subkick

Alles wat niet onder één van de andere forums kan staan wat wel bij je drumstel hoort

subkick

Berichtdoor Flosj » Vr 09 Sep 2011, 02:01

Misschien een domme vraag, maar ik heb er nooit bij stil gestaan.

Wat is/zijn het nut van een subkick. en vooral: hoe werkt dat ding?
Tama - Evans - Zildjian - Vic Firth
Flosj

Re: subkick

Berichtdoor Skinny » Vr 09 Sep 2011, 05:37

De subkick is een soort microfoon. De filosofie achter de subkick is dat hij de lage frequenties opvangt die een "normale" kickmic niet oppakt. Het voordeel is dat je je normale kickmic dichter bij het vel kan leggen voor de attack, en de subkick voor de laag er achter!
Wij zijn verhuisd!

http://www.drum-forum.nl/
Skinny

Berichtdoor MusiQmaN » Vr 09 Sep 2011, 08:17

Erachter? Ernaast:
Afbeelding

Erin:
Afbeelding

Zelfs standalone is mogelijk (al mis je dan wel de attack welke een reguliere mic dan weer wel meer heeft)
Yamaha Drums & DTX | Zildjian cymbals| Remo drumheads | Vic Firth drumsticks | Latin Percussion | Apple | Ears4U
MusiQmaN

Berichtdoor Anserini » Vr 09 Sep 2011, 11:50

De subkick is niet direct een microfoon, maar eigenlijk een speaker (subwoofer).
Normaal gebruik je een versterker waar de subwoofer op aangesloten zit, deze stuurt door de kabel signalen naar de subwoofer waardoor deze in trilling wordt gebracht met elektrische spoelen en een magneet.
Als je de subwoofer extern in trilling brengt door hem voor een bassdrum te zetten, wekt de subwoofer elektrische signalen op omdat de trilling de spoelen en de maneet langs elkaar heen laat bewegen. En dit kan dan via de kabel naar een versterker gaan net zoals een microfoon dat doet, simpel gezegd.

http://static.howstuffworks.com/flash/s ... orking.swf
Gebruikers-avatar
Anserini

Berichtdoor Nijlpaard » Vr 09 Sep 2011, 12:16

Voor de geinteresseerden

http://www.drummerworld.com/forums/show ... stcount=20

Alleen al het feit dat iemand de tijd neemt om een dergelijke post te schrijven :P
What did the drummer say to the band leader?
Do you want me to play too fast or too slow?
What's the biggest lie told to drummers?
Hold on, I'll help you with your gear.
Gebruikers-avatar
Nijlpaard

Berichtdoor Flosj » Vr 09 Sep 2011, 23:32

Anserini schreef:De subkick is niet direct een microfoon, maar eigenlijk een speaker (subwoofer).
Normaal gebruik je een versterker waar de subwoofer op aangesloten zit, deze stuurt door de kabel signalen naar de subwoofer waardoor deze in trilling wordt gebracht met elektrische spoelen en een magneet.
Als je de subwoofer extern in trilling brengt door hem voor een bassdrum te zetten, wekt de subwoofer elektrische signalen op omdat de trilling de spoelen en de maneet langs elkaar heen laat bewegen. En dit kan dan via de kabel naar een versterker gaan net zoals een microfoon dat doet, simpel gezegd.

http://static.howstuffworks.com/flash/s ... orking.swf

simpel gezegd? :o amai da vind ik behoorlijk moeilijk :p bedankt voor de uitleg wel allemaal ! ik ben er al een beetje wijzer uit geworden maar van de technische kant versta ik nog niet veel...
--
dus je gebruikt een subkick om een diepere (betere) klank uit je basdrum te halen? of begreep ik dit verkeerd?

en je kan zo je basmic iets dichter zetten, las ik ergens... kan dit anders niet? en waarom?
Flosj

Berichtdoor Anserini » Za 10 Sep 2011, 14:16

Flosj schreef:
simpel gezegd? :o amai da vind ik behoorlijk moeilijk :p bedankt voor de uitleg wel allemaal ! ik ben er al een beetje wijzer uit geworden maar van de technische kant versta ik nog niet veel...
--
dus je gebruikt een subkick om een diepere (betere) klank uit je basdrum te halen? of begreep ik dit verkeerd?

en je kan zo je basmic iets dichter zetten, las ik ergens... kan dit anders niet? en waarom?

Nog simpeler misschien; De geluidsgolven van de bassdrum zetten de subwoofer speaker in beweging, door die beweging wekken de spoel en magneet elektrische signalen op die dan naar de versterker gaan en in geluid resulteren.
Normaal zend de versterker elektrische signalen naar de speaker, die in beweging wordt gebracht door de spoel en magneet, dat ook in geluid resulteert.

Omdat het een groter oppervlak heeft dan een microfoon vangt het de lage 'grote' frequentiegolven completer op, wat inderdaad diepere geluiden zijn, niet persé beter want sommige muziekstromingen hebben dat niet zo nodig.

Je bassmic dichter op het vel zetten (denk ik dat je bedoeld?) is zodat die meer 'attack' of 'tik' opvangt. Dat creëert samen met die diepe klanken van de subkick een vrij compleet geluid.
Gebruikers-avatar
Anserini

Berichtdoor Flosj » Za 10 Sep 2011, 21:47

geweldig, die uitleg versta ik helemaal :D

ik had 'beter' dan ook tussen haakjes gezet omdat het idd afhankelijk is van het genre, maar voor mijn geliefkoosde genres is het een meerwaarde :-)

erg bedankt !!

edit: toch nog enkele vraagjes uit interesse :-P

is die speaker van de subkick sterk genoeg om het in een zaal duidelijk te laten klinken? of wordt er een deel van die diepe klanken opgevangen door de bassmic? of hoe zit dat voor een soundcheck met een subkick?
Flosj

Berichtdoor Anserini » Za 10 Sep 2011, 23:26

Het wordt niet vaak alleen zonder bassmic gebruikt, het is meer een toevoeging dan een vervanging van een bassdrummic. Bij een soundcheck is het gewoon een extra spoor dat meegenomen moet worden in de mix.
Gebruikers-avatar
Anserini

Berichtdoor Addicted » Zo 11 Sep 2011, 20:51

Ik heb laatst geëxperimenteerd met een zelfgemaakte subkick. Gewoon een 6" bass speaker uit een oude luidspreker gehaald. Volgens wat ik op internet heb gelezen is elke 6-8" speaker goed.
Mijn ervaring is dat de subkick veel lage frequenties opneemt, maar nagenoeg geen midden en hoog. Dat resulteert in veel extra body voor het geluid, maar geen attack en daarom ongedefinieerd. Dat zal ook de reden zijn dat er meestal een bassdrum microfoon naast wordt gebruikt, om ook de attack op te nemen.

Als je benieuwd bent hoe het klinkt, kijk hier even: viewtopic.php?f=11&t=6493&start=2125
Dat is opgenomen met een subkick, zonder extra bassdrummicrofoon. De attack van de bassdrum werd opgevangen door de AT2020 die ervoor stond (verdere uitleg staat daar).
We zijn verhuisd: [url=http://www.drum-forum.nl]www.drum-forum.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Addicted

Berichtdoor MusiQmaN » Zo 11 Sep 2011, 21:11

Dat niet midden en hoog oppikken zou ook aan de gebruikte speakers kunnen liggen. In de subkick zit niet de standaard huis tuin en keuken speaker:
Afbeelding

Hier nog een uitgebreide uitleg van de bedenker van de Yamaha Subkick, Russ Miller (wel even goede headphones opzetten voor de audio voorbeelden)
http://video.google.com/videoplay?docid ... 5275378546

(hier verteld hij ook dat de ketel meer attack oplevert)
Yamaha Drums & DTX | Zildjian cymbals| Remo drumheads | Vic Firth drumsticks | Latin Percussion | Apple | Ears4U
MusiQmaN

Berichtdoor Addicted » Zo 11 Sep 2011, 21:39

Ik dacht dat Yamaha de SubKick heeft ontwikkeld omdat engineers de bassdriver van met name hun NS-10 monitor vaak gebruikten als "subkicks". De laatste demonstratie, waar hij 'm gebruikt in combinatie met een roommic, illustreert naar mijn mening goed hoe een subkick als stand-alone klinkt.

Op internet lopen de meningen nogal uiteen voor de te gebruiken speaker voor een DIY-subkick. De NS-10 wordt nog steeds geroemd, maar is erg duur. Sommige zeggen ook dat goedkope speakers beter zijn, die hebben papieren conussen wat ze lichter en dus gevoeliger maakt.
We zijn verhuisd: [url=http://www.drum-forum.nl]www.drum-forum.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Addicted

Terug naar Overige Equipment