Roland TD4

Maakt je E-kit een geluid als een electrische gitaar of wil je weten welke e-kit klinkt als een koekenpan? Hier is de plek om het te vragen

Re: Roland TD4

Berichtdoor guyske » Do 01 Okt 2009, 15:33

wickydeviking schreef:
alleen mijn basdrumpad blijft naar achteren schuiven... en de bevestiging van mn IC-pedaal is beetje onhandig... iemand ervaring hoe je dat ding goed zet zonder hem in de grond vast te boren?

Had hetzelfde probleem, een goede grote mat heeft dit schuiven helemaal opgelost, je kan de twee pinnen een beetje naar buiten vijzen en dat volstaat.
guyske

Berichtdoor purgie » Ma 19 Okt 2009, 10:25

Hallo, heb zaterdag bij drumland op de TD4 met gaasvellen gespeeld. Ik weet het niet, op een of andere manier vind ik de aanslag niet ok. Te zompig ofzo. Er stond een TD9 naast en die speelde velen malen beter. En is een TD9 echt beter (qua geluiden en mogelijkheden) dan een TD4 ?
Wat zijn jullie ervaringen ?
purgie

Berichtdoor Addicted » Ma 19 Okt 2009, 10:44

Heb je aan de vellen mogen draaien?
Waarschijnlijk stonden de vellen van de TD-9 een stuk strakker dan de TD-4. Slimme verkooptruc, want nu denk jij dat de TD-4 minder goed speelt.
Gaasvel is gaasvel, het is met name de spanning ervan die het spelgevoel maakt of breekt.
We zijn verhuisd: [url=http://www.drum-forum.nl]www.drum-forum.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Addicted

Berichtdoor purgie » Ma 19 Okt 2009, 10:51

Was bij drumland, vind ze daar niet echt zo dat ze je proberen een duurdere aan te smeren. Ga nog wel eens kijken, bedankt !
purgie

Berichtdoor robert-jan » Ma 19 Okt 2009, 11:26

Addicted schreef:Heb je aan de vellen mogen draaien?
Waarschijnlijk stonden de vellen van de TD-9 een stuk strakker dan de TD-4. Slimme verkooptruc, want nu denk jij dat de TD-4 minder goed speelt.
Gaasvel is gaasvel, het is met name de spanning ervan die het spelgevoel maakt of breekt.

dat de vellen anders gestemd staan kan natuurlijk , maar ik geloof niet dat ze dat expres doen om de een beter te laten lijken dan de ander.Tenslotte is die td4 ook voorraad voor de winkel waar ze gewoon aan kunnen verdienen.Ik geloof niet dat ze een td4 inkopen om te laten zien dat td9 beter is.
Mapex Drums Masterwork-cymbals Balbex sticks
http://www.xxldrums.com
Gebruikers-avatar
robert-jan

Berichtdoor Ram0N » Wo 09 Dec 2009, 22:10

Ik tel op mij TD4 graag met mijn hi-hat tijdens een fill, maar nu is het probleem dat ik hem bijna niet hoor door al dat geroffel :( Weet iemand hoe ik mijn hi-hat harder kan laten klinken? Andere koptelefoon misschien...?
Roland, Tama, Pearl, Adams
Ram0N

Berichtdoor wickydeviking » Do 10 Dec 2009, 08:49

er zit ergens een mixing optie toch? Als ik het me goed herinner... daar moet je de afzonderlijke onderdelen harder/zachter kunnen zetten...
Tama Starclassic PL52F DMF 10,12,14,16
wickydeviking

Berichtdoor Alex78 » Zo 27 Dec 2009, 16:31

Ram0N schreef:Ik tel op mij TD4 graag met mijn hi-hat tijdens een fill, maar nu is het probleem dat ik hem bijna niet hoor door al dat geroffel :( Weet iemand hoe ik mijn hi-hat harder kan laten klinken? Andere koptelefoon misschien...?

Je kunt dit instellen dmv Menu - Optie 2 (Mixer) - Pad Volume (even hihat aanslaan) en volume hoger zetten.
Ook kun je nog de sensitivity van de hihat-pad instellen. Die staat bij de TD4 "uit-de-doos" standaard laag naar mijn weten
Dit doe je door Menu - Optie 8 (Pad Settings)- hihat aanslaan, dan pijltje naar beneden en dan kun je de sensitivity hoger zetten.
Het is wel zo, hoe hoger je de sensitivity zet, des te meer gaat dat ten koste van de dynamiek.
Beetje spelen ermee tot het naar wens is dus..

Succes!
Alex78

Berichtdoor christopheRCE » Ma 28 Dec 2009, 14:59

Ram0N schreef:Ik tel op mij TD4 graag met mijn hi-hat tijdens een fill, maar nu is het probleem dat ik hem bijna niet hoor door al dat geroffel :( Weet iemand hoe ik mijn hi-hat harder kan laten klinken? Andere koptelefoon misschien...?

Ramon,
ik vermoed dat je het hebt over het "snap" geluid van de hi-hat. Dus het op mekaar drukken van de hh met het pedaal? In dat geval moet je niet de sensitivity van de hh-pad veranderen maar wel de waarde van de "hh pedal sensitivity". Deze staat standaard op 0 maar kan je nog verhogen tot 5.

Deze parameter vind je in MENU -> 8 PAD SETTINGS -> HH PEDAL SENS.
christopheRCE

Roland TD-4 "uitbreiden"

Berichtdoor Thedrugsdontwork » Vr 01 Jan 2010, 17:52

Haa,
Ik zit nou een klein half jaartje op drumles en ben nog niet zo heel bekend hoe mijn Roland TD-4 werkt. :P Over het algemeen weet ik wel hoe het ding in elkaar zit enzo, maar eigenlijk is voor mij de vraag of zo'n ding makkelijk uit te breiden is bijv. : extra cymbals en/of pads.
Kan ik bijv. mijn drum rack uitschuiven en zo niet, waar kan ik gemakkelijk op internet vinden waar ik drum racks kan kopen voor een electrisch drumstel?
Kan iemand mij helpen? :lol:

-Thedrugsdontwork
Thedrugsdontwork

Re: Roland TD-4 "uitbreiden"

Berichtdoor dmenace » Vr 01 Jan 2010, 18:03

http://www.osc.drum-tec.de/index.php?language=en
Maar lees eerst maar eens goed het forum door. Een TD4 is niet uit te breiden en als je pas 6 maanden speelt, moet je eerst maar eens oefenen.
Science has failed our world
Gebruikers-avatar
dmenace

Berichtdoor Thedrugsdontwork » Vr 01 Jan 2010, 22:04

Ok, bedankt! ^_^
Nee, ik zat er ook aan te denken dat pas later te doen maar dan weet ik het alvast.
Want bij mij is het probleem als ik een pad erop wil zetten ofzo dan is er geen genoeg ruimte voor en je kan zeker geen rack kopen waar meer pads op kunnen? Want die moeten volgensm mij allemaal verschillend in elkaar gezet worden.
Toch bedankt.
Thedrugsdontwork

Berichtdoor Addicted » Vr 01 Jan 2010, 22:27

Je post is verplaatst ;)

Waarschijnlijk is er op je rek nog plek om een extra pad of bekken te plaatsen, mits alles logisch is opgesteld. Maar met alleen genoeg plek op je rek ben je nog niet klaar.
Het grootste probleem is namelijk het aantal aansluitingen op de module van je TD-4. Die zijn niet onbeperkt. Een extra pad vraagt ook een extra aansluiting op je module en ik dacht (pin me er niet op vast) dat de TD-4, als alle standaard pads zijn aangesloten, nog maar één aansluiting vrij heeft. Dat betekent dat je nog maar één extra pad (tom of bekken) kan aansluiten.
Wil je meer aansluitingen zou je een andere (duurdere) module met meer aansluitigen moeten kopen of meerdere modules koppelen (er is het een en ander geschreven over hoe dat moet).
We zijn verhuisd: [url=http://www.drum-forum.nl]www.drum-forum.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Addicted

Berichtdoor dmenace » Vr 01 Jan 2010, 22:42

Thedrugsdontwork schreef:Ok, bedankt! ^_^
Nee, ik zat er ook aan te denken dat pas later te doen maar dan weet ik het alvast.
Want bij mij is het probleem als ik een pad erop wil zetten ofzo dan is er geen genoeg ruimte voor en je kan zeker geen rack kopen waar meer pads op kunnen? Want die moeten volgensm mij allemaal verschillend in elkaar gezet worden.
Toch bedankt.

Zo'n beetje elk rack past. Misschien die van 2box niet en die van Yamaha zeker niet, maar de rest is zo standaard als maar zijn kan. Ik denk alleen dat je geen plaats meer hebt op je module.
Science has failed our world
Gebruikers-avatar
dmenace

Berichtdoor Ram0N » Do 07 Jan 2010, 21:13

hey christopheRCE en Alex78,

Jullie hadden inderdaad gelijk.
Ik ben een tijdje niet op het forum geweest dus had het nog niet gelezen, maar ik ben afgelopen weekend naar Drumworld geweest en daar zeiden ze hetzelfde. Hij stond op 0 van -5 tot 5...

Alsnog bedankt!
Roland, Tama, Pearl, Adams
Ram0N

Berichtdoor Operc » Vr 08 Jan 2010, 23:00

Ik zit erover te denken een TD4 te gaan kopen (eerst nog paar maanden wat geld opzij zetten voor het daadwerkelijk zover is:P)

Ik heb thuis gewoon een akoustische kit staan, maar qua savonds oefenen enzo leek me deze toch iets geschikter voor erbij. Nu vroeg ik me een paar dingen af:
1. Ik hoor iedereen over meespelen met MP3 speler enzo, zit hier standaard bekabeling voor bij? of moet je die los kopen? Als het los is: hoeveel kost zo'n ding ongeveer?
2. Qua koptelefoons, ik zou er graag een willen die goed afsluit zodat je alleen de drums hoort en niet de aanslag zeg maar, wat is daarbij een aanrader? Zowel qua kwaliteit als qua geld. :)
3. Als je zo'n set live wilt gebruiken, dan is het uitversterken geen probleem lijkt mij toch?
4. De metronoomfunctie, wordt die ook uitversterkt op zo'n moment, of zit die alleen in je koptelefoon?

En gezien christopheRCE hier ook wel eens leest:
Ik heb online even de handleiding doorgelezen. Daar stond ergens op een van de laatste pagina's wat over copyright en dat alles van Roland is en dergelijke. Stel ik begeleid met een amateurorkest een musical en mensen moeten betalen om binnen te komen of om er achteraf een DVD van de te bestellen etc, is dat dan een probleem? Ik zou het me bijna niet kunnen voorstellen (een dergelijke set live gebruiken is dan niet meer aan de orde en dat maakt de set een stuk minder waardevol naar mijn mening) maar zou toch graag uitsluitsel willen omdat ik het stukje in de handleiding niet zo duidelijk vond.

Aan alleen die gaan reageren op mijn vragen: Alvast bedankt! :)
Operc

Berichtdoor DIYDrummer » Za 09 Jan 2010, 11:36

1. Ik hoor iedereen over meespelen met MP3 speler enzo, zit hier standaard bekabeling voor bij? of moet je die los kopen? Als het los is: hoeveel kost zo'n ding ongeveer?
Jack-kabeltje zit er niet bij, kost je ongeveer €2,50 bij een kabelboer.

2. Qua koptelefoons, ik zou er graag een willen die goed afsluit zodat je alleen de drums hoort en niet de aanslag zeg maar, wat is daarbij een aanrader? Zowel qua kwaliteit als qua geld. :)
Ik heb zelf een Sennheiser HD202, goede kwaliteit geluid en niet duur, maar je kan je aanslagen nog wel een klein beetje horen. Misschien is dit wel iets voor je: http://www.thomann.de/nl/the_tbone_hd990d.htm

3. Als je zo'n set live wilt gebruiken, dan is het uitversterken geen probleem lijkt mij toch?
Gewoon de lijn-uit naar het mengpaneel en je bent klaar.

4. De metronoomfunctie, wordt die ook uitversterkt op zo'n moment, of zit die alleen in je koptelefoon?
Dat zou ik eigenlijk niet weten, ik heb mijn TD-4 nooit voor optredens gebruikt. Ik gok dat de metronoom ook in het uitgangssignaal zit. Kun je altijd oplossen met een losse metronoom van een paar tientjes.

En wat betreft het copyright gebeuren; er zijn zat bands die in de studio ook met e-drums opnemen, kan me niet voorstellen dat daar dan weer rechten over moeten worden betaald. Dan zouden bekkenfabrikanten, drumfabrikanten en vellenfabrikanten ook wel geld willen zien voor elke slag die je op hun product maakt als het op cd wordt uitgegeven ;)
DIYDrummer

Berichtdoor Netlef » Za 09 Jan 2010, 14:08

DIYDrummer schreef:4. De metronoomfunctie, wordt die ook uitversterkt op zo'n moment, of zit die alleen in je koptelefoon?
Dat zou ik eigenlijk niet weten, ik heb mijn TD-4 nooit voor optredens gebruikt. Ik gok dat de metronoom ook in het uitgangssignaal zit. Kun je altijd oplossen met een losse metronoom van een paar tientjes.

Bij een TD-9 is er in ieder geval geen verschil tussen phones en master out (helaas); ik neem aan dat dit dan dus bij een TD-4 ook zo is.
Niet alleen wordt de metronoom naar de PA gestuurd, maar ook wat er via mix in de module inkomt. Erg irritant (!), want anders zou je hier mooi een monitor signaal in kunnen laten komen en die vervolgens alleen naar phones kunnen sturen. Maar helaas, omdat Roland het bij deze modules niet nodig vond om dat stukje (eenvoudige) software te implementeren, moet je met een extra mengpaneeltje aan de slag.
Dat wel natuurlijk...
Netlef

Berichtdoor christopheRCE » Ma 11 Jan 2010, 10:26

Operc schreef:Ik heb online even de handleiding doorgelezen. Daar stond ergens op een van de laatste pagina's wat over copyright en dat alles van Roland is en dergelijke. Stel ik begeleid met een amateurorkest een musical en mensen moeten betalen om binnen te komen of om er achteraf een DVD van de te bestellen etc, is dat dan een probleem? Ik zou het me bijna niet kunnen voorstellen (een dergelijke set live gebruiken is dan niet meer aan de orde en dat maakt de set een stuk minder waardevol naar mijn mening) maar zou toch graag uitsluitsel willen omdat ik het stukje in de handleiding niet zo duidelijk vond.

Beste Operc,
uiteraard is dit wat copyright betreft geen enkel probleem. Je mag de klanken van de module gebruiken in een commerciële of niet-commerciële opname/performance.
christopheRCE

Berichtdoor Operc » Ma 11 Jan 2010, 22:13

Allemaal bedankt voor de snelle reacties :)
Operc

Berichtdoor Sander93 » Di 19 Jan 2010, 20:05

Ik heb ook een TD-4. Zoals iedereen weet hebben die bekkens een choke-functie. Dit gaat (bijna) meestal foutloos. Maar soms, als ik de bekkens choke, worden op de een of andere manier de bekkensounds van de pad getriggerd. Weet iemand hoe dit komt?

Deze vraag is al een keer eerder gesteld, maar de antwoorden die daarop zijn gegeven werkten bij mij niet. Het lag dus niet aan een te hoge sensitivity en ik raak ook niet per ongeluk de pad met mijn stok. Ik zat te denken dat het misschien door te hard knijpen zou kunnen komen, maar na dat getest te hebben lag het naar mijn idee daar ook niet aan.

Een ander probleem is dat als ik op de rand van de bekkenpads sla, er soms een sound wordt getriggerd die je alleen hoort te horen als je op de bow slaat. Dus i.p.v. een hit op de rand van een crash, hoor je een hit op het blad van het bekken. Dat is soms ook best irritant. Heeft iemand een idee hoe dit komt en eventueel hoe dit is te verhelpen?

Alvast bedankt :)
Sander93

Berichtdoor Operc » Di 19 Jan 2010, 22:16

Volgens mij moet je bij het choken niet te ver te bekken vastpakken, ook niet aan de onderkant, omdat daar ook nog ergens een sensor zit geloof ik. Probeer eens wat meer aan de rand te choken zeg maar :)
Operc

Berichtdoor Netlef » Di 19 Jan 2010, 22:27

Dit probleem "ruikt" naar X-talk (cross talk). Dit houdt zo'n beetje in dat wanneer je op één pad slaat een andere (nabij hangende) pad ook getriggerd wordt. Is een beetje te vergelijken met overspraak bij microfoons (geluid van tom1 hoor je ook via microfoon bij tom2).

Best irritant dus, maar gelukkig weet Roland dit ook en hebben ze hun modules uitgerust met de zgn. X-Talk Cancel functie. Ten minste, de TD-9 die ik heb wel in ieder geval, maar kan met haast niet voorstellen dat de TD-4 dit niet zou hebben. Alhoewel, met Roland weet je nooit natuurlijk...

Maar goed, check je Owner's Manual maar 'ns, staat vast en zeker iets over in. 'k Had 't voor je willen opzoeken, maar 't downloaden duurt ervan erg lang.

Succes!
Dat wel natuurlijk...
Netlef

Berichtdoor Sander93 » Wo 20 Jan 2010, 20:43

Operc schreef:Volgens mij moet je bij het choken niet te ver te bekken vastpakken, ook niet aan de onderkant, omdat daar ook nog ergens een sensor zit geloof ik. Probeer eens wat meer aan de rand te choken zeg maar :)

Ik heb het weer ff getest en volgens mij heb je gelijk.:) Probleem is alleen dat ik blijkbaar als ik wil choken met een stok in m'n hand, die pad te ver vastgrijp. Dat moet ik dus niet meer doen.

Netlef schreef:Dit probleem "ruikt" naar X-talk (cross talk). Dit houdt zo'n beetje in dat wanneer je op één pad slaat een andere (nabij hangende) pad ook getriggerd wordt. Is een beetje te vergelijken met overspraak bij microfoons (geluid van tom1 hoor je ook via microfoon bij tom2).

Best irritant dus, maar gelukkig weet Roland dit ook en hebben ze hun modules uitgerust met de zgn. X-Talk Cancel functie. Ten minste, de TD-9 die ik heb wel in ieder geval, maar kan met haast niet voorstellen dat de TD-4 dit niet zou hebben. Alhoewel, met Roland weet je nooit natuurlijk...

Maar goed, check je Owner's Manual maar 'ns, staat vast en zeker iets over in. 'k Had 't voor je willen opzoeken, maar 't downloaden duurt ervan erg lang.

Succes!

Maar dan zou het geluid dat je krijgt als je op de rand van de pad slaat dus wel getriggerd en gehoord moeten worden, maar dit is niet het geval. Ik denk dus dat het ergens anders aan ligt, maar ik weet niet waaraan :( .

In ieder geval bedankt voor de reacties. :Y
Sander93

Berichtdoor christopheRCE » Do 21 Jan 2010, 09:44

Sander93 schreef:Ik heb ook een TD-4. Zoals iedereen weet hebben die bekkens een choke-functie. Dit gaat (bijna) meestal foutloos. Maar soms, als ik de bekkens choke, worden op de een of andere manier de bekkensounds van de pad getriggerd. Weet iemand hoe dit komt?

Deze vraag is al een keer eerder gesteld, maar de antwoorden die daarop zijn gegeven werkten bij mij niet. Het lag dus niet aan een te hoge sensitivity en ik raak ook niet per ongeluk de pad met mijn stok. Ik zat te denken dat het misschien door te hard knijpen zou kunnen komen, maar na dat getest te hebben lag het naar mijn idee daar ook niet aan.

Een ander probleem is dat als ik op de rand van de bekkenpads sla, er soms een sound wordt getriggerd die je alleen hoort te horen als je op de bow slaat. Dus i.p.v. een hit op de rand van een crash, hoor je een hit op het blad van het bekken. Dat is soms ook best irritant. Heeft iemand een idee hoe dit komt en eventueel hoe dit is te verhelpen?

Sander, om het cymbaal te laten choken mag je deze inderdaad niet te ver vastnemen. Ideaal is dat je de rand tussen duim en wijsvinger dichtnijpt. De pressure-sensor zit namelijk vlak aan de rand (bovenkant cymbaal). Doe je dit met de volledige hand dan kan het zijn dat je ook de boog triggert.

Wanneer je op de rand slaat is het zeker niet de bedoeling dat je ook de bow-sound hoort. Misschien staat hier de sensitivity wat te hoog. Als het een technisch defect zou zijn dan ligt dat waarschijnlijk aan de kabel of aan het cymbaal zelf. Als test kan je het ride -en crash cymbaal eens omwisselen. Zo kan je al te weten komen of het al dan niet aan het cymbaal zelf ligt.

* de X-talk parameter heeft enkel invloed op 2 verschillende pads en is hier dus niet van toepassing.
christopheRCE

VorigeVolgende

Terug naar E-drums