Koptelefoons

Alles wat niet onder één van de andere forums kan staan wat wel bij je drumstel hoort

Berichtdoor de Cliniclown » Za 21 Aug 2004, 21:54

Om mee te drummen met muziek gebruik ik een koptelefoon. Ik heb een veel te dure draadloze Philips gekocht. Waarom weet ik eigenlijk niet meer. Maar het probleem is dat hij eigenlijk veel te weinig volume produceert. Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met andere koptelefoons? Die dus wel hard genoeg zijn om als je oordoppen in hebt, toch iets over je drumgeluid heen te komen? Of moet ik er een klein versterkertje tussen poten?
Ja toch? Niet dan?! Echt wel!
de Cliniclown

Berichtdoor Ron » Za 21 Aug 2004, 22:02

quote:

Die dus wel hard genoeg zijn om als je oordoppen in hebt, toch iets over je drumgeluid heen te komen?

Ikke niet begrijp..... Afbeelding

Oordoppen in als je een koptelefoon op hebt?
Wat mis ik? Afbeelding
Johnny said to his mom one morning, "I want to be a drummer when I grow up!" His mom replied, "But Johnny, you can't do both!"
Ron

Berichtdoor wicked » Za 21 Aug 2004, 22:08

ik gebruik deze

Afbeelding
ProDJuser - SPL 127 MKII
Hard kan die wel bekijk de promotie zin: Deze gesloten hoofdtelefoon is ideaal voor degene die echt heel hard wil gaan, kijk uit want gehoorbeschadiging is hiermee zeker mogelijk! (127dB direct op je oren!)

Hij kost 59 euro bij feedback
Ik heb een oet-lul :)
Gebruikers-avatar
wicked

Berichtdoor puttenvr » Za 21 Aug 2004, 22:08

Veel drummers zijn doof, dus komen met dit soort rare vragen

En Cliniclowns moeten met mij helemaal oppassen.
Gebruikers-avatar
puttenvr

Berichtdoor wicked » Za 21 Aug 2004, 22:15

quote:

Veel drummers zijn doof, dus komen met dit soort rare vragen

ik speel op een digi-kit
maar daar zet ik hem op een geluid
dat acceptabel is voor je oren

ik gebruik hem ook (nu) om achter de pc een
muziekje te luisteren, werkt goed Afbeelding
Gebruikers-avatar
wicked

Berichtdoor logan » Za 21 Aug 2004, 22:25

momenteel om een muziekje teluisteren (megadeth) gebruik ik mijn headset want ik game ook veel en bij clans is een microfoon wel handig annyhow, ik gebruik een goede philips kwaptelefoon met een draadje type: SBC HP200 heerlijk ding, zit perfekt op je hoofd en het draad is 2 meter lang dus je hebt ook geen last dat je met zo'n strake draad bezig bent en je hebt trouwens geen doppen nodig want deze koptelefoon doet dat al goed genoeg
He who wants to live in peace, often has to fight himself
Gebruikers-avatar
logan

Berichtdoor Arjen » Za 21 Aug 2004, 22:41

quote:

Om mee te drummen met muziek gebruik ik een koptelefoon. Ik heb een veel te dure draadloze Philips gekocht. Waarom weet ik eigenlijk niet meer. Maar het probleem is dat hij eigenlijk veel te weinig volume produceert. Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met andere koptelefoons? Die dus wel hard genoeg zijn om als je oordoppen in hebt, toch iets over je drumgeluid heen te komen? Of moet ik er een klein versterkertje tussen poten?

Simpel verhaaltje over het gevaar. Je hebt al oordoppen in en dat dempt het geluid, hierdoor ga je je stereo harder zetten (voluit?) om zo het effect van je oordoppen op te heffen en omdat de drums toch flink gedempt klinken met die koptelefoon er overheen, ga je ook nog wat harder spelen. Conclusie: je bent goed bezig je gehoor om zeep te helpen. Denk eens na en zet de boel wat minder hard en begin bij zachter spelen. Dat is ook geen slechte oefening trouwens.

Wist je trouwens dat als je zachter speelt, je beter luistert en dat dit ook het resultaat ten goede komt?? Ik zal uitleggen waarom. Als je heel hard speelt dan bescherm je je gehoor iets door je gehoorgang iets af te sluiten, hierdoor luister je dus minder goed, met als resultaat dat je koptelefoon ook harder moet. Zo hef je de natuurlijke bescherming van je gehoor ook op, met als resultaat alweer een gehoorbeschadiging. Daarom zijn die megabassfuncties op die discmans ook zo slecht, want die natuurlijke bescherming is vooral van belang op de lage frequenties.

Dus nogmaals, denk na!!!! Dit is geen onzin wat ik hier verkondig, dit zijn allemaal feiten. Anders is het te hopen dat de cliniclown die aan jouw bed komt ook de gebarentaal goed beheerst.
Gebruikers-avatar
Arjen

Berichtdoor puttenvr » Za 21 Aug 2004, 22:44

ook namens mijn KNO-arts: bedankt voor deze wijze woorden!
Gebruikers-avatar
puttenvr

Berichtdoor Cookie » Za 21 Aug 2004, 23:54

Ik gebruik de Beyer Dynamic DT770MR. Speciaal voor in de studio en voor drummers. Hij sluit helemaal af en heeft een groot dynamisch bereik. Kost ongeveer 200 euro.
Ik had eerst een andere, halfopen, koptelefoon, maar de kwaliteit van de DT770 (en dus van het geluid) is zoveel beter, dat-ie het geld meer dan waard is.
BALBEX-drumstokken | Beni Black Russian snares & shells | Amedia cymbals | Big Dog Drumbags & hardware
Gebruikers-avatar
Cookie

Berichtdoor Mischa » Zo 22 Aug 2004, 01:25

sennheiser hd 25-1 prima dingetje! je moet zelfs uitkijken dat ja hem niet te hard zet... anders hoor je je drummen niet meer Afbeelding

edit/ kost iig flinke duit, richting 200 euro
[img]http://www.drumforum.nl/global/www/templates/base_blue/images/icons/actions/65/edit_profile.jpg[/img]
Mischa

Berichtdoor logan » Zo 22 Aug 2004, 09:54

holy guaquehmoley das duur Afbeelding
He who wants to live in peace, often has to fight himself
Gebruikers-avatar
logan

Berichtdoor wicked » Zo 22 Aug 2004, 10:48

haal je je geld daar echt uit?
mijne koste zoals ik eerder zei 59 euro
en die heeft al een goede kwaliteit
alleen zou die nog meer geluid moeten dempen
Gebruikers-avatar
wicked

Berichtdoor dutchdrumdude » Zo 22 Aug 2004, 10:51

Het kan gelukkig ook een tikkeltje goedkoper: Metrophones kost 129 euro bij Drums Only. Dit is de hoofdtelefoon die Bart Vergoossen, Kenny Aronoff en Paul Leim gebruiken.

Wat je in ieder geval wil, is een volledig gesloten systeem de drums klinken vetter en zachter zodat je het volume niet te hard hoeft te zetten.
dutchdrumdude

Berichtdoor CasB » Zo 22 Aug 2004, 11:10

Koptelefoon + oordopjes (geluidsbeschermers) werken wel goed, dan kun je het zo hard zetten als je wil, maar er toch geen last van hebben...
Gebruikers-avatar
CasB

Berichtdoor Arjen » Zo 22 Aug 2004, 11:11

quote:

Koptelefoon + oordopjes (geluidsbeschermers) werken wel goed, dan kun je het zo hard zetten als je wil, maar er toch geen last van hebben...
Heb je mijn stukje wel gelezen Cas?
Gebruikers-avatar
Arjen

Berichtdoor CasB » Zo 22 Aug 2004, 11:14

quote:

Heb je mijn stukje wel gelezen Cas?
Ja...maar als ik zacht ga drummen moet ik alsnog m'n muziek harder zetten dan m'n drums...
Gebruikers-avatar
CasB

Berichtdoor Ron » Zo 22 Aug 2004, 11:20

quote:

Logisch...... Afbeelding
Johnny said to his mom one morning, "I want to be a drummer when I grow up!" His mom replied, "But Johnny, you can't do both!"
Ron

Berichtdoor Arno » Zo 22 Aug 2004, 11:26

Ik vind dit wel een interessante discussie.. Ik gebruik zelf thuis ook oordoppen met koptelefoon er over heen. Voor mij geeft dit een prima geluid. De drums overheersen niet en ik hoor de muziek ook nog goed.

Ik heb hiervoor ook wel eens zonder oordoppen gespeeld, maar dan moet het volume van de muziek behoorlijk omhoog om de drums niet te laten overstemmen. Zelfs als je zacht(er) drumt overheersen de drums thuis vrij snel. Sinds ik met oordoppen onder de koptelefoon in speel kan ik het geluid beheerst houden (muziekvolume) en heb ik geen last meer van de bekende piep-toon in je oren, na afloop van het oefenen. Dit had ik wel toen het volume nog helemaal open moest zonder de oordoppen.
Pearl - Paiste - Evans - JECA - Balbex - Hardcase
Gebruikers-avatar
Arno

Berichtdoor de Cliniclown » Zo 22 Aug 2004, 11:31

quote:

Oordoppen in als je een koptelefoon op hebt?

quote:

...en omdat de drums toch flink gedempt klinken met die koptelefoon er overheen, ga je ook nog wat harder spelen.

Het probleem is dus dat die koptelefoon van mij echt bijna niet dempt. Dat moet ik dus compenseren met oordoppen, maar dan moet de muziek dus weer iets harder om die oordoppen te compenseren. Anders heb je natuurlijk helemaal gelijk. Dus ga ik op zoek naar een voldoende dempende koptelefoon. En ik zal goed op m'n volume letten.

Bedankt voor te tips iig!
Ja toch? Niet dan?! Echt wel!
de Cliniclown

Berichtdoor Ron » Zo 22 Aug 2004, 12:04

quote:

Dus ga ik op zoek naar een voldoende dempende koptelefoon.....

Ja, je hebt uiteraard wel een gesloten systeem nodig.... Afbeelding

Gebruik sinds ca. een jaar de Beyer-Dynamic DT-150. Een goed klinkende, bij mij zeer goed afsluitende set en uiterst comfortabel voor rond de 150,- euro.

Zat eerst met zo'n half open AKG K-240 te spelen. Probleem met m'n E-kit was dat ik bij elke klap op m'n plastic crashes zeer goed de impact van de stok op het plastic hoorde wat nogal irriteerde. Afbeelding

Nu helemaal geen last meer van! Afbeelding
Ron

Berichtdoor Drumndaze » Zo 22 Aug 2004, 12:06

Arjen,

vroeger speelde ik zonder oordopjes met een hoofdtelefoon op, resultaat: na kwartiertje spelen piepende en suizende oren.

hetzelfde stuk ook gespeeld met oordopjes en hoofdtelefoon op, resultaat: comfortabel en nooit meer last van mijn oren. Geen gesuis of gepiep en ik speel veel relaxter (maar toch op hetzelfde geluidniveau) omdat het niet zo schel klinkt.

Ik heb deze test al paar keer gedaan, ook verschillende hoofdtelefonen / in-ears / monitors / ... getest doorheen de jaren aangezien ik bijna altijd met loops en samples speel. (90% van de tijd) Ik speel zelf bij lichtere muziek met oordopjes en op festivals ben ik ook de eerste om ze in te steken als ik naar andere bands ga kijken.

Toch is dit de enige manier (hoofdtelefoon + oordopjes) waardoor ik geen last heb en toch comfy kan spelen.

Mijn ervaringen druisen dus volledig in tegen jouw mening. Wil niet stoken, enkel mijn mening even geven. Ik ga niet zeggen dat het volledig risicovrij is uiteraard maar toch is dit volgens mij niet zo slecht als vele andere systemen bij iets of wat zwaardere genres.

(ik heb het dan wel over de afgesloten hoofdtelefoons)

Nog een bedenking bij je redenering:
als je drumt zonder oordopjes met je hoofdtelefoon op 10 of je drumt met je oordopjes in ook op 10... wat is dan het slechtste ? De balans tussen de sterkte van je drums en je volume in je hoofdtelefoon blijft toch gelijk ? Het geheel wordt dan gewoon gereduceerd door de oordopjes. Niet ?
More 4 2 the floor, please.
Drumndaze

Berichtdoor Mischa » Zo 22 Aug 2004, 12:28

quote:

holy guaquehmoley das duur Afbeelding

Nee hoor het hoeft zeker niet zo duur.

MAar mijn eigen koptelefoon is kapoet. dus gebruik ik die van me pa Afbeelding
[img]http://www.drumforum.nl/global/www/templates/base_blue/images/icons/actions/65/edit_profile.jpg[/img]
Mischa

Berichtdoor Tijntjuh » Zo 22 Aug 2004, 12:32

Ikzelf heb een of andere halfopen Phillips hoofdtelefoon , en tijdens spelen doe ik dan oordoppen in , logisch hehe anders krijg ik pijn in me oren (dempt nauwelijks af) en probeer eens met mijn snare te spelen zonder oordoppen (AUW! nogal een hard hoog geluid)
[url]www.mirdyn.com[/url] Melodic Death Metal from Deventer
Gebruikers-avatar
Tijntjuh

Berichtdoor JohanK » Zo 22 Aug 2004, 13:22

Koop zo'n Vic Firth koptelefoon of pak zo'n soortgelijke van een bouwvakker af.. Je doet gewoon oordoppen in van je discman ofzo, en dan doe je die koptelefoon eroverheen.. dan word t geluid van je drums aardig gedempt, je hoort t nog wel goed, maar je hoeft je discman niet boven de 80 decibel te zetten om de muziek nog een beetje te kunnen horen..
Gebruikers-avatar
JohanK

Berichtdoor thiësto » Zo 22 Aug 2004, 13:58

dat is dus hetzelfde effect als oordoppen en een koptelefoon, alleen anders om Afbeelding

Ikzelf gebruik dus ook oordoppen en koptelefoon.

Je zet je audio idd harder, maar dit wordt gecompenseerd door de oordoppen. Deze oordoppen zorgen er tevens voor dat de drums niet overstemmen.

Dit is voor mij de enige comfortabele manier om met muziek mee te drummen.

Greetz,

Thijs
As a finishing touch, God created the Dutch
Gebruikers-avatar
thiësto

Volgende

Terug naar Overige Equipment