Roland TD4

Maakt je E-kit een geluid als een electrische gitaar of wil je weten welke e-kit klinkt als een koekenpan? Hier is de plek om het te vragen

Re: Roland TD4

Berichtdoor Stabby » Di 16 Jun 2009, 02:09

Ik heb een belangrijke vraag, ik overweeg namelijk deze drumkit, maar ik heb nogal gebrek aan ruimte. Hoe ver kan ik het rack naar binnen klappen zonder pads te moeten losmaken? Ik wil de breedte wat korter maken wanneer ik niet speel, zo'n 80cm. Als het rack is opengeklapt bedraagt de breedte 120cm en dan kan ik er niet meer langs lopen.
Stabby

Berichtdoor puttenvr » Di 16 Jun 2009, 06:19

Dat zal ook van de flexibiliteit van de multi-kabel afhangen.
Dit moet je even testen bij Feedback
Gewoon naar binnenlopen daar en de zaak verbouwen
Gebruikers-avatar
puttenvr

Berichtdoor DIYDrummer » Di 16 Jun 2009, 10:31

Stabby schreef:Ik heb een belangrijke vraag, ik overweeg namelijk deze drumkit, maar ik heb nogal gebrek aan ruimte. Hoe ver kan ik het rack naar binnen klappen zonder pads te moeten losmaken? Ik wil de breedte wat korter maken wanneer ik niet speel, zo'n 80cm. Als het rack is opengeklapt bedraagt de breedte 120cm en dan kan ik er niet meer langs lopen.

Dat moet makkelijk kunnen. Ik klap hem zelf niet in, ik heb er de ruimte voor, maar als je van de uitstaande poten de klemmen wat losser draait is hij heel behoorlijk smaller te maken. De kabels hebben voldoende speling om mee te kunnen draaien.
DIYDrummer

Berichtdoor Alex78 » Wo 17 Jun 2009, 21:20

Vanmiddag heb ik de TD4 binnen gekregen.
Wel verassend, want vorige week toen ik hem bestelde schenen er nog moeilijkheden te zijn met de levertijden. (Zoals een paar posts eerder ook gesuggereerd wordt)
Maar goed, valt weer mee.. |)

Setup is easy, zo in elkaar gezet. Grootste probleem is; Waar laat je de dozen en de 3 kilo plastic?
Qua instellingen heb ik nog niet alles ontdekt, behalve dat een vereiste is om direct de sensitivity van de hihat en de crash aan te passen.
Misschien ga ik ook nog even klooien met de spanning van het gaasvel op de snare.
Maar ik ben er wel enthousiast over.
Enige probleem dat ik heb is met de koptelefoon. Ik heb een Sennheiser HD485 gekocht van 89 euro, maar die sluit niet goed af waardoor die het plokgeluid niet goed tegenhoudt. Met name bij de hihat is dit kut. :angry:
Werd wel beter met de sensitivity van hihat/crash voluit, maar nog steeds niet voldoende. Als dat probleem eenmaal opgelost is (koptelefoon ruilen) en ik enkel nog de geluiden van de kit hoor heb je qua spelbeleving volgens mij een heel leuk setje aan de TD4.
Ook hoe het brein snel spel en roffels 'bijhoudt' op met name de snare (vooral na wat klooien met instellingen) is al veeeeeeele malen beter als toen ik eens die keer een paar jaar geleden de TD8 probeerde in het een of andere Muziekhuis. Dat was nogal drie keer niks. :wacko:
Omdat ik een achtergrond als tambour heb, vind ik dat nou juist met name belangrijk en de TD4 stelt daarin niet teleur.
Dus conclusie: Perfecte oefenset voor mij! :Y
Alex78

Berichtdoor Rolf_on_Roland » Wo 17 Jun 2009, 21:33

Alex78 schreef:Vanmiddag heb ik de TD4 binnen gekregen.
Wel verassend, want vorige week toen ik hem bestelde schenen er nog moeilijkheden te zijn met de levertijden. (Zoals een paar posts eerder ook gesuggereerd wordt)
Maar goed, valt weer mee.. |)

Awel,

Mijn TD-tje is ook binnen bij Staffhorst, en morgen ga ik hem afhalen
Ben reuze benieuwd.
Rolf_on_Roland

Berichtdoor kay » Vr 19 Jun 2009, 17:09

Hallo Mensen,

Ik ben sinds gisteren ook in het bezit van een Roland TD-4K. Ik heb in sommige berichten gelezen dat de fabrieksinstellingen niet de meest ideale en realistiche zijn en daarom zou ik graag van jullie willen weten wat jullie de beste instellingen vinden voor een meest realistisch geluid.

Ik ben een beginnend drummer dus ik heb er zelf weinig ervaring mee.

Hopelijk kunnen jullie je instellingen hier noemen zodat ik deze eens kan uitproberen.

Groeten,
Kay
kay

Berichtdoor Alex78 » Za 20 Jun 2009, 22:51

kay schreef:Hallo Mensen,
Ik ben een beginnend drummer dus ik heb er zelf weinig ervaring mee.
Hopelijk kunnen jullie je instellingen hier noemen zodat ik deze eens kan uitproberen.

Groeten,
Kay

Ik vond sowieso het volume van de hi-hat, crash en ride te laag in de fabrieksinstellingen.
Die heb ik dus aangepast d.m.v. de mixer-functie en dan klinkt het al een stuk beter. Vooral de ride klinkt daardoor een stuk realistischer, kwa aanslag, en van de hihat heb ik door hem luider te zetten weinig tot geen last meer van omgevingsgeluid oftwel plokgeluid. (Ik gebruik een koptelefoon)
Verder geef ik de kick bij sommige kits iets meer muffling.
Maar ik ben, net als jou, nog maar net in het bezit van de kit dus ik ben ook nog aan het uitproberen zeg maar.
Ik kan verder weinig zeggen over betere instellingen omdat dat denk ik afhangt van het geluid dat je hebt op je koptelefoon/monitor en natuurlijk je persoonlijke voorkeur en ook hoe/wat je op dat moment wilt spelen.
Oh ja, de instelling van de metronoom heb ik aangepast naar "cowbell" omdat ik dat duidelijker vind klinken en dat helpt me beter in de maat te blijven tijdens oefeningen. (percentage is ermee omhoog gegaan O-) )
Als laatste nog iets, maar dat zal je al wel gedaan hebben, dat is het vel van de snare opspannen. Zo uit de doos is dat nog iets wat zeker moet gebeuren voor een beter speelgevoel.
Alex78

Berichtdoor Rolf_on_Roland » Zo 21 Jun 2009, 08:39

Alex78 schreef:Ik vond sowieso het volume van de hi-hat, crash en ride te laag in de fabrieksinstellingen.
Die heb ik dus aangepast d.m.v. de mixer-functie en dan klinkt het al een stuk beter.

Zelfde bij mij, echter ik heb ook de 'sensitivty' van die pads wat hoger gezet.

Het 'volume' bepaalt hoe hard een pad klinkt (ten opzichte van andere pads), maar 'sensitivity' bepaalt hoe hard je op een pad moet meppen, voordat hij 'aanslaat'.

Als je de sensitivity dus hoog zet, dan hoef je maar een zacht tikje te geven, om hem hard uit de speakers/phones te horen alsof je er een flinke mep op geeft.
Rolf_on_Roland

Berichtdoor paQ » Zo 21 Jun 2009, 12:40

Rolf_on_Roland schreef:

Als je de sensitivity dus hoog zet, dan hoef je maar een zacht tikje te geven, om hem hard uit de speakers/phones te horen alsof je er een flinke mep op geeft.

en dus je dynamiek onrealistisch wordt.
nondorser

Professionele In Ear Monitors en gehoorbescherming op maat
http://www.cinepaq.nl
Gebruikers-avatar
paQ

Berichtdoor Alex78 » Zo 21 Jun 2009, 14:46

paQ schreef:en dus je dynamiek onrealistisch wordt.

Inderdaad, dat is het verschil. Hoe hoger je de sensitivity zet, hoe minder dynamiek tussen harde en zachte aanslag. Hoe hard of zacht je dan ook slaat, het volume zal dan nagenoeg hetzelfde blijven. En dat is zonde van de mogelijkheden van het apparaat.
Door voor dit 'probleem' de mixerfunctie te gebruiken stel je de pad als geheel in op een hoger volume terwijl toch je dynamiek intact blijft.

Het is wel zo dat mocht je het padvolume dan nog hoger willen hebben, dan kun je altijd met de sensitivity werken. Maar dat gaat dan inderdaad wel ten koste van de realistische feel, of hoe ik het ook moet noemen.
Alex78

Berichtdoor Rolf_on_Roland » Zo 21 Jun 2009, 17:02

Alex78 schreef:Inderdaad, dat is het verschil. Hoe hoger je de sensitivity zet, hoe minder dynamiek tussen harde en zachte aanslag.

Klopt inderdaad. Ik ben nog een beetje zoekende naar de (voor mij) juiste balans.
Je moet de sensitivity zeker niet te hoog zetten heb ik gemerkt, want dan krijg je een soort 'binair' drumstel; je slaat of je slaat niet.

Toch vond ik (net als jullie toch?) de hihat bij fabrieksinstellingen erg zacht, maar met het opschroeven van het PAD-volume en een tikkeltje verhogen van de sensitivity heb ik nu een aardig resultaat.

Happy Drumming!
Rolf_on_Roland

Berichtdoor puttenvr » Zo 21 Jun 2009, 17:06

Je kunt niet het INSTRUMENT hi-hat gewoon harder zetten?
Of bedoel je dat met pad volume?
Gebruikers-avatar
puttenvr

Berichtdoor Rolf_on_Roland » Zo 21 Jun 2009, 17:14

puttenvr schreef:Je kunt niet het INSTRUMENT hi-hat gewoon harder zetten?
Of bedoel je dat met pad volume?

Dat is bij de TD4k hetzelfde

Je zet de computer op PAD-volume, en vervolgens tik je het pad aan (bv hihat of snare) waarvan je het volume wilt instellen. Deze kun je dan instellen op 1-100. Het gaat hierbij dus wel om het RELATIEVE volume ten opzichte van de andere pads.
Het 'absolute volume' stel je uiteraad in met de de over-all volume knop.

Happy Drumming
Rolf_on_Roland

Berichtdoor kay » Zo 21 Jun 2009, 18:43

Bedankt voor jullie meningen, ik heb ondertussen de hihat en crash pad volume verhoogd. Ik heb ook de muffling van de toms iets verhoogd waardoor de echo niet te lang doorklinkt, vind ik persoonlijk mooier klinken.

Wat ik ook gedaan heb is de snaredrum meer aangespannen (elke schroef 1,25 slag gedraaid). Speelt een stuk fijner en je kunt ook makkelijker roffels doen.
kay

Berichtdoor bertbert » Wo 24 Jun 2009, 22:08

Misschien nog een goede tip voor mensen die net als ik de hi en mid tom wat "gekanteld"hebben staan. Dan zie je je module niet meer goed. Ik heb de module nu bevestigd op de linker horizontale stang van het rack, net naast de staander. Zo kan ik m prima zien en aan de knoppen draaien. En bovendien kun je m ook niet aan barrels slaan, mocht je wel s een tommetje missen zoals ik als beginneling :blink:
bertbert

Berichtdoor Netlef » Do 25 Jun 2009, 13:24

Ik heb zowiezo noit echt begrepen waarom Roland ineens de module in 't midden is gaan plaatsen bij de TD-4. Bij alle andere sets zit ook "gewoon" aan de linker kant.

Maar goed, fijn dat ie dus te verplaatsen is :)
Dat wel natuurlijk...
Netlef

Berichtdoor puttenvr » Do 25 Jun 2009, 14:35

In het midden het het zowel voor de rechtshandige als linkshandige mensen fijn
en misschien kun je de rhythm coach in de gaten houden zonder je nek naar links of rechts te verdraaien.
Gebruikers-avatar
puttenvr

Berichtdoor Sander93 » Za 27 Jun 2009, 16:57

bertbert schreef:Misschien nog een goede tip voor mensen die net als ik de hi en mid tom wat "gekanteld"hebben staan. Dan zie je je module niet meer goed. Ik heb de module nu bevestigd op de linker horizontale stang van het rack, net naast de staander. Zo kan ik m prima zien en aan de knoppen draaien. En bovendien kun je m ook niet aan barrels slaan, mocht je wel s een tommetje missen zoals ik als beginneling :blink:

Heb je dan niet, net als ik, last van het feit dat die kabels niet lang genoeg zijn om hem naar links te verplaasten? Ik heb de module op de plek gezet waar eerst de crash stond, en de crash heb ik dus op de plek van de module gezet, maar ik moest de module wel zo ver mogelijk naar rest schuiven, zodat de kabels er nog net bij konden. Hoe heb je hem dan zo ver naar links gekregen?

Er zit trouwens nog een ander nadeel aan die module in het midden. Als je namelijk een koptelefoon met een kort snoer hebt, hangt dat snoer over je snare heen. Heel irritant, want dan sla je bij het spelen hele tijd op dat snoer, zodat je koptelefoon elke keer van je kop wordt gerukt.. :wacko:
Sander93

Berichtdoor bertbert » Za 27 Jun 2009, 17:12

klopt dat de snoeren wel aan de erg korte kant zijn. De module rechts van het midden lukt ook bijna niet. Maar links, tussen de crash en de staander in, dus vrijwel tegen de staander aan, lukt prima. hij komt dan net mooi links onder de hi tom te staan waardoor je prima bij de knoppen kan.
Ook wel handig voor je kortke headphone snoer misschien (al heb ik daar juist tegenovergesteld last van met 2 meter snoer;-)
bertbert

Berichtdoor DIYDrummer » Ma 29 Jun 2009, 17:06

Sander93 schreef:Er zit trouwens nog een ander nadeel aan die module in het midden. Als je namelijk een koptelefoon met een kort snoer hebt, hangt dat snoer over je snare heen. Heel irritant, want dan sla je bij het spelen hele tijd op dat snoer, zodat je koptelefoon elke keer van je kop wordt gerukt.. :wacko:

Speel jij met je koptelefoon van je mp3-speler op dan? Dat is het enige wat ik kan bedenken wat een ridicuul kort snoer heeft. Ik heb een budget-gesloten koptelefoon (Sennheiser 201) en daar zit, zoal bertbert ook zegt, een snoer van ruim 2 meter bij. Niet alleen veel comfortabeler, maar ook demp zo'n koptelefoon beter het omgevingsgeluid en een betere geluidsweergave (vind ik).

Maar bij de lokale elektroboer kun je natuurlijk ook voor 5 euro een verlengkabeltje voor je koptelefoon halen, kun je de kabel alsnog netjes om de kit heen leiden.
DIYDrummer

Berichtdoor Alex78 » Ma 29 Jun 2009, 18:45

Sander93 schreef:Er zit trouwens nog een ander nadeel aan die module in het midden. Als je namelijk een koptelefoon met een kort snoer hebt, hangt dat snoer over je snare heen. Heel irritant, want dan sla je bij het spelen hele tijd op dat snoer, zodat je koptelefoon elke keer van je kop wordt gerukt.. :wacko:

Ik hoor wel meer mensen daarover.
Persoonlijk heb ik ook geen last van snoer-in-de-weg met een lang(er) snoer.
Het snoer hangt eigenlijk tegen mijn lichaam aan, zo tussen de benen door naar de grond onder de kit door naar de module.
Als extra voorzorg zou je zelfs het snoer nog onder je bovenkleding kunnen doen, dan kan er m.i. helemaal niks mee gebeuren.

Ook dat het lastig zou zijn, dat van die module in het midden i.v.m. het kantelen van de toms is makkelijk op te lossen:
Het display zit iets aan de bovenkant 'op' de module dus je kunt de module nog een aantal graden kantelen om daarna toch de display nog goed te kunnen zien. Als je dan de toms iets hoger zet zijn ze flink te kantelen.
(Ik wil niks afdoen aan de oplossing van Bertbert. Als het zo kan is het natuurlijk ook mooi) :Y
Voor mensen die telkens tijdens het drummen op de module slaan een tip: Zet er een trigger op en gebruik hem bijvoorbeeld als Crash2. |)

Maar dat het zo'n probleem is dat de module "nu ineens" in het midden zit, vind ik onzin.
Het is juist erg goed om tijdens bijvoorbeeld timecheck-oefeningen niet steeds je hoofd/ogen naar de zijkant te hebben maar mooi gecentreerd in het midden van de kit.
Verhoogt het gebruikersgemak en de effectiviteit van het oefenen vind ik.
Alex78

Berichtdoor Swenno » Di 30 Jun 2009, 18:09

Goedeavond

Ik heb dernet geprobeerd om op me toms een stereo kabel op aan te sluiten zodat ik rimshots kan maken.

Alleen dit werkte niet ik heb hiervoor me cr2 kabel gebruikt en me kabel van me snare. maar bij elke poging kreeg ik geen rimshot op me tom. De toms zijn dual triggerd dus dan zal het aan instellingen moeten liggen. Maar heb in me instellingen lopen rommelen maar niks deed het.

Dus mijn vraag is: heeft iemand anders al ervaring met het aansluiten van een stereo kabel op een tom ?

:edit

Na nog ff proberen is het gelukt gewoon wat harder op de rand slaan dan werkt het wel :)
Swenno

Berichtdoor wickydeviking » Di 21 Jul 2009, 09:47

maarre je moet dus wel een stereokabel aansluiten? Die zit er zeker niet standaard bij?
Tama Starclassic PL52F DMF 10,12,14,16
wickydeviking

Berichtdoor paQ » Di 21 Jul 2009, 09:51

Dat verbaast mij ook wel enigszins.
nondorser

Professionele In Ear Monitors en gehoorbescherming op maat
http://www.cinepaq.nl
Gebruikers-avatar
paQ

Berichtdoor puttenvr » Di 04 Aug 2009, 20:03