen

Afbeelding

gitaar versterken kan de bass niet aan maar een bass versterker is evt een oplossing maar dan is het geluid niet super.
Gebruikers-avatar
Bram

Berichtdoor Marijn » Zo 12 Dec 2004, 04:17

100 watt = 100 db? das straf!

je denklijn klopt in die mate dat je om 3 db meer te krijgen je vermogen moet verdubbelen maar je mag zeker niet ervan uitgaan dat 100 watt gelijk is aan 100 db, dat slaat nergens op hoor.

Elke speaker heeft z'n spl (sound pressure level) waarden en DIE moet je bekijken, samen met de frequentiecurven, ik zou het weten hoor, een speaker van 250 watt met een spl van 115 db of eentje van 500 watt met (zoals heel goed zou kunnen) maar 95 db als spl waarde.
grote voordelen: je hebt maar een versterker nodig die 250 watt kan leveren EN, nog belangrijker, ook maar 250 watt gaat verbruiken van je stroomnet!
Pearl, the biggest mistake I ever made...
Gebruikers-avatar
Marijn

Berichtdoor puttenvr » Zo 12 Dec 2004, 09:37

quote:

Marijn schreef op 12 december 2004 @ 04:17:
100 watt = 100 db? das straf!

je denklijn klopt in die mate dat je om 3 db meer te krijgen je vermogen moet verdubbelen maar je mag zeker niet ervan uitgaan dat 100 watt gelijk is aan 100 db, dat slaat nergens op hoor.

Het was maar een VOORBEELDJE
Volgens mij stond dat er ook bij
Ondanks het bier op de late avond ....

Waar het om gaat - en dat leg je later ook uit - is de kleine toename van output terwijl het aantal watts verdubbelt en dat een speaker met 500 watt een lagere output kan hebben dan een speaker met 350 watt, waardoor je dus niet alleen op de specificatie WATT moet afgaan
Gebruikers-avatar
puttenvr

Berichtdoor puttenvr » Zo 12 Dec 2004, 09:41

quote:

Bram schreef op 11 december 2004 @ 23:11:
2. de ervaring leert dat Roland drums vrij matige dynamiek en gevoeligheid hebben

daar ben ik het niet mee eens rob.

Het kan zijn dat we het niet eens zijn.
Geen probleem
Ik heb zelf ook een td-10 gehad en weet waar ik over praat.
Ik sla vrij stevig waardoor ik na een paar polsbewegingen op het max aan dynamiek zit.

Ik vind de dynamiek van ALLE elektronische drums beroerd, maar als ik de Roland modules vergelijk met die van ddrum, dan wint ddrum het. Laat ik het dan zo zeggen...
Gebruikers-avatar
puttenvr

Berichtdoor puttenvr » Zo 12 Dec 2004, 09:44

quote:

Metalhead schreef op 11 december 2004 @ 23:11:
Dankuwel!
Nog even ter verduidelijking, een standaard versterker is dus wel mogelijk? ik heb een gewoon JVC ding.

En zou het mogelijk zijn om hem op een gitaarversterker aan te sluiten? (zomaar een vraag)

Bedoel je een stereo installatie?
Nee, die blaas je op
Ook een gitaarversterker trekt het niet
Heeft andere (te platte) speakers. Die gaan kapot

Koop een stevig keyboard combo of een powered speaker (JBL EON G2 of Mackie SRM 450)
of koop (als je veel geld hebt) een compacte PA
Lukt dit niet, laat het dan zitten die e-drums

Zelfs die speciale Roland installatie (PM3 heet ie geloof ik) ik leuk voor thuis maar niet in een metal band. Krijg je echt spijt van...
Gebruikers-avatar
puttenvr

Berichtdoor Cookie » Zo 12 Dec 2004, 10:42

quote:

puttenvr schreef op 12 december 2004 @ 09:44:
[...]

Koop een stevig keyboard combo of een powered speaker (JBL EON G2 of Mackie SRM 450)
of koop (als je veel geld hebt) een compacte PA
Lukt dit niet, laat het dan zitten die e-drums

Zelfs die speciale Roland installatie (PM3 heet ie geloof ik) ik leuk voor thuis maar niet in een metal band. Krijg je echt spijt van...

Ben ik het wel mee eens.
Ik gebruik zelf een Peavey KB-300 keyboardcombo en dat gaat dan nog wel in een kleine bezetting.

Liever gebruik ik mijn Truth B2031 aktieve monitoren, want die geven een veel helderder en eerlijker geluid. Maar die zijn maar 225 W en dat is leuk om te oefenen of voor de kleine optredens. Maar dan heb je het wel gehad.

Ik was in het verleden ook nog eens van plan om de Roland PM3 aan te schaffen, maar persoonlijk vond ik dat nogal een bagger-geluid. Dus toch maar niet gedaan.
BALBEX-drumstokken | Beni Black Russian snares & shells | Amedia cymbals | Big Dog Drumbags & hardware
Gebruikers-avatar
Cookie

Berichtdoor Animal » Zo 12 Dec 2004, 12:33

Voor mezelf ga ik toch eens het nieuwe BOSE PAS systeem uitproberen, een PA en monitorsysteem ineen. Meer info over dit innovatieve systeem vind je hier.
http://www.muzikanten.bose.nl/
Het kost een paar centen, maar daar betaal je dan ook voor.
Gebruikers-avatar
Animal

Berichtdoor puttenvr » Zo 12 Dec 2004, 14:01

Gaaf

ik zie alleen zo snel geen prijslijst
Gebruikers-avatar
puttenvr

Berichtdoor rutgerdrum » Zo 12 Dec 2004, 14:53

ah.. nu zie ik het.. lijkt me wel interresant.. maar.. tzijn loeidure dingen.. tis bose (slechte prijskwaliteit verhouding iig in het homecinema gebeuren.. hoe dat hier zit weet ik niet)
maar moet je voor elk band lid er een aanschaffen ... woei... money money money... its so funny... in a RICHMANS world Afbeelding
EN toch doen ze het he... jongejongejonge
Gebruikers-avatar
rutgerdrum

Berichtdoor Animal » Zo 12 Dec 2004, 15:51

Ik ben in overleg met Wiechert Vermeulen van BOSE, we zijn met de band (12 man/vrouw) uitgenodigd om het systeem te komen testen in Edam. Hij heeft me al een tekening gestuurd hoe je de systemen het beste kunt verdelen/plaatsen en aansluiten. Het is niet noodzakelijk voor iedere muzikant een "eigen" systeem aan te schaffen, onze 12-koppige band kan volstaan met 6 tot 7 systemen. De prijs voor al dit moois......... ¤ 21.000,-..... adviesprijs neem ik aan/hoop ik Afbeelding .
De prijs voor een enkel systeem ("pilaar" + 1x baskast) bedraagt ¤ 2950,-, voor drums wordt geadviseerd met in totaal 4 baskastjes te spelen, concreet betekent dit dat er 3 x ¤ 450,- bijkomt. Afbeelding
Gebruikers-avatar
Animal

Berichtdoor hitmaster » Zo 12 Dec 2004, 15:53

quote:

Animal schreef op 12 december 2004 @ 12:33:
Voor mezelf ga ik toch eens het nieuwe BOSE PAS systeem uitproberen, een PA en monitorsysteem ineen. Meer info over dit innovatieve systeem vind je hier.
http://www.muzikanten.bose.nl/

Hé, m'n nieuwsgierigheid is wel gewekt. Dit zou ik toch graag eens horen.
Over de prijzen tast ik nog in het duister, is het juist dat we hier spreken over zo'n 3000 ¤ per set per man? Als ik dan op de site lees dat je voor "grote" zalen (tot 300 man) voor de drums liefst 8!!! sub's nodig hebt, dan kom ik toch in ademnood.

(Edit)Oops, we waren op hetzelfde moment aan het tikken Animal. Maakt deze reactie een beetje overbodig.
Gebruikers-avatar
hitmaster

Berichtdoor Cookie » Ma 13 Dec 2004, 00:19

quote:

Animal schreef op 12 december 2004 @ 15:51:
Ik ben in overleg met Wiechert Vermeulen van BOSE, we zijn met de band (12 man/vrouw) uitgenodigd om het systeem te komen testen in Edam. Hij heeft me al een tekening gestuurd hoe je de systemen het beste kunt verdelen/plaatsen en aansluiten. Het is niet noodzakelijk voor iedere muzikant een "eigen" systeem aan te schaffen, onze 12-koppige band kan volstaan met 6 tot 7 systemen. De prijs voor al dit moois......... ¤ 21.000,-..... adviesprijs neem ik aan/hoop ik Afbeelding .
De prijs voor een enkel systeem ("pilaar" + 1x baskast) bedraagt ¤ 2950,-, voor drums wordt geadviseerd met in totaal 4 baskastjes te spelen, concreet betekent dit dat er 3 x ¤ 450,- bijkomt. Afbeelding

Ben heel benieuwd maar de afloop!
Hoorde van een ander forumlid dat het geluid hem bijzonder tegenviel. Evenals de prijs overigens... Afbeelding
BALBEX-drumstokken | Beni Black Russian snares & shells | Amedia cymbals | Big Dog Drumbags & hardware
Gebruikers-avatar
Cookie

Berichtdoor Animal » Ma 13 Dec 2004, 09:55

quote:

Cookie schreef op 13 december 2004 @ 00:19:
[...]
Hoorde van een ander forumlid dat het geluid hem bijzonder tegenviel. Evenals de prijs overigens... Afbeelding
Welk ander forumlid was dat dan???
Gebruikers-avatar
Animal

Berichtdoor Drummer » Ma 13 Dec 2004, 10:21

Ziet er uit als het ei van Columbus. Ben benieuwd naar je bevindingen. Met name over de mix van de verschillende instrumenten en het geluidsniveau op het podium heb ik zo mijn twijfels...
The ABC For Drummers: Amedia bekkens - Balbex drumstokken - Cympad
Gebruikers-avatar
Drummer

Berichtdoor Metalhead » Vr 24 Dec 2004, 13:32

bedankt voor alle reacties enzo.
nog een klein vraagje:
Vanaf welke prijs kan ik een speakerset krijgen voor de versterking van elektronisch drumstel?
Gebruikers-avatar
Metalhead

Berichtdoor puttenvr » Vr 24 Dec 2004, 15:22

hangt er vanaf of je 2e hands koopt of nieuw
maar 1000 euro moet lukken
Gebruikers-avatar
puttenvr

Berichtdoor Metalhead » Vr 24 Dec 2004, 16:50

oke.. das wel veel..
Ik zag ergens de Roland dm-10 ofzoierts... waren in elk geval spiekers met knopjes eraan (dus ik denk actief) en iets van 200 euro.. Zou dit een goede keuze kunnen zijn?
Gebruikers-avatar
Metalhead

Berichtdoor puttenvr » Za 25 Dec 2004, 00:17

vast niet

Roland heeft een PM3 en da's voor thuis
daarnaast is er nog een dik combo maar die is veel duurder
Gebruikers-avatar
puttenvr

Berichtdoor Maks » Zo 26 Dec 2004, 04:34

nieuwe roland kc350 for sale here Afbeelding

mail me er ff voor
Man man, je leest hier nogal wat...
Gebruikers-avatar
Maks

Berichtdoor hitmaster » Zo 26 Dec 2004, 10:58

quote:

puttenvr schreef op 25 december 2004 @ 00:17:
vast niet

daarnaast is er nog een dik combo maar die is veel duurder
en log om te vervoeren.
Gebruikers-avatar
hitmaster

Berichtdoor Skip » Zo 26 Dec 2004, 13:12

1. Metalhead, ik neem aan dat het geld je niet op de rug groeit, omdat je een TD3 wilt aanschaffen.

Als je die fatsoenlijk wilt uitversterken is een normale alles in 1 stereo installatie meestal niet genoeg, vooral als je de low tom en bassdrum een beetje fatsoenlijk wilt uitversterken zonder de bass omlaag te moeten draaien. Hoe hard je ook denkt dat je stereo muziek kan weergeven, drums apart op een fatsoenlijk volume is altijd moeilijker.

Kijk hier eens naar (incl. kabels zit je dan nog onder de 800 euro):
http://www.feedback.nl/ni...type=afdeling&id=1949

in combinatie met

http://www.feedback.nl/ni...type=afdeling&id=4320

2. De TD3 is een goede keuze als je een minimaal budget hebt.

3. De bassdrumpad van de TD3 kan een dubbelbasspedaal aan. Let er wel op dat deze bassdrum pads behoorlijk luid zijn.

quote:

Jup, bovendien is hij 2x te duur.

Over te duur gesproken, ik hoop niet dat Bose PA systemen zo'n ongelooflijk belabberde prijs/kwaliteit verhouding hebben als hun oude 2.1 en surround setjes: http://www.intellexual.net/bose.html
Gebruikers-avatar
Skip

Berichtdoor Metalhead » Vr 28 Jan 2005, 16:39

ik heb besloten om ten eerste geen roland td3 te kopen maar de yamaha DTXplorer. Niet duur, speelt goed, veel geluiden en komt mooi geluid uit. Ten tweede koop ik als versterker de yamaha MS 50 DR of de Yamaha MS 100 DR.
Zou dit een goede keuze zijn?

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Metalhead

Volgende

Terug naar E-drums