Metronoom

Alles wat niet onder één van de andere forums kan staan wat wel bij je drumstel hoort

Re: Metronoom

Berichtdoor Jelle » Di 31 Aug 2010, 12:34

HAMMAR schreef:Trouwens, hoeveel van jullie lukt het om een heel nummer precies in de click te blijven?
Ik merk, als ik er al mee speel, dat ik af en toe toch wat moet inhouden om weer in de click te komen, een beetje zweven doe ik dus toch wel.....

Herkenbaar. Probeer voor je gevoel de metronoom iets voor te blijven, of ga juist hangen, dan gaat het mss al beter. Je hoeft niet per sé stuwend of hangend te spelen hoor, maar het gaat even om de 'mindset', heel subtiel.
Jelle

Berichtdoor willem4130 » Di 31 Aug 2010, 13:36

Mwoa, ik speel eigenlijk zelden een heel nummer met click. Maar wat Hammar aankaart is wel een bekend probleem. Dat je met click speelt wil niet zeggen dat je ook 100% strak speelt. Speel maar eens met een tempoREF én met een click. Dan kan je zien dat je voor je gevoel wellicht op de click speelt, maar dat het moeilijk is om echt 100% consequent te spelen.

Ik zou me er ook niet zo op fixeren; komt je spel waarschijnlijk niet ten goede. Ik merk nu ik regelmatig met click speel dat ik veel tempovaster ben geworden. Hele kleine tempowisselingen zijn niet zo storend. Maar het verschilt bij mij erg per band. In mijn studentenbandje speel ik een stuk minder vast omdat een aantal muzikanten gewoon niet zo goed zijn wat het voor mij veel moeilijker maakt de boel bij elkaar te houden. Had gister een repetitie met een nieuwe band van mij, voormalig leftlanelisa, en die lui zijn zo strak dat zelfs als ik niet eens veel op het display van de click kijk, we nog steeds op hetzelfde aantal BPM's spelen na 2 minuten. Je bent denk ik ook wel een beetje afhankelijk van de kwaliteit van je medemuzikanten.

En wat Jelle zegt: je hoeft niet perse te proberen exact op de click te spelen. het is gewoon een pulse; je kan inderdaad best laid-back of voorin t.o.v. de click timen.
Noble and Cooley 8x7, 10x8, 12x9, 14x12, 22x20 - DW maple snare 13x5 - Zildjian A/K custom, K/Z dyno beat hihats - Pearl eliminator pedals - tama & pearl hardware - Vic Firth - remo&evans
Gebruikers-avatar
willem4130

Programmeerbare metronoom

Berichtdoor Maverick » Di 28 Jun 2011, 12:26

Hallo,

Voor live optredens zoek ik een metronoom waarop ik het tempo van al de nummers op onze setlist (25 nummers maximaal) kan op programmeren op voorhand (en niet op het moment zelf moet beginnen klooien met instellingen).

Kan iemand me raad geven welk type aan die wens voldoet? (of heb ik daar een drumcomputer(tje) voor nodig?)

Thx
Mav
Krankzinnigheid is erfelijk ... je krijgt het van je kinderen
Maverick

Re: Programmeerbare metronoom

Berichtdoor Geischa » Di 28 Jun 2011, 12:45

Tama Rhythm Watch RW105 (30 presets)
Gebruikers-avatar
Geischa

Berichtdoor stick tight » Wo 29 Jun 2011, 17:17

Ik heb ook een programmeerbare metronoom en hij is tevens te gebruiken als laptop ;)

Als ik lees wat je ermee wil is een laptop met protools/cubase wellicht de beste optie.
stick tight

Berichtdoor MusiQmaN » Wo 29 Jun 2011, 17:20

Nee joh. Dat kan makkelijk met een goede metronoom. (bij sommige zelfs tempo wisselingen binnen een pre-set)

Yamaha Clickstation (helaas niet meer in de handel, maar verschijnen regelmatig tweedehands)
Tama Rhythm Watch
Boss DB-90
Cherub WR-106

Ik heb een Mac maar zou deze nooit alleen als metronoom willen gebruiken. DIe gebruik ik alleen als ik voorgenoemde programma's nodig heb voor meer dan een metronoom.
Yamaha Drums & DTX | Zildjian cymbals| Remo drumheads | Vic Firth drumsticks | Latin Percussion | Apple | Ears4U
MusiQmaN

Berichtdoor Maverick » Do 30 Jun 2011, 13:51

Ik heb nu een Boss DB-60. Daar staan ook (enkele) programmeerbare ritmes op, maar ik kan er niet mee doen wat ik wil: de BPM's van elk lied in een hele setlist programmeren.

Bijvoorbeeld:

- song 1: 120 BPM
- song 2: 150 BPM
- song 3: 90 BPM
-etc...

Zo wordt die oeverloze discussie achteraf gestopt: dat was te traag, dat was te snel ... :lol:

Die Tama heeft 30 presets, wordt hier gezegd, maar is dat hetgeen bedoeld wordt?

Thx
Mav
Krankzinnigheid is erfelijk ... je krijgt het van je kinderen
Maverick

Berichtdoor robert-jan » Do 30 Jun 2011, 14:11

Mocht je toevallig een iphone ipod touch hebben dan is daar de tempo app.. :Y
Mapex Drums Masterwork-cymbals Balbex sticks
http://www.xxldrums.com
Gebruikers-avatar
robert-jan

Berichtdoor MusiQmaN » Do 30 Jun 2011, 15:32

Of nog beter anders, Dr. Betotte (de Boss in app formaat metopslag mogelijkheid)
Laatst gewijzigd door MusiQmaN op Do 30 Jun 2011, 15:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
Yamaha Drums & DTX | Zildjian cymbals| Remo drumheads | Vic Firth drumsticks | Latin Percussion | Apple | Ears4U
MusiQmaN

Berichtdoor robert-jan » Do 30 Jun 2011, 15:47

tuttut.. dat heeft tempo ook.. :Y
maar ik ga die dr betotte ff checken
Mapex Drums Masterwork-cymbals Balbex sticks
http://www.xxldrums.com
Gebruikers-avatar
robert-jan

Berichtdoor mvm » Ma 08 Aug 2011, 13:45

Heeft iemand hier een idee welke metronomen een veranderbaar "click" geluid hebben?
mvm

Berichtdoor RuudNoordhof » Ma 08 Aug 2011, 13:52

mvm schreef:Heeft iemand hier een idee welke metronomen een veranderbaar "click" geluid hebben?

Heb je een smartphone? Mobile Metronome heeft het zeker, de meeste wat luxere metronooms ook wel.
You do mind about your make up but you better make your mind up now
Gebruikers-avatar
RuudNoordhof

Berichtdoor mvm » Ma 08 Aug 2011, 14:06

RuudNoordhof schreef:Heb je een smartphone? Mobile Metronome heeft het zeker, de meeste wat luxere metronooms ook wel.

Helaas, ik heb geen smartphone. Hmm dan kijk ik nog wat verder. Is het eigenlijk zo dat de metronomen overgaan in drum machines. Want bijvoorbeeld de alesis sr-16 is alweer een drum machine.
mvm

Berichtdoor Jochem1001 » Ma 08 Aug 2011, 14:14

mvm schreef:
RuudNoordhof schreef:Heb je een smartphone? Mobile Metronome heeft het zeker, de meeste wat luxere metronooms ook wel.

Helaas, ik heb geen smartphone. Hmm dan kijk ik nog wat verder. Is het eigenlijk zo dat de metronomen overgaan in drum machines. Want bijvoorbeeld de alesis sr-16 is alweer een drum machine.

Hier vind je zeker een geschikte metronome. http://www.getjar.com/
Gebruikers-avatar
Jochem1001

Berichtdoor mvm » Ma 08 Aug 2011, 14:54

Hier vind je zeker een geschikte metronome. http://www.getjar.com/

Heh, daar staan toch alleen apps ?
mvm

Berichtdoor Jochem1001 » Ma 08 Aug 2011, 15:35

nee hoor, je kan ergens invullen wat je mobiel is en dan zie je wel welke dingen je allemaal kan.
Gebruikers-avatar
Jochem1001

Berichtdoor Skinny » Ma 08 Aug 2011, 18:40

Geischa schreef:Tama Rhythm Watch RW105 (30 presets)

Mooi apparaat. Hij heeft presets van 00 tot 30, dus feitelijk 31 presets ;)

Kheb er zondag voor het eerst mee gespeeld. Ik had nog nooit live met click gespeeld dus het was wel ff wennen, maar het ging best okay, na een paar keer de mist in gaan.
Wij zijn verhuisd!

http://www.drum-forum.nl/
Skinny

Berichtdoor mvm » Wo 10 Aug 2011, 09:12

Jochem1001 schreef:nee hoor, je kan ergens invullen wat je mobiel is en dan zie je wel welke dingen je allemaal kan.

Wel erg handig. Maar laat ik nou net geen mobiel hebben.

Weet iemand welke metronomen verschillend instelbare 'click' geluiden hebben?
mvm

Berichtdoor Nlz » Wo 10 Aug 2011, 09:16

Ik heb een Boss DB-60, en die heeft vier verschillende clicks zo uit mijn hoofd. Gevalletje één keer de prettigste kiezen en daarna nooit meer aan denken, vandaar dat ik er niet geheel zeker van ben.
Ik weet dat je bij de Boss DB-90 een geluid op kan nemen, zoals bijvoorbeeld je eigen snare, om als click te gebruiken. Is echter wel een prijzig apparaatje.
Good judgement comes from experience, experience comes from bad judgement.
Pearl EXR in Strata White - Masterwork Custom 14" hats, 16&18" crash & 20" rockride
http://www.nlz-art.nl
Gebruikers-avatar
Nlz

Berichtdoor ebeat » Do 11 Aug 2011, 09:15

vorige post was niet echt zinvol..
dit misschien.. ook een soort 'metronoom' met leuke feature
voor op de laptop.. http://www.beatspeed.de/
Laatst gewijzigd door ebeat op Vr 12 Aug 2011, 12:41, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
ebeat

Berichtdoor Jochem1001 » Do 11 Aug 2011, 16:46

ebeat schreef:
Jochem1001 schreef:Weet iemand welke metronomen verschillend instelbare 'click' geluiden hebben?

iets anders, maar dees is handig voor op je laptop..
http://www.pinkandaint.com/weirdmet.shtml
edit : sorry.. ik gebruik deze al jaren..maar hij was dus al genoemd..

Dat heb ik nooit gezegt O.o
Gebruikers-avatar
Jochem1001

Berichtdoor karelsalet » Di 14 Aug 2012, 10:43

Hallo,

Ik zoek een metronoom die verschillende patronen van ritmes achter elkaar kan spelen. (bijv. 7/8, 5/8/, 7/8, 4/8)
Ik heb een 2e hands een yamaha clickstation gekocht maar die komt niet verder dan twee ritmes (7/8 5/8). Ik dacht dat hij het kon in de "ketting functie" maar daar moet dus op een toets duwen om naar het volgende ritme te gaan. (jammer, zo’n miskoop :-( )

Wie kan mij helpen? Bestaat er een dergelijke metronoom of moet ik dan eerder aan een drum computer denken?
Tips voor (gratis) software waar dit mee kan zijn ook erg welkom.

Alvast bedankt!
Karel
hit heart
karelsalet

Berichtdoor karelsalet » Di 14 Aug 2012, 10:44

Maverick schreef:Hallo,

Voor live optredens zoek ik een metronoom waarop ik het tempo van al de nummers op onze setlist (25 nummers maximaal) kan op programmeren op voorhand (en niet op het moment zelf moet beginnen klooien met instellingen).

Kan iemand me raad geven welk type aan die wens voldoet? (of heb ik daar een drumcomputer(tje) voor nodig?)

Thx
Mav

Dit kan met de clickstation van yamaha. Ik heb er een te koop als je wilt.
hit heart
karelsalet

Vorige

Terug naar Overige Equipment